پرسش: مدیر یک شرکت خصوصی در حوزه خدمات ناملموس هستم. با توجه به اینکه کارمندان زیادی در این شرکت فعالیت میکنند درباره تحلیل شغل چه اقداماتی را به من پیشنهاد میکنید و با تحلیل شغل چه فعالیتهایی را میتوان مشخص کرد و از چه طریقی میتوان اطلاعات لازم را برای تحلیل شغل به دست آورد؟
پاسخ کارشناس: سازمانهای امروزی بیشتر به منابع انسانی متکی هستند و ایجاد پیوند مناسبی بین کار و قابلیتهای کارکنان در شرایط کنونی یک ضرورت اساسی محسوب میشود. با تحلیل شغل، فرآیند تحلیل محتوایی مشاغل بهمنظور هدایت امر کارمندیابی و گزینش، تشخیص نیازهای آموزشی یا ارزشیابی شرح وظایف صورت میپذیرد. از طریق تحلیل شغل مشخص میشود وظایف اصلی هر شغل کدام است و هر عضو سازمانی برای احراز شرایط لازم و انجام دادن بهینه وظایف خود به چه قابلیتهایی از لحاظ سطح مهارت، دانش و توانایی نیاز دارد.
در تحلیل شغل تعیین میشود که آیا یک شغل برای شرکت ضروری است یا خیر؟ تحلیل شغل میتواند به سازمان کمک کند قابلیت سوددهی و رقابتی خود را حفظ، فناوری موردنیاز خود را تامین و ارتباط متناسب شغل با فناوری را تعیین کند. منابع اصلی اطلاعات برای تحلیل شغل عبارتند از: مدیریت، تحلیلگران شغل، کارکنان و متصدیان شغل، سرپرستان و مشاوران، اتحادیهها و مشتریان. درگذشته کمتر به مشتریان بهمنزله یک منبع اصلی اطلاعات برای تحلیل شغل توجه میشد اما امروز با بهرهگیری از مفاهیمی نظیر ذینفعان و مشتریان تلاش میشود شرکای استراتژیک جدیدی در تعیین سرنوشت سازمان و موفقیت و اثربخشی آن شناسایی شوند.
از نتایج تحلیل شغل میتوان در امر کارمندیابی و انتخاب، آموزش و بالندهسازی، ارزیابی و مدیریت عملکرد، جبران خدمات، بهبود بهرهوری، انضباط کارکنان، ایمنی و درنهایت کارایی سازمان استفاده کرد. هیچ شکل استانداردی برای نوشتن شرح شغل وجود ندارد. شکل شرح شغل به سلیقه و اولویتهای مدیریت و اینکه چگونه از شرح شغل استفاده خواهد شد، بستگی دارد.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.