تجارت همراه در بخشهای گستردهای از دنیا استفاده میشود. بهخصوص در کشورهایی که زیرساخت توسعه آنها ضعیف است این نوع تجارت طرفداران بسیاری دارد. تجارت با تلفن همراه در منطقههایی که مردم به زیرساختهای فناوری اطلاعات مناسب دسترسی ندارند پرتراکم است.
از اینرو توسعه تجارت از طریق تلفن همراه در کشور ما هم بهعنوان یک کشور در حال توسعه میتواند بسیاری از مشکلات زیرساختی را که منجر به عدم استفاده از روشهای نوین تجارت شده، از میان بردارد.
پژوهشهای انجام شده نشان میدهد که تاکنون در جامعه مجازی ایران هیچگونه تحقیق و پژوهشی در مورد ارتباط تجارت و تلفن همراه انجام نگرفته است. البته شاید سرنخی از نوشتههای پراکنده و محدود در رسانههای مختلف یافت شود.
تجارت همراه بسیار نوپاست و هنوز تعریف جامعی از آن در دست نیست. فعلا آن را بهعنوان یکی از شاخههای تجارت الکترونیکی میشناسند. بهعبارتی تجارت همراه شکل گسترش یافته تجارت الکترونیک است که از طریق اینترنت همراه صورت میگیرد.
تعاریف دیگری نیز وجود دارد، برای مثال میگویند هر نوع مبادله مستقیم یا غیرمستقیم و دارای ارزش پولی که از طریق شبکههای همراه صورت گیرد نیز تجارت همراه نام دارد.
تعریف کلیتر آن است که میگوید: تجارت همراه به معنای تحویل محصول و خدمات از طریق تکنولوژی بیسیم است که با هدف انجام تجارت الکترونیک انجام میشود.
بنابراین تجارت همراه فقط بهعنوان شکل تغییریافته خدمات اینترنتی فعلی نیست. بلکه گسترشیافته کسبوکار الکترونیک است.
تجارت مبتنی بر شبکههای همراه فرصتی را برای تحویل و ارائه خدمات جدید به مشتریان موجود و به علاوه جذب مشتریان جدید در اختیار شرکتها و کمپانیها قرار میدهد.