با توجه به اهمیتی که فرهنگ رستوران در دنیای امروز پیدا کرده است، در این گزارش به جایگاه رستوران ها در بازار جهانی امروز می پردازیم و خصوصیات عمده این رستوران ها و بازار مصرف آنها را با توجه به مناطق جغرافیایی جهان بررسی می کنیم. رستوران هایی با خدمات سریع (QSR) نمونه بارزی از غذاخوری های دنیای امروز به شمار می روند که در این گزارش به روند رشد آنها اشاره می کنیم.
رستوران در دنیای امروز
اگرچه انسان از همان ابتدای تاریخ بشریت به غذا نیاز داشته است، اما شکل گیری رستوران ها و اماکن غذاخوری عمومی از جمله پیشرفت های فرهنگی انسان به شمار می رود، البته منظور ما از رستوران، نوع مدرن آن است که در دنیای امروز به وفور یافت می شود، بر همین اساس باید گفت طبق بررسی های انجام شده، نخستین نمونه های رستوران به معنای امروزی آن در قرن هجدهم و در کشور فرانسه باب شدند و در طول این چند قرن به نمونه های امروزی تبدیل شده اند.
باید گفت که در دنیای امروز رستوران ها جایگاهی ویژه بین مردم جهان دارند و تنها یک مکان برای خوردن غذا محسوب نمی شوند، بلکه جزو مراکز تفریحی هستند که بسیاری از دیدارهای خانوادگی، قرارهای دوستانه و حتی کاری در این مکان ها برگزار می شود.
از طرفی پیشرفت های دنیای امروز و ماشینی شدن زندگی بشر، سرعت زیادی به روند زندگی بخشیده و در نتیجه بسیاری از رستوران های جهان، ارائه خدمات سریع را در دستور کار خود قرار داده اند، به گونه ای که فست فودها و حتی سایر رستوران ها سعی در ارائه خدمات خود در سریع ترین زمان دارند، بنابراین در این گزارش سعی می شود روند جهانی بازار رستوران های امروزی را که بر پایه ارائه خدمات سریع اداره می شوند، بررسی کنیم.
QSR یا رستوران هایی با خدمات سریع، نمونه بارزی از سرستوران های دنیای امروز به شمار می روند. آنچه در فرهنگ امروز به صورت گسترده ای وجود دارد، حرکت سریع زندگی است که حاصل پیشرفت فناوری در دوران معاصر است، بنابراین رستوران های امروزی نیز باید مطابق با شیوه زندگی مردم شکل بگیرند و به همین دلیل، ارائه خدمات سریع از جمله مهم ترین خصوصیات آنهاست به گونه ای که اکثر رستوران های امروزی، سرعت عمل را در دستور کار خود قرار داده و همین عامل نیز یکی از دلایل اصلی گرایش مردم به این نوع رستوران ها به شمار می رود.
بازار روبه رشد رستوران های امروزی
محققان پیش بینی کرده اند که با توجه به تغییر سبک زندگی در دنیای امروز و گرایش مردم به مصرف غذاهای سریع و آماده، بازار جهانی رستوران هایی با خدمات سریع (QSR) تا سال 2019 به درآمدی معادل با 141میلیارد دلار برسد که نشان دهنده رشد سریع این بازار طی چند سال آینده است.
آگاهی های مردم نسبت به سلامتی و بهداشت، گرایش زیادی را به سمت غذاهای سالم در پی داشته است و در این میان، رستوران دارهای جهان نیز به خوبی به این نکته آگاه شده و سعی در ارائه غذاهای سالم دارند به گونه ای که سبزیجات، میوه، انواع سالادها و. . . را نیز در منوی غذایی خود وارد کرده اند، ضمن اینکه در زمینه مواد مورد استفاده در پخت و پز نیز سعی داشته اند از مواد سالم تر و مفیدتری استفاده کنند.
آمریکا بزرگ ترین بازار رستوران های QSR
طبق آمار موجود، بازار رستوران های خدمات سریع در آمریکا در سال 2014 بیش از 108میلیارد دلار بوده که این امر نشان دهنده گرایش روزافزون مردم این منطقه نسبت به غذاهای سریع بیرون است، به طوری که در یک دوره 30 روزه، به طور متوسط مردم این منطقه 14بار به رستوران می روند.
محققان معتقدند که بهبود منوهای رستوران ها و حرکت آنها به سوی غذاهای سالم و کم چرب از دلایل اصلی این گرایش به شمار می روند. همچنین پیش بینی می شود که این روند در سال های آینده نیز به همین صورت ادامه پیدا کند. لازم به ذکر است که آمریکا 44درصد از این بازار را به خود اختصاص داده و منطقه آسیا-اقیانویسه APAC با داشتن 39.2درصد مقام دوم را در بازار مذکور داشته و اروپا نیز 14.3درصد از سهم این بازار رااز آن خود کرده است.
صرف در رستوران؛ مهم ترین سرویس رستوران ها
خدمات ارائه شده در رستوران ها انواع مختلفی دارد که شامل غذا خوردن در محل، بردن غذا و تحویل در منزل می شود. طبق آمار ارائه شده از سوی محققان اقتصادی، بیشترین خدمات در رستوران های امروزی، غذا خوردن در رستوران است و دلیل عمده آن را نیز تغییر سبک زندگی مردم جهان دانسته اند.
زندگی سریع و ماشینی امروز دیگر فرصتی به خوردن غذا در زمان طولانی و در منازل نمی دهد چراکه بسیاری از افراد بعد از صرف غذا باید به کار خود برگردند، به همین دلایل نیز طبق آماری که در سال 2015 گرفته شده است، حدود 53درصد از خدمات بازار رستوران های امروزی در محل بوده و مردم در محل رستوران غذای خود را صرف می کنند.