بسیاری از مردم زمانی که میخواهند کسبوکاری را شروع کنند یا اقدام به یک سرمایهگذاری موفق در زمینهای خاص کنند توجهی به مسئله فروش ندارند. باید توجه داشته باشیم که در دنیای امروز فروش علاوه بر اینکه قسمتی از کار تجاری شماست یک هنر در فضای بازار و تجارت است. هنر فروش استعدادی است که بهطور طبیعی در برخی افراد یافت میشود؛ افرادی که بهطور طبیعی هنر فروختن هرچیز را دارند. البته بخشی از مهارتهای مربوط به فروش اکتسابی است و با تلاش و مطالعه در زمینههای مختلف قابل احصاست. بنابراین افرادی که بهطور طبیعی قابلیتی در این زمینه ندارند نباید دلسرد شوند زیرا الزاما همه کسبوکارها معطوف به فروش نیستند. در این بازارها خریداران بالقوهای وجود دارند که برای خرید کالاها و خدمات از شما مشتاقترند.
حقیقت این است که برای برخی مردم، بازاریابی یک هدیه است، درحالیکه برای برخی دیگر بهعنوان یک هنر محسوب میشود، بنابراین برای این افراد مدت زیادی طول میکشد تا این هنر را بیاموزند و چهبسا در فرآیند آموختن بخش مهمی از سرمایه خود را از دست بدهند و از ادامه کار در بازار دلسرد شوند. یک پیشنهاد مناسب برای این افراد سرمایهگذاری در کسبوکارهایی است که وابستگی کمتری به فروش دارند. این پدیده یک وضعیت ناامیدکننده برای کسانی است که واقعا عاشق کسبوکار خود هستند ولی علاقه و مهارتی در زمینه بازاریابی و فروش ندارند.
استخدام بازاریاب حرفهای
یک راهکار عملی برای این افراد استخدام بازاریابهای حرفهای است که کار فروش و بازاریابی را برایشان انجام دهند، اما آیا همیشه این کار جواب میدهد؟ طبیعتا پاسخ منفی است زیرا برای بسیاری از کارآفرینان و شروعکنندگان کسبوکار اقتصادی نیست که از ابتدا علاوه بر سایر مشکلاتی که در زمینه کسبوکار دارند هزینهای را جهت بهبود یا راهاندازی یک سیستم فروش حرفهای بهکار بندند.
یک راهکار مهم در این زمینه در شمارههای پیشین برای شما ارائه شد؛ شرکتهایی که در زمینه فروش حرفهای فعالیت میکنند که البته تعداد آنها در شرایط فعلی اقتصاد ایران بسیار کم است. لذا بهتر است که در ابتدای راه سرمایهگذاری روی مهارتهای خودتان حساب باز کنید هرچند پیوستن به شرکتهایی که در زمینه فروش فعالیت میکنند یک راهکار عملی برای حل این مشکل است.
خبر خوب این است که دهها کسبوکار هستند که شما میتوانید در آنها سرمایهگذاری کنید بدون اینکه دغدغهای در زمینه فروش داشته باشید. این کسبوکارها عمدتا مبتنیبر خدمات هستند که برخی از آنها در گزارش امروز برایتان معرفی میشود، ایدههای تجاری کوچکی که میتوانید با خیال راحت در آنها سرمایهگذاری کنید.
سرمایهگذاری در کسبوکارهای خاص
در دنیــــای تجــارت و کسبوکار اغلب سرمایهگذاری روی یک ایده نو و خاص با یک برنامهریزی دقیق و اصولی جواب میدهد. این کسبوکارها بهدلیل یونیک بودن همواره مشتریان بالقوهای دارند که نگرانی شما در زمینه فروش را مرتفع میکند. برخی ایدههای نو که شما برای نخستینبار اقدام به سرمایهگذاری و راهاندازی آن میکنید در بیشــــتر مواقـع جواب میدهد و شما بهعنوان تنها یا معدود تولیدکنــــنده بازار فضای انحصاری را برای کسبوکار خود در زمینه فروش ایجاد میکنید.
این انحصار در فروش به شما این فرصت را میدهد تا مشتریان به سراغ شما بیایند و قبل از ورود سایر افراد به بازار این فرصت را دارید تا مهارتهای فروش را بیاموزید یا کسبوکار خود را تا حدی توسعه دهید که استخدام نیروهای حرفهای در زمینه بازاریابی و فروش به لحاظ اقتصادی برایتان بهصرفه باشد.
ارائه خدمات حملونقل
خدمات حملونقل شامل حملونقل مسافر، کالا و محصولات از جایی به جای دیگر است. بیشتر کسبوکارها که در تولید و عرضه محصولات و خدمات فعالیت میکنند، بهخصوص تولیدکنندگان و عمدهفروشیها نیازمند پیمانکاران و شرکتهای حملونقلیاند بنابراین شما با تاسیس یک شرکت حمل ونقل میتوانید تا حد زیادی بدون نیاز به یک سیستم فروش حرفهای و بدون فراگیری مهارتهای فروش کار خود را در بازار آغاز کنید.
