دوشنبه, ۱۴ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Mon, 4 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

بارها پیش آمده به کتابفروشی رفته‌ایم و کتاب‌هایی را خریده‌ایم که شناختی از نویسنده آن نداشته‌ایم و فقط به خاطر طراحی خاص جلد آن را انتخاب کرده‌ایم. به طورکلی درعرصه محصولات فرهنگی کشور شیوه‌های برنامه‌ریزی شده‌ای برای بازاریابی و فروش کتاب وجود ندارد. اینجا بار اصلی فروش کتاب به دوش خود نویسنده است و ناشران به دلیل سختی کار تلاشی برای بالا بردن آمار فروش محصولات خود نمی‌کنند.

نویسندگان تازه کار نیز بعد از آزمون و خطاهای بسیار بالاخره یا خود را در بازار مطرح می‌کنند یا اینکه در طراحی جلد شیوه‌هایی را به کار می‌برند تا به فروش بیشتر دست پیدا کنند.

 

درنتیجه یکی از شیوه‌های افزایش فروش در حوزه فرهنگی جلد کتاب است؛ جلدهایی که برای افزایش فروش به کمک نویسندگان و ناشران می‌آیند. البته اگر کتاب نویسنده مشهور و بنامی داشته باشد، این طراحی مکملی قوی برای فروش خواهد شد، ولی اگر نویسنده تازه‌کار بوده و بنام نباشد کار طراحی جلد کتاب سخت‌تر می‌شود.

باید دراین حوزه توجه بیشتری شود تا بتوان هزینه‌ای که ناشر و نویسنده کرده را از طریق فروش کتاب به آنها برگرداند. در نتیجه طراحی جلد کتاب در فروش بسیار حائز اهمیت است و توجه به آن کمک بزرگی به این صنف خواهد کرد. 

همخوانی موضوع کتاب با طرح جلد 

نوید شریفی، کارشناس طراحی و گرافیک که سابقه طراحی جلد چندین کتاب را در پرونده کاری خود دارد، درباره اهمیت طراحی جلد کتاب درفروش به «فرصت امروز» می‌گوید: طرح‌هایی در این حوزه موفق بوده‌اند که المان‌ها یا عکس‌هایی که برای طراحی استفاده کرده‌اند، ارتباط موضوعی مستقیم با محتوای کتاب دارند.

طرح‌هایی که از نظر موضوع خیلی صریح و مشخص گویای محتوا هستند اثربخشی زیادی در ذهن مشتری خود دارند. باید در نظر داشت که طراح جلد کتاب وظیفه ندارد که مردم را کتابخوان کند، بلکه جلد خوب باید به افزایش میل مخاطب برای خواندن آن کتاب ‌کمک کند. استاد ممیز در مقدمه کتاب طراحی جلد، طراحی کتاب را به طراحی بسته‌بندی تشبیه کرده‌ و به نوعی برای جلد و طراحی آن سه وجه قائل شده بودند. در واقع علاوه بر جلد، هم عطف و هم پشت جلد که مثل تیتراژ پایانی فیلم است از عناصر جدی یک طراحی جلد موفق است که متاسفانه خیلی از گرافیست‌های ما به آن توجهی ندارند. 

توجه ایرانیان به رنگ و لعاب جلد کتاب 

به گفته این کارشناس، تحقیقات نشان داده است که بیش از 70درصد فروش و موفقیت یک کتاب، جلد آن است و در ایران بیشتر مردم برای خرید کتاب به‌شدت به جلد و رنگ و لعاب آن توجه می‌کنند. من در 4 دوره برگزار شده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان مسئول غرفه انتشارات همگامان که کتاب‌های کمک آموزشی تولید می‌کند فعالیت کردم و از نزدیک شاهد این موضوع بوده‌ام که یک خریدار چقدر زیبا بودن و جلب توجه کردن جلد کتاب در انتخابش حائز اهمیت است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4WeEanVx
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهند
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه