شرکت یونیلیور در تازه ترین اقدام خود از طرح حمایت گسترده از همکارانش پرده برداشته است. یونیلیور بر این اساس نسبت به تامین شرایط برابر اشتغال و همکاری با شرکت و همچنین بهبود سطح حقوق دریافتی تمام کارمندان شرکت متعهد شده است. یکی از نکات مهم در این رابطه همکاری غیرمستقیم میان یونیلیور و کارکنان گسترده در کشورهای مختلف جهان است. بر این اساس تعهد تازه یونیلیور مبنی بر بهبود سطح عادی این دسته از افراد است.
تعهد نسبت به بهبود وضعیت برند دارای اهمیت بسیار زیادی است. بدون تردید تهیه بودجه لازم برای اجرای این برنامه نکته مهمی محسوب می شود. بر این اساس مدیران ارشد یونیلیور برنامه ای بلندمدت برای اجرا تا سال 2030 تدوین کرده اند. هزینه اختصاص یافته برای این طرح در مجموع 2 میلیارد یورو است. با این حساب برنامه یونیلیور کاملا جدی و حساب شده به نظر می رسد. یکی از ایرادات اصلی تعهدات برندها در رابطه با مشتریان یا کارمندان برند مربوط به عدم اجرای درست آنهاست. این امر موجب بروز تجربه های منفی در تعامل با برند از سوی مخاطب هدف می شود.
الن جوپ، مدیرعامل یونیلیور، در رابطه با تعهد تازه این شرکت توضیحات جالبی دارد. وی بر روی بحران تغییر آب و هوا و نابرابری اجتماعی به عنوان مهمترین مسائل کنونی جهان تاکید دارد: «بحران های تغییر آب و هوا و نابرابری اجتماعی بزرگترین بحران ها پیش روی بشر در طول سال های پیش روی هستند. امروزه مردم در سراسر جهان به بخش های نابرابری تقسیم شده اند. وظیفه یونیلیور در این میان کمک به مردم در حد توانش است.»
ضرورت اقدام عملی برای بهبود وضعیت همکاران برند یونیلیور ایده ای تازه نیست. این برند از نزدیک به یک دهه پیش در تلاش برای بهبود وضع کارمندانش بوده است. انتقاد مهم از فعالیت سابق این برند عدم توجه به همکاران غیررسمی یونیلیور در کشورهای مختلف است. بر این اساس در طرح تازه یونیلیور اطمینان از کسب درآمد و عایدی مناسب با تامین حداقل های زندگی از سوی همکاران یونیلیور مدنظر قرار گرفته است.
اطمینان از کسب حداقل درآمد موردنیاز برای تامین معیشت از سوی همکاران برند یونیلیور گامی اساسی برای ایجاد انجمنی همراه با برابری بیشتر برای این غول عرصه خرده فروشی محسوب می شود. این برنامه جسورانه فقط در مورد همکاران یونیلیور مصداق پیدا نمی کند. یکی از طرح های جانبی مدیران ارشد یونیلیور ارائه کمک های قابل ملاحظه به افراد کم درآمد و کشورهای مختلف است. این امر بیشتر در ارتباط با حمایت یونیلیور از مشتریانش معنا پیدا می کند. با این حساب یونیلیور در طول سال های پیش روی تمرکز اصلی اش بر روی مشتریان و همکاران برندش خواهد بود. این امر با توجه به بحران کرونا و کاهش درآمد مردم در نقاط مختلف جهان تا حد زیادی تاثیرگذار به نظر می رسد. یونیلیور در همین راستا همکاری گسترده ای با سازمان های مردم نهاد شروع کرده است. با این حساب در آینده باید منتظر اقدامات تازه یونیلیور در راستای بهبود سطح زندگی مردم باشیم.