آیا می دانستید کلمه ذی نفع یکی از کلمه های کلیدی در مدیریت، استراتژی و کسب و کار است؟ طبیعی است که بحث در مورد ذی نفع و ذی نفعان در مذاکره و برنامه ریزی برای مذاکره هم از جایگاه بالایی برخوردار باشد.
به همین دلیل، یکی از مراحل مهم برنامه ریزی برای مذاکره را بررسی ذی نفعان مذاکره می دانند. اگر مذاکره را در حد یک معامله بسیار ساده در نظر بگیریم، تشخیص ذی نفعان چندان دشوار نیست.
در یک معامله ساده روزمره، دو ذی نفع کلیدی وجود دارد؛ خریدار و فروشنده. اما وقتی به یک مذاکره تجاری بزرگ بین دو شرکت یا به مذاکره بین دو کشور فکر می کنیم، یا به مذاکره بین مدیر و کارمند فکر می کنیم، دیگر مسئله تشخیص ذی نفعان به سادگی قبل نیست و باید جزئیات منافع دو طرف به دقت مورد بررسی قرار گیرد.