پیمانکاران حملونقل از زمان معامله برای کمک به تسهیل توزیع کالاها و فرآیند رسیدن کالا به مشتریان کار خود را آغاز میکنند. بنابراین شروع یک کسبوکار در زمینه حملونقل، چیزی است که شما براساس نیاز به کادر مجرب برای حمل کالا و محصولات تولیدی یا مسافر دارید و قراردادی که با شرکتهای مختلف در این زمینه میبندید کمتر نیازمند فراگیری مهارتهای فروش است، بنابراین باید تلاش کنید تا اعتماد مشتریان را جلب کنید.
برنامهریزی رویداد
کسبوکار دیگری که شما میتوانید بدون نیاز به فروش هرگونه محصـــولی در آن سرمایهگذاری کنید برنامهریزی رویداد کسبوکاری است که در بسیاری از کشورهای دنیا بهعنوان یک حرفه مشخص جای خود را باز کرده، اما در ایران همچنان به جایگاه واقعی خود نرسیده است و همچنان جا برای کار دارد. تنها چیزی که شما نیاز دارید شور و شوق برای برنامهریزی و سازماندهی مناسب برای برنامهریزی رویدادهای مهم برای افراد شرکتها و سازمانهای خصوصی و دولتی است. برای موفقیت در این کسبوکار شما باید بتوانید با شناخت دقیق بازار هزینههای برگزاری رویداد را تا حد ممکن کاهش دهید.
علاوهبراین کم کردن دغدغههای اجرای مناسب برنامه را از دوش سازمان یا سفارشدهندگان رویداد بردارید. برنامهریزی و اجرای رویدادها، سازماندهی جلسات، کارگاههای آموزشی، جلسات عمومی سالانه، ناهار و دیگر حوادث شرکتهای بزرگ برای شما فرصت مناسبی برای شروع کسبوکار است درحالیکه برنامهریـــزی رویدادهــای اجتماعی، سازماندهی مراسم عروسی، جشنهای تولد و... نیز میتواند در اولویتهای کاری شما قرار گیرد.
راهاندازی یک شرکت خدماتی
امروزه شرکتهای خدماتی جایگاه مناسبی را در میان افراد جامعه و مشاغل مختلف به دست آوردند. تخصصیشدن کارها این امکان را به وجود آورد تا افرادی بتوانند با سرمایهگذاری در این نوع کارها کسبوکاری را شروع کنند. هرچند شرکتهای خدماتی در ایران در زمینههای مختلف در حال رشدند، اما همچنان این فرصت وجود دارد که به جرگه فعالان این بخش بپیوندید و در هریک از زمینههای خدماتی که تمایل دارید سرمایهگذاری کنید. این کسبوکار نیز تا حد زیادی فارغ از مسائل مربوط به فروش حرفهای دنبال میشود و با کمی تبلیغات مشتریان بالقوه بازار خودشان به سراغ شما میآیند. ارائه کیفیت بالای کار در این بازار حرف اول و آخر را میزند.
راهاندازی یک شرکت مراقبتی
امروزه با توسعه جوامع کسبوکارهایی به وجود آمدند که تا چندی پیش جایی در زندگی ما نداشتند. ارائه خدمات مراقبتی که نگهداری از کودکان و سالمندان نیز در آن جای میگیرند درحالحاضر طرفداران زیادی دارد، بنابراین زمان را از دست ندهید. مشتریان بالقوه بازار منتظر شما هستند البته درحالحاضر شرکتهای مختلفی در این زمینه فعالیت دارند.
راهاندازی یک مرکز آموزش آزاد
آموزشگاههای مختلفی وجود دارند که در زمینههای گوناگون به ارائه خدمات آموزشی به مخاطبان خود میپردازند. خیل عظیم بیکاران تحصیلکرده که به دنبال دستیابی به مهارتی برای شروع یک کسبوکار مستقل یا استخدام در یک سازمان یا شرکت خصوصی و دولتی هستند مشتریان بالقوه شما در این کسبوکارند بنابراین بدون ترس از فروش به دنبال تاسیس یک مرکز آموزش آزاد بروید و سرمایهگذاری خود را آغاز کنید.
راهاندازی یک شرکت تحقیقات بازار
کسبوکارهای زیادی هستند که برای شروع نیازمند راهنمایی و مشاوره در زمینه تحقیقات بازارند، علاوهبر این شرکتهایی که به دنبال اضافه کردن یک محصول جدید یا تغییر در یک محصول موجود و غیره هستند همواره نیاز به دریافت خدمات تخصصی تحقیقات بازار و تست اولیه بازار برای این نوع محصولات دارند. علاوهبراین کسبوکارهای دیگری نیز وجود دارند که نیاز به دانش فروش کمتری دارند و برای افراد گریزان از دردسرهای فروش مناسب هستند.