نقش محوری بازاریابی در یک شرکت از این حقیقت نشات میگیرد که بازاریابی فرآیندی است که شرکت از طریق آن ارزشی را برای انتخاب مشتریان منتخب خود به وجود میآورد. ارزش از طریق برآورده ساختن نیازهای مشتری به وجود میآید، از این رو شرکت نباید خود را به وسیله محصولی که میفروشد بشناساند، بلکه با نفعی که به مشتری میرساند معروف میشود. کتاب «بازاریابی» نوشته آلوین جیسیلک و ترجمه دکتر حمیدرضا رضوانی و امیر شیروانی با اشاره به این موضوع، به مباحث اصلی بازاریابی از قبیل برنامهریزی، اجرا و کنترل میپردازد.
کتاب شامل سه بخش است: تجزیه و تحلیل فرصتهای بازاریابی، تدوین استراتژی بازاریابی و اجرای استراتژی. در بخشی از این کتاب در قسمت بخشبندی بازار چنین میخوانیم: بخشبندی بازار یعنی طبقهبندی و تقسیم بازار در قالب گروههایی از مشتریان (بالقوه) به نام بخشهای بازار که ویژگیها، رفتارها یا نیازهای متمایزی داشته باشند. هدف از این کار طبقهبندی مشتریان در گروههایی است که با سایر گروهها تفاوت چشمگیری داشته باشند، ولی در درون خود و بین اعضا دارای سطوح بالایی از مشابهت و تجانس باشد.
بدین ترتیب در مقایسه با یک بازار بزرگ و ناهمگون، ما با گروههایی متجانس روبهرو هستیم که با استفاده از محصولاتی که مناسب نیازهای آنهاست میتوانیم به طور کاراتر و اثربخشتر به آنها خدمات ارائه دهیم. این کتاب در طیف وسیعی از برنامههای آموزشی و مخصوصا برای مدرسانی که به دنبال مطابقت محتوای درس خود با نیاز مخاطبان خاص هستند، میتواند مفید باشند. در پایان هر فصل، فهرست متون تکمیلی، منابع و نیز یادداشتهای فصل برای مطالعه بیشتر وجود دارد. این کتاب در 199 صفحه به قیمت 3600 ریال توسط موسسه کتاب مهربان نشر به چاپ رسیده است.