اگر دارای اتومبیل هستید، حتما گذرتان به فروشگاه لوازم یدکی افتاده است؛ فروشگاههایی که به لحاظ ظاهری آلوده و زشت به نظر میرسند، اما درآمد آنها بسیار قابلتوجه است. در گذشته برای تهیه یکی از ملزومات خودرو باید به محل عمده فروش قطعات مراجعه میشد، اما اکنون در هر خیابان حداقل دو تا سه مغازه فروش لوازمیدکی مشاهده میشود که این موضوع حاکی از افزایش روزافزون تعداد فعالان این عرصه است.
نحوه فعالیت در این صنف هنوز سیستم استاد - شاگردی است. به عبارت دیگر برای فعالیت مستقل در آن باید چند سالی شاگرد باشید تا هم با کلیه لوازم آشنا شوید و هم از زیروبم کار سردربیاورید.
تصور کنید که مدیر یک مغازه عرضه لوازمیدکی هستید و وظیفه شما کنترل و کسب درآمد از این راه است. مشخص است ابتدا باید مهارت لازم را برای فعالیت داشته باشید و آن را از طریق سیستمی که گفته شد فراگرفته باشید. فرض این گزارش بر این است که مفاد سیستم استاد – شاگردی به بهترین نحو آموخته شده و اکنون راههای چگونگی اداره و نحوه مدیریت در چنین مجموعهای گفته خواهد شد.
دست تنها نمانید
برای فعالیت در این شغل باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید تا بتوانید با اعمال بهترین روشهای مدیریتی سودآورترین شغل را برای خود رقم بزنید. در قدم اول نباید دست تنها باشید به این دلیل که فعالیت بهصورت تنهایی در این شغل باعث میشد تا نتوانید کار مشتریان زیادی را راه بیندازید و مشتری زیاد در مغازه معطل شود.
اگر این موضوع تداوم داشته باشد مسلما مشتری دیگر برای تهیه لوازم به سراغ مغازه شما نخواهد آمد. اغلب مشتریانی به مغازه شما مراجعه میکنند که یا خودرویشان در تعمیرگاه است یا گوشه خیابان مانده است.
به همین دلیل در کوتاهترین زمان ممکن باید کار او را راه بیندازید و مشکلی را به مشکلات او اضافه نکنید. اگر مغازه شما کوچک بود حتما یک انبار در نزدیکی مغازه اجاره کنید یا بخرید و یک نفر را برای انتقال لوازم مورد نیاز مشتری از انبار به مغازه بگذارید. در انبار خود اجناس را به تفکیک بچینید تا دسترسی به همه کالاها بسیار راحت باشد. از خردهریز گرفته تا کالاهایی مانند سپر باید در طبقات و قفسهها و همچنین محل جداگانه نگهداری شود.
در داخل مغازه هم حداقل دو تا سه فروشنده کاربلد قرار دهید تا مشتریان زیادی برای مغازه جمع کنند.
توجه داشته باشید از فروشندههایی استفاده کنید که به کار خود وارد هستند حتی اگر این افراد دستمزد یا درصد بالاتری از میزان عرف از شما خواستند، به دلیل اینکه جذب مشتری فراوانی دارند آنها را به کار بگیرید. یکی دیگر از اصولی که باید به آن توجه کرد نوع صحبت کردن با مشتری است. بیشتر مشتریان برای خرید خود عجله دارند و سعی کنید نه خودتان و نه فروشندهتان با مشتری با لحنی آرام و خونسرد صحبت نکنید. طوری با مشتری همسخن شوید که گویی مشکل برای خودتان پیش آمده و به سرعت برای تهیه لوازم موردنیاز اقدام کنید.
همکاری با مکانیکهای محل
یکی دیگر و میتوان گفت مهمترین نکتهای که باید به آن بسیار توجه کنید همکاری با مکانیکهایی است که در محدوده مغازه شما فعالیت دارند. این مکانیکها میتوانند ماهانه پولهای میلیونی برایتان بیاورند. برای این کار کافی است چگونگی برخورد با آنها را بدانید. زمانی که مکانیکها برای تهیه کالایی به مغازه مراجعه میکنند در صورتی که آنها را میشناسید از او پول دریافت نکنید و یک حساب دفتری برای شخص موردنظر در دفتر حسابداری باز کنید.
این کار به این دلیل است که ممکن است یک نفر روزانه 10 بار به مغازه شما مراجعه کند و برای هر 10 بار مبلغ کافی برای خرید نداشته باشد یا مشتری پول کافی به مکانیک برای تهیه لوازم نداده باشد از اینرو باید حسابی باز کنید تا ریز اجناس به همراه قیمت آن در دفتر درج شود.
به یقین میتوان گفت که اگر بتوانید تنها سه منبع مکانیک را جذب خود کنید تا لوازم مورد نیازشان را از شما تهیه کنند دیگر نیازی به مشتریان خرد پیدا نمیکنید، اما چه میشود کرد که میل به کسب درآمد زیادتر باعث میشود که هم به تعداد مکانیکها اضافه شود و هم به تعداد مشتریان خرد.
ارسال لوازم یدکی در محدوده مغازه
برای جذب مشتری بیشتر میتوانید یک پیک موتوری برای مغازه بگذارید تا مکانیکها و افرادی که به کالایی نیاز پیدا میکنند خیالشان راحت باشد که از طریق یک تلفن میتوانند آن را تهیه کنند.
سه تا چهار پیک موتوری و یک وانت برای ارسال لوازم یدکی اتومبیل نیاز است، البته ممکن است در ابتدا هزینههای تهیه این لوازم برایتان سخت باشد، اما در کوتاهمدت باعث میشود همه مغازه شما را بشناسند و تمامی خریدهای خود را در این حوزه از شما انجام دهند. در کنار فروشندهها و افرادی که بهعنوان پیک موتوری یا مسئول نقل و انتقالات هستند حضور دو نفر بسیار لازم است. یکی حسابدار خبره است که بتواند همه حساب افراد را بهصورت ریز ثبت کند و همه آنها را در دسترس داشته باشد و دیگری یک مکانیک متبحر است.
حضور مکانیک به این دلیل نیاز است که برخی افراد ممکن است از نوع خرابی خودروی خود اطلاع نداشته باشند و برای پرسوجو به مغازه شما مراجعه کنند. این مکانیکها میتوانند با تشخیص مناسب خودروی معیوب را تعمیر و مبلغ دستمزدی دریافت کنند، البته توجه داشته باشید همکاری با نزدیکترین مکانیک در محدوده مغازه شما میتواند همین نقش را ایفا کند، اما این موضوع بستگی به شرایط همکاری و چگونگی روابط خرید وفروش لوازم یدکی دارد.
یکی از مهمترین نکات فعالیت در این حوزه این است که از عرضه اجناس بیکیفیتی که تنها ارزان هستند خودداری کنید. امروزه سلیقه اکثر افراد به سمتی رفته است که حاضرند پول بیشتری بپردازند اما کالای با کیفیت و بادوام دریافت کنند و این مسئله در حوزه لوازم یدکی خودرو محسوستر است. پس سعی کنید با پاسخگویی به این نیاز، مشتریان خود را راضی نگاه دارید.