شـــرکــت خــودروسازی«SAIC Motor» چین که مالکیت شرکت خودروسازی MG را در اختیار دارد اعلام کرد که قصد دارد آخرین کارخانه مونتاژ خودروهای MG را از منطقه «Longbridge» بریتانیا به چین منتقل کند. اعلام این خبر به معنای پایان فعالیت شرکت خودروسازی MG در خاک بریتانیا بوده و این خودروساز قدیمی انگلیسی دیگر محصولات خود را در انگلستان تولید نخواهد کرد.
شرکت خودروسازی MG نیز با انتشار بیانیه ای ضمن تأیید خبر فوق اظهار داشت که این اقدام در نهایت به بهبود عملکرد و افزایش بازده تولید و همچنین توسعه و بهبود توزیع محصولات این خودروساز انگلیسی منجر خواهد شد. این شرکت در بیانیه خود اعلام کرد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دلیل تصمیم مدیران « SAIC Motor» برای خارج کردن فرآیند تولید خودروهای برند MG از انگلستان نبوده است. اگرچه پیش تر مدیران این خودروساز انگلیسی اعلام کرده بودند که به دلیل تصمیم لندن برای خروج از اتحادیه اروپا برنامه های خود برای عرضه محصولات MG به بازارهای خودروی اروپا را به تعویق خواهند انداخت. در ادامه بیانیه این شرکت خودروسازی انگلیسی آمده است: «توقف تولید در انگلستان موجب افزایش قدرت رقابت پذیری و سرمایه گذاری در خطوط تولید جدید این شرکت خواهد شد.»
شایان ذکر است که پیش از این تولید محصولات«MG Rover» در بریتانیا و در سال 2011 میلادی با تولید و عرضه خودروی سدان «MG6» به بازار از سر گرفته شد و این اتفاق زمانی رخ داد که محصولات برند MG همچنان در بریتانیا از محبوبیت برخوردار بودند. این در شرایطی بود که شرکت خودروسازی «SAIC» پس از خرید «Nanjing Automobile» چین، کنترل کامل MG را در دست گرفت.
فروش ضعیف
با این حال به رغم بازگشت برند MG به بازار خودروی انگلستان این شرکت نتوانست مطابق انتظار عمل کند و میزان فروش آن در این بازار بسیار ضعیف و دور از انتظار بود. در همین چارچوب این شرکت سال گذشته موفق شد 3 هزار و 152 دستگاه خودرو در بازار انگلستان که تنها بازار اروپایی این برند محسوب می شود به فروش برساند. با این حال مدیران MG پیش بینی کردند که میزان فروش این شرکت در سال 2015 میلادی با توجه به معرفی مدل SUV متوسط این برند در تابستان گذشته، به 5 هزار دستگاه خواهد رسید.
براساس اطلاعات موجود، میزان فعالیت سایت تولید خودروی این شرکت در منطقه «Longbridge» چنـــــدان قابل توجه نبوده و مونتاژ نهایی خودروهای وارد شده از چین در این کارخانه صورت می گرفته و تقریباً از 80 درصد توان این سایت استفاده نمی شده است. به گفته فعالان صنعت خودرو در بریتانیا، تنها 40 کارگر در این کارخانه باقی مانده بودند که وظیفه نصب موتور، گیربکس، سیستم تعلیق جلو و چراغ های خودرو را بر عهده داشتند.
لازم به ذکر است تصمیم مدیران چینی MG به عدم تولید خودروی «MG6» و جایگزین شدن آن با خودروی « MG3» این شرکت از جمله دلایل اصلی کاهش شدید فعالیت سایت تولید خودروی این شرکت در منطقه «Longbridge» محســـوب می شود.
توقف تولید خودروهای برند MG در انگلستان در شرایطی تحقق می یابد که بعد از این، این شرکت باید بابت وارد کردن خودروهایی که کاملاً در چین مونتاژ می شود 10درصد مالیات بپردازد. مالکان چینی این خودروساز انگلیسی پیش از این نیز برای خودروهای تکمیل نشده خود که فرآیند نهایی مونتاژ آنان در انگلستان انجام می شد مالیاتی 5 درصدی پرداخت کرده اند.
با این همه آمارها بیانگر آن است که گروه خودروسازی «SAIC» چین، با توقف تمامی فعالیت های تولید و مونتاژ محصولات MG در بریتانیا و اجاره دادن این کارخانه ها، سود بیشتری را در مقایسه با زمانی که خودروهای MG را در این کشور مونتاژ می کرد به جیب خواهد زد.