بسیاری از کارآفرینان ایده های جذابی برای فعالیت در عرصه مد و پوشاک دارند. تصور اغلب مردم از صنعت مد و پوشاک مانند سایر حوزه های کاری است بنابراین در نگاه نخست نباید تفاوت معناداری میان صنعت پوشاک و دیگر کسب و کارهای کوچک باشد. این پیشفرض اغلب اوقات کارآفرینان را در دام سادهانگاری بسیار وسیعی گرفتار می سازد. امروزه بسیاری از کسب و کارهای کوچک در صنعت مد و پوشاک با گذشت تنها چند ماه از فعالیت شان با شکست های عمده مواجه می شوند. مسئله مهم در اینجا تفاوت میان کسب و کارهای کوچک با حوزه مد و پوشاک است. اگر ما از تفاوت های مورد نظر آگاهی نداشته باشیم، به احتمال زیاد با شکست های سنگین مواجه خواهیم شد.
هدف ما در مقاله کنونی بررسی برخی از تفاوت های بنیادی عرصه مد و پوشاک با سایر کسب و کارهای کوچک است. ما در این راستا بر روی چهار نکته اساسی تاکید خواهیم داشت.
1. ضروت نظارت بر تمام جزییات
راه اندازی کسب و کار کوچک در زمینه مد و پوشاک نیازمند توجه گسترده به نحوه فعالیت برندمان است. بسیاری از کسب و کارهای کوچک در سایر حوزه های کاری با استفاده از خدمات جانبی و همچنین امکان همکاری با مدیران میان رده کارشان را شروع می کنند. با این حال وضعیت کسب و کارهای عرصه مد و پوشاک بسیار متفاوت است. اگر شما قصد فعالیت در زمینه طراحی لباس های مختلف را داشته باشید، باید بر روی تمام جزییات فعالیت برندتان نظارت داشته باشید. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: توسعه کسب و کارهای کوچک در 6 گام
امروزه تقسیم کار در برندهای مختلف امری طبیعی است، با این حال در عرصه مد و به ویژه طراحی لباس شما تنها هستید. البته گاهی اوقات امکان همفکری های بسیار محدود با دیگران وجود دارد، اما در مقیاسی وسیع شما باید به صورت انفرادی کار کنید.
2. تغییرات مداوم صنعت مد و پوشاک
نگاهی به تغییر سلیقه مردم در زمینه انتخاب پوشاک اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر بیانگر تغییرات مداوم و سریع در حوزه مد و پوشاک است. بسیاری از برندها توانایی مدیریت تغییرات در این حوزه را ندارند. به همین خاطر همیشه با مشکلاتی عمیق برای بازاریابی مواجه هستند.
وقتی ما در عرصه مد و پوشاک فعالیت داریم، علاوه بر آمادگی برای تغییرات سریع باید به عنوان یکی از عناصر فعال در زمینه ایجاد تغییر نیز نقشآفرینی کنیم. در غیر این صورت به طور مداوم با مشکلاتی برای جلب نظر مخاطب هدف مواجه خواهیم بود. برندهای بزرگ در صنعت مد به طور مدام در حال اعمال تغییراتی هستند. این امر به آنها برای فعالیت بهینه در عرصه کسب و کار و مد کمک می کند.
ترندهای بازاریابی و طراحی لباس در صنعت مد و پوشاک به طور فصلی در حال تغییر است. شاید این نکته در ابتدا مدنظر بسیاری از کارشناس ها و کارآفرینان علاقه مند برای فعالیت در این حوزه قرار نگیرد، اما تاثیر بسیار زیادی بر روی فعالیت بلندمدت برندها دارد.
3. توانایی ایجاد تمایز با رقبا
امروزه برندهای بسیار زیادی در صنعت مد و پوشاک فعالیت دارند. این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی برای برندهای فعال در این صنعت است. وقتی ما در تلاش برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستیم، باید تمایز های قابل درکی با دیگر برندها داشته باشیم. در غیر این صورت مخاطب هدف کمترین توجهی به ما نخواهد کرد.
یکی از نکات عجیب در مورد فعالیت برندها در شرایط کنونی ناتوانی آنها برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف است. این امر با توجه به شباهت برخی از برندها در زمینه تولید پوشاک و حتی کمپین های بازاریابی به هم بیش از هر زمان دیگری قابل تامل است. هرچه توانایی ما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه های منحصر به فرد کمتر باشد، شانس بسیار پایین تری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهیم داشت.
4. استفاده از مشتریان به عنوان منبع ایده
استفاده از مشتریان به عنوان منبع ایده پردازی در کسب و کارها دشواری بسیار زیادی دارد. اغلب برندها، به ویژه برندهای فعال در عرصه های تخصصی، نسبت به این نکته تردیدهای اساسی دارند. مزیت اصلی صنعت مد و پوشاک امکان استفاده ساده و راحت از مشتریان برای ایدهپردازی است.
مطلب مرتبط: چگونه کسب و کار کوچک مان را توسعه دهیم؟
امروزه هیچ ممنوعیتی برای ایجاد تنوع در طرح های مربوط به لباس ها نیست. در این میان نظرخواهی از مشتریان در شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه نهایی کار برندها دارد. بسیاری از ایده های بازاریابی جذاب در صنعت مد و پوشاک از دل همین همکاری میان برندها و مشتریان بیرون آمده است بنابراین ما حتی امکان استخدام برخی از مشتریان دارای ایده های جذاب به عنوان طراح را نیز خواهیم داشت. این امر سطح ارتباط میان برندها و مخاطب هدف در صنعت مد و پوشاک را به خوبی نشان می دهد.