تاکنون مطالب زیادی درخصوص بهرهوری، اهمیت و تعاریف آن، انواع و اهداف بهرهوری نگاشته شده است. آنچه این گفتار در پی آن است، گذر از این مفاهیم و پرداختن به ابعاد تازه بهرهوری است. اگر بهرهوری را استفاده مطلوب، موثر و بهینه از مجموعه امکانات، ظرفیتها، پتانسیل ها، نیروها، منابع و فرصتها تعریف کنیم یا هر تعریف معتبر دیگری برای آن ارائه دهیم، همیشه سوءبرداشتهایی درمورد بهرهوری وجود دارد. این مقاله با بررسی برخی سوءبرداشتها درمورد بهرهوری آغاز میکند و سپس مفهوم بهره وری بسزا رابطه بهرهوری با کیفیت، استراتژی های جدید را برای بهبود آن را شرح می دهد.
بعضی از بنگاهها، گهگاه دست به اقداماتی میزنند و از این اقدامات نتایجی حاصل میکنند و سپس این نتایج را به بهبود بهرهوری نسبت میدهند. پس یک جزء لازم برای فهم بهرهوری، داشتن ملاکهایی است تا بتوان بین دستاوردهای عادی یک بنگاه و بهرهوری تمایز قائل شد.