اینستاگرام یکی از پلتفرم های اجتماعی مشهور در سراسر جهان محسوب می شود. این امر موجب فعالیت برندهای بزرگ و کوچک در آن شده است. امروزه با جست وجویی ساده در اینستاگرام به اکانت رسمی برندهای گوناگون بر خواهیم خورد. اگرچه ابزارهای درونی اینستاگرام برای ویرایش تصویر و ویدئوی کوتاه کاربردی زیادی دارد، اما گاهی اوقات نیاز به ابزارهای جانبی به شدت احساس می شود.
بازاریاب ها برای جلب نظر مخاطب باید محتوایی جذاب و متفاوت از سبک رایج تولید کنند. این امر بدون استفاده از نرم افزارهای پیشرفته و دقیق امکان پذیر نخواهد بود. استفاده از نرم افزارهای حرفه ای مانند فوتوشاپ همیشه گزینه مطلوبی به نظر می رسد. با این حال اغلب افراد مهارت لازم برای استفاده از فوتوشاپ را ندارند. خبر خوش برای این دسته از کارآفرینان عرضه اپ های موبایلی متنوع برای ویرایش تصویر و ویدئوهای مختلف است. اکنون هر کارآفرینی براساس سطح نیاز خود امکان انتخاب از میان شمار عظیم اپ های ویرایش را خواهد داشت.
در این مقاله هدف اصلی من بررسی برترین اپ های کاربردی برای استفاده بهتر از اینستاگرام در راستای اهداف بازاریابی است. این ابزارها به طور کلی در چهار گروه دسته بندی می شود:
• اپ های ویرایش تصویر
• اپ های طراحی و ویرایش پوسته و طرح های گرافیکی
• ابزارهای بهینه سازی ویدئو
• ابزارهای جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات مربوط به مخاطب ها
خوشبختانه اکنون اپ های پرشماری برای تولید محتوای جذاب در بخش استوری نیز وجود دارد، با این حال محدودیت مقاله پیش روی امکان پرداختن به آنها را فراهم نمی کند، با این حساب در اینجا فقط به بررسی ابزارهای مفید برای تولید پست های جذاب تر می پردازیم.
اپ های ویرایش تصویر
1. VSCO
نسخه معمولی این اپ به صورت رایگان عرضه می شود. در صورت علاقه به استفاده از نسخه پیشرفته باید حق اشتراک 19.99 دلار در سال را پرداخت کنیم. مزیت اصلی این ابزار عرضه آن برای هر دو سیستم عامل اندروید و IOS است.
مطلب مرتبط: چگونه بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم
اپ VSCO یکی از بهترین گزینه های ممکن برای ویرایش تصاویر در گوشی های هوشمند است. اکنون 195 میلیون پست در اینستاگرام با هشتگ این اپ وجود دارد. البته مقدار واقعی استفاده کاربران از آن بسیار بیشتر است. این آمار مربوط به کاربران علاقه مند به درج هشتگ اختصاصی VSCO است. در نسخه رایگان امکان استفاده از 10 ابزار اساسی این اپ وجود دارد. در صورت علاقه به استفاده از تمام امکانات باید حق اشتراک سالانه پرداخت شود.
2. اسنپ سید
اپ اسنپ سید یکی از کاربردی ترین ابزارهای ویرایش عکس محسوب می شود. مزیت اصلی آن ارائه اش به صورت کاملا رایگان است. به علاوه کاربران اندروید و IOS نیز امکان دسترسی به آن را دارند.
وقتی گوگل اقدام به طراحی یک نرم افزار کند، اعتبار و کیفیت آن تضمین خواهد شد. در مورد اسنپ سید حضور گوگل به عنوان توسعه دهنده اصلی خیال بسیاری از کاربران را راحت می کند. در طراحی این اپ بسیاری از امکانات مشابه فوتوشاپ به کار گرفته شده است. به این ترتیب امکان حذف جزییات آزاردهنده تصویر وجود خواهد داشت. اگر کیفیت عکس تان نامناسب است، با استفاده از اسنپ سید ایرادهای آن تا حد زیادی رفع خواهد شد.
3. A Color Story
این اپ همانطور که از نامش پیداست، در پی کمک به کاربران در راستای خلق یک داستان رنگی است. نسخه رایگان این اپ با امکانات محدود عرضه می شود. به منظور استفاده از نسخه کامل نیز باید حق اشتراک 24.99 دلار در سال پرداخت شود. دسترسی به آن از طریق اندروید و IOS نکته قابل توجه این داستان رنگی است.
این اپ پس از عرضه به بازار از سوی اپ استور هر دو عنوان «بهترین اپ جدید» و «بهترین اپ سال» را به دست آورد. A Color Story علاوه بر ارائه امکانات گسترده و کاربردی از رابط کاربری ساده نیز بهره می برد. به این ترتیب برای استفاده از آن نیاز به مهارت بالا در زمینه کار با نرم افزارهای ویرایش تصویر نخواهیم داشت.
4. Priime
این اپ یکی از گزینه های بسیار ارزان در فهرست ماست. با پرداخت هزینه 2.99 دلاری در ابتدا امکان استفاده نامحدود از Priime وجود خواهد داشت. تنها نکته منفی ماجرا عرضه انحصاری این اپ برای سیستم عامل IOS است.
اگر از محصولات اپل استفاده می کنید، دانلود این اپ امکانات ویرایشی گسترده ای در اختیار شما قرار خواهد داد. هدف اصلی از طراحی این اپ ایجاد رنگ های سرزنده در تصاویر است. Priime بیشترین هماهنگی با دوربین آیفون را دارد. به این ترتیب تجربه عکاسی کاربران آیفون به طور کامل دگرگون خواهد شد.
بدون تردید بسیاری از ما در زمینه ویرایش تصویر تخصص چندانی نداریم. در اینجا Priime با استفاده از هوش مصنوعی توصیه های کاربردی برای ویرایش بهینه تصاویرمان را ارائه می کند.
اپ های طراحی و ویرایش پوسته و طرح های گرافیکی
5. Layout
این اپ از سوی اینستاگرام به عنوان ابزاری جانبی ارائه می شود. هدف اصلی از این اقدام بهبود کیفیت ویرایش تصاویر کاربران اینستاگرام است. Layout به صورت کاملا رایگان و برای تمام سیستم های عامل موجود در بازار عرضه شده است. وقتی پای اینستاگرام در طراحی یک اپ در میان باشد، امکان اطمینان از کیفیت بالای آن فراهم خواهد شد. بسیاری از کاربران از این اپ برای ترکیب تصاویر مختلف یا طراحی پوسته برای پست های ویژه شان می کنند. عرضه این اپ به صورت رایگان موجب تقویت دوچندان انگیزه کاربران برای استفاده اش شده است. به همین دلیل Layout همیشه جزو پردانلودترین اپ ها در مارکت های مختلف است.
6. ادوبی اسپارک
اگر با محصولات ادوبی آشنا باشید، از برنامه استفاده رایگان آن به خوبی اطلاع دارید. این شرکت برای آشنایی هرچه بیشتر کاربران با محصولاتش آنها را در نسخه های محدود رایگان عرضه می کند. به این ترتیب پس از کار با نرم افزارها و مشاهده کیفیت-شان امکان خرید نسخه دائمی وجود خواهد داشت.
مزیت اصلی ادوبی اسپارک امکان ساماندهی تمام امور مربوط به ویرایش تصاویر و طراحی پوسته گرافیک به صورت یکجاست، بنابراین دیگر نیازی به استفاده و خرید اپ های مختلف نیست. به علاوه، امکان دسترسی به آرشیو گسترده این برند برای کاربران فراهم است. اگر در زمینه طراحی پوسته گرافیکی تان با مشکل مواجه شدید، استفاده از پوسته های پیش فرض شرکت ادوبی را مدنظر داشته باشید.
مطلب مرتبط: بازاریابی در اینستاگرام با 4 راهکار ساده
7. A Design Kit
اپ اختصاصی اپل برای طراحی پوسته های گرافیکی در دو نسخه رایگان و پولی عرضه شده است. نسخه پولی ویژه بازاریاب های حرفه ای و برندهای بزرگ است. به نظر من امکان استفاده مناسب از نسخه رایگان برای رفع نیازهای شرکت ها وجود دارد.
به مانند محصول شرکت ادوبی، در اینجا نیز A Design Kit به صورت یکپارچه نیازهای کاربران را رفع می کند. علاوه بر این، طراحی اختصاصی آن برای محصولات اپل سازگاری زیادی میان رابط کاربری هر دو پلتفرم ایجاد کرده است. به طور کلی اگر از محصولات اپل استفاده می کنید، بهره مندی از این اپ را در اولویت نخست قرار دهید.
8. PromoRepublic
این اپ از سوی پلتفرم مشهور Hootsuite در دسترس کاربران قرار گرفته است. نکته مهم عرضه آن به صورت رایگان و تحت وب است. به این ترتیب نیازی به دانلود فایل خاصی برای استفاده از آن نخواهد بود. همین امر بدل به مزیت اصلی این ابزار شده است. امروزه بسیاری از برندها برای طراحی پوسته های گرافیکی جذاب اقدام به استفاده از PromoRepublic می کنند. همچنین پشتیبانی پلتفرم مشهور و موفق Hootsuite در زمینه بازاریابی بر اعتبار آن می افزاید. یکی از ویژگی های جالب این پلتفرم امکان دسترسی به آرشیو 100 هزارتایی برای طراحی پوسته گرافیکی مان است.
ابزارهای بهینه سازی ