زندگی واقعی تفاوت های بسیار زیادی با تلقی بازاریاب ها دارد. ارزش هر کمپین بازاریابی براساس میزان ارتباط با دنیای واقعی مشخص می شود. بسیاری از کمپین های بازاریابی در عمل هیچ ارتباطی با دغدغه ها و نیازهای مشتریان ندارند بنابراین مشاهده عدم توجه وسیع مخاطب به چنین کمپین هایی امری طبیعی خواهد بود. وقتی ما از بازاریابی ایمیلی صحبت می کنیم، یکی از الگوهای قدیمی را مدنظر قرار می دهیم. بدون تردید همه ما دستکم یک بار ایمیل بازاریابی دریافت کرده ایم. بازاریابی ایمیلی از نقطه نظر کارشناسی یکی از الگوهای بازاریابی محتوایی است. در این شیوه هدف اصلی تولید محتوای جذاب برای مخاطب هدف خواهد بود، با این حال تبدیل محتوای ارزشمند به ایمیل های جذاب برای مخاطب هدف همیشه کار ساده ای نیست.
هدف ما در این مقاله بررسی شیوه تبدیل محتوا یا ایده های بازاریابی ارزشمند به ایمیل های بازاریابی جذاب است. بدون تردید برندهای بسیار زیادی در زمینه بازاریابی فعالیت دارند، با این حال تعداد اندکی از آنها در عمل موفق به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می شوند. سایر برندها با پذیرش شکست یا ضررهای هنگفت به فعالیت شان ادامه خواهند داد. در ادامه بخش های مختلف فرآیند بازاریابی ایمیلی مورد بررسی قرار می گیرد.
چرا از این استراتژی استفاده می کنیم؟
فعالیت در حوزه کسب و کار همیشه با پرسش از چرایی امر همراه است. دلیل فعالیت در حوزه کسب و کار و اداره شرکت برای اغلب کارآفرینان روشن است. با این حال همین امر در مورد استفاده از یک الگوی بازاریابی در مقایسه با دیگر نمونه ها همراه با ابهام بالایی خواهد بود. بسیاری از برندها حتی پس از سال ها استفاده از یک الگوی بازاریابی مشخص آگاهی درستی از مزیت های آن ندارند. بنابراین گام نخست ما برای انتخاب یک استراتژی بازاریابی مناسب بررسی مزیت های آن است. در مراحل بعد باید هماهنگی الگوی موردنظر با ساختار کسب و کارمان مورد توجه قرار گیرد.
مطلب مرتبط: چگونه در بازاریابی ایمیلی عملکرد موفقی داشته باشیم؟
هدف اصلی در زمینه استفاده از الگوی بازاریابی ایمیلی جلب نظر مخاطب هدف است. بدون شک این امر به شیوه های مختلفی انجام می شود، با این حال مزیت الگوی ایمیل محور امکان استفاده از دامنه وسیع کاربران است. امروزه اغلب مردم روزشان را با مشاهده ایمیل های تازه شروع می کنند بنابراین اهمیت سرویس های ایمیلی هنوز در زندگی روزمره مردم پایدار است.
تعیین مخاطب هدف
بازاریابی بدون شناخت مخاطب هدف نتیجه مطلوبی در پی ندارد. ایراد اصلی برندها در زمینه بازاریابی تلاش برای جلب نظر تمام مشتریان حاضر در یک بازار است. این امر عملی نیست. در عوض ما باید بر روی دامنه محدودی از مشتریان تمرکز کنیم. شناخت مشتریان و سلیقه شان برای طراحی الگوی مشتری ایدهآل برند ضروری است. فقط در این صورت ما توانایی ساماندهی مناسب استراتژی بازاریابیمان را خواهیم داشت.
گاهی اوقات برندها ایده های جذابی برای تعامل با مخاطب هدف دارند، اما در مرحله اجرا توانایی تبدیل شان به محتوای جذاب ایمیلی را از دست می دهند. بنابراین ما همیشه با فاصله ای معنادار میان ایده خام و ایمیل بازاریابی جذاب مواجه هستیم.
شناخت مخاطب هدف برنامهریزی برای تبدیل محتوای ارزشمند به ایمیل های ساده را راحت تر خواهد کرد. یکی از اهداف اصلی کمپین های بازاریابی ایمیلی جلب نظر مخاطب تازه برای برندهاست. این امر دشواری های خاص خود را دارد. امروزه به طور معمول مخاطب هدف توجه چندانی به ایمیل های بازاریابی ندارد. بنابراین ما باید کیفیت محتوایی بسیار بالایی به مخاطب هدف ارائه کنیم. در غیر این صورت به سادگی از فهرست برندهای مورد علاقه آنها کنار خواهیم رفت.
بیشک فعالیت در فضای پر از استرس و فشار بالای مدیران برای تولید کمپین های بازاریابی تاثیرگذار برای هر فردی دشوار خواهد بود. مهم ترین نکته در این میان عضویت در یک تیم بازاریاب منسجم است. برخی از برندها برای مدیریت مالی بهتر کسب و کار اقدام به استفاده از یک بازاریاب می کنند. این امر حجم سنگینی از کارها را روی دوش بازاریاب موردنظر خواهد گذاشت. یکی از همکاران من به نام «پنی» تجربه فعالیت در چنین شرایطی را داشته است. وقتی ما تحت فشار زیادی و انتظارات بالا کار می کنیم، به تدریج توانایی مان برای مدیریت بهینه بخش بازاریابی کاهش خواهد یافت بنابراین در عین توجه به کاهش هزینه ها در بخش بازاریابی باید به ضرورت های اساسی آن نیز توجه داشت.
مدیریت کسب و کار و به طور ویژه بخش بازاریابی بدون استفاده از یک تیم منسجم امکانناپذیر است. شاید شما در مراحل اولیه توانایی پیشبرد امور را داشته باشید، اما به زودی به دلیل حجم بالای امور نیازمند همکاری دیگران خواهید بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیل محور با چاشنی محتوای ویدئویی
ما به دنبال چه چیزی هستیم؟
در این مرحله ما به بررسی اطلاعات و دادههای موردنیاز برای موفقیت در حوزه بازاریابی ایمیلی خواهیم پرداخت. بدون تردید استفاده از هر نوع محتوایی برای طراحی ایمیل بازاریابی مورد قبول نیست. گونه های مختلف محتوا تاثیرات متفاوتی بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. بدون شک هر برندی شیوه منحصر به فردی برای ساماندهی شیوه کسب اطلاعات دارد. مهم تر از همه شیوه تبدیل اطلاعات اساسی به قالب ایمیل نیز باید مدنظر قرار گیرد. در غیر این صورت محتوای جذاب ما قالب مناسبی نخواهد داشت.
در اینجا بازهم به تجربه همکارم «پنی» توجه کنید. فرآیندی که وی در این مرحله باید طی کند به شرح ذیل است:
• در ابتدا وی نیازمند استفاده از محتوایی مشخص برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر با ایجاد ارتباط میان محتوای در دسترس و ماهیت کسب و کار روی می دهد.
• اعتبار منبع اصلی که اطلاعات را از آن به دست می آوریم، نقش قابل توجهی در کاهش نگرانی های ما خواهد داشت. به این ترتیب کمپین ما با استفاده از منابع معتبر شانس بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت.
• پنی باید در پیشبرد امور با تیم مدیریت ارشد شرکت ارتباط مناسبی داشته باشد. توانایی وی برای جلب نظر مدیران به منظور اعطای آزادی عمل بیشتر ضروری خواهد بود.
• توضیح ایده های بازاریابی پیش از اجرای آنها برای مدیران شرکت ضروری است. نتیجه این امر کسب اعتماد مدیران برای پیشبرد طرح ها خواهد بود.
• بیشک تبدیل ایده به قالب ایمیل نیازمند برخی از مهارت های تخصصی است. اگر پنی مهارت های موردنظر را به صورت کامل نداشته باشد، باید به دنبال همکاری با یک کارشناس بازاریابی یا حتی گرافیست باشد.
مراحل فوق گامهای پس از طراحی ایده اولیه را مورد بررسی قرار می دهد. بدون تردید امکان شخصیسازی فرآیند فوق برای هر کسب و کاری وجود دارد. بنابراین شما با توجه به نیازهای کسب و کارتان امکان شخصیسازی فرآیند مورد نظر نظر را خواهید داشت.
چگونه کار را تمام کنیم؟
ما در این مرحله با چالش چگونگی ارائه بهینه اطلاعات به صورتی جذاب مواجه هستیم. بدون تردیت در اینجا اطلاعات معتبر و مهمی در اختیار ما قرار دارد. با این حال اگر قالبی مناسب برای بیان اطلاعات پیدا نکنیم، تمام زحمات مان بر باد خواهد رفت.
بدبینی نسبت به نتیجه فعالیت های بازاریابی در تمام کسب و کارها طبیعی است. این امر یکی از نگرانی های دائمی در زمینه بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود. بهترین راهکار برای افزایش تجربه مان و کاهش سطح نگرانی ها توجه به تجربه موفق سایر برندهاست. بدون تردید هر کارآفرین و بازاریابی امکان یادگیری نکات تازه از نحوه فعالیت دیگر برندها را دارد بنابراین ما همیشه باید نسبت به به روز رسانی اطلاعات و مهارت مان در حوزه بازاریابی مشتاق باشیم.
یکی از نکات مهم در این میان آمادگی برای تغییر در لحظه برنامه بازاریابی برند است. برخی از اتفاقات در عرصه بازاریابی به صورت در لحظه رخ می دهد بنابراین ما باید آمادگی بالایی برای مقابله با آنها داشته باشیم. در غیر این صورت به سرعت با شکست مواجه خواهیم شد. ایراد اصلی برخی از برندها در زمینه بازاریابی ناتوانی در زمینه ایجاد انعطاف در برنامه های شان است. به این ترتیب در موقعیت های حساس توان بازنگری یا اصلاح فرآیند را نخواهند داشت.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ را چگونه شروع کنیم؟
اهمیت فزاینده شناخت مخاطب
بازاریابی بدون شناخت مخاطب هدف امکانناپذیر است. ما در این مقاله به بررسی شیوه های ضروری برای اجرای درست کمپین بازاریابی ایمیلی پرداختیم. مهم ترین گام برای دستیابی به موفقیت بازاریابی جمعآوری اطلاعات دقیق و شناخت مخاطب هدف است بنابراین ما باید توجه ویژه ای به این امر در تمام مدت طراحی و اجرای کمپین مان داشته باشیم.