سه شنبه, ۱۵ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Tue, 5 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

تبلیغ بحران آب با لحنی طنزگونه!

10 سال پیش ( 1393/7/24 )
پدیدآورنده : حسین محمدیان  

هنوز کشور با بحران آب روبه‌رو است. پاییز آمده و از باران برای سیراب کردن شهر خبری نیست. این بحران به‌حدی به کشور فشار آورده که هر روز شاهد ساخت تیزرهای آموزشی مختلف از طرف شرکت آب و فاضلاب استان تهران هستیم. در روزهای اخیر، هشدارهای شرکت آب و فاضلاب و وزارت نیرو به اوج خود رسید. 

این شرکت فقط به ساخت تیزر بسنده نکرده و شهر تهران را نیز از آگهی‌های محیطی پرکرده است. اکثر این آگهی‌ها با رنگ زمینه بنفش هستند و شعارهایی مربوط به این سازمان را به نمایش می‌گذارند. رنگ بنفش از آن دسته رنگ‌هایی است که در اکثر کشورها برای نشان دادن سیستم آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ایران هم چند‌وقتی است که مورد استفاده قرار داده می‌شود. 

مصرف فاجعه‌آمیز آب 

شرکت آب و فاضلاب همچنین برای تاکید بر تداوم این بحران، به تازگی آگهی تلویزیونی را آماده کرده و از رسانه تلویزیون در حال پخش دارد. 

این آگهی که پخش آن از مهر‌ماه امسال از رسانه تلویزیون شروع شده است، علاوه بر هشدار درباره بحران آب، آمارهای جالبی را نیز به بیننده ارائه می‌دهد که با آن مخاطب بیشتر به عمق فاجعه پی می‌برد. 

آگهی با تمی آرام، شست‌وشوی ماشینی را توسط مردی به نمایش می‌گذارد. صدای گوینده در تمام مدت روی تصاویر شنیده می‌شود. در هر تصویر، گوینده آماری عجیب از مصرف آب مردم تهران ارائه می‌دهد. 

برای مثال می‌گوید: تصور کنید که آب را با بطری‌های یک و نیم لیتری مصرف کنید، همزمان با این حرف، تصویر پسری نمایش داده می‌شود که به سختی از چندین بطری نیم‌لیتری آب مصرف می‌کند. 

بعد دوباره گوینده می‌گوید: اگر آب در هنگام شستن خودرو از ابتدا باز باشد، 530 لیتر آب مصرف می‌شود؛ هر نفر در تهران 250 لیتر آب مصرف می‌کند، تقریبا دوبرابر استاندارد جهانی. تمام آماری که در آگهی گفته می‌شود در پایین کادر تلویزیون نیز به نمایش درمی‌آید که بیننده علاوه برتمرکز بر تصویر برروی آنها نیز متمرکز شود. 

گفتار پس زمینه متن با لحنی آرام و همراه با موسیقی نرمی است که با تصویر همخوانی دارد ولی به نظر می‌رسد اگر این متن تندتر خوانده می‌شد یا ضرب‌آهنگ موسیقی هیجان بیشتری داشت، پیام آگهی بهتر به مخاطب می‌رسید. آگهی با این تصاویر پیش می‌رود تا به اوج خود می‌رسد و صحنه‌ای را نمایش می‌دهد که پسربچه با هربار مصرف بطری یک‌ونیم لیتری، بطری‌های خالی را از دریچه در به داخل خانه می‌اندازد، خانه‌ای که خانمی با آرامش مشغول خواندن کتاب است. 

بعد از انداختن بطری به داخل خانه، فضای داخلی مملو از بطری‌های خالی می‌شود که رفت و آمد را سخت کرده است. در انتهای آگهی پدر خانه وارد منزل شده و به سختی از روی بطری‌های خالی عبور می‌کند و خود را به لیوان آب می‌رساند، ولی با لیوان آب خالی مواجه می‌شود. در این لحظه مقدار مصرف آب مردم تهران گفته می‌شود و آگهی با نمایش لوگوی شرکت آب و فاضلاب به پایان می‌رسد. 

چهره تمام اعضای خانواده در این آگهی نشانی از نگرانی ندارد به صورتی که انگار در یک آگهی طنز درحال بازی هستند، اینکه چرا سازنده آگهی چنین تیزر هشداردهنده‌ای را با تم طنز ساخته، برای هر بیننده‌ای جای سوال دارد ولی صرف‌نظر از همه این اشکالات، به هرحال آگهی پیام‌های خوبی را به مخاطب می‌رساند و تکنیک ساخت آن هم خوب است. با‌این‌حال تم طنزگونه این آگهی تکان‌دهنده سوالی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که فقط سازنده آگهی می‌تواند به آن پاسخ بگوید. 

 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ta5zO6FD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهند
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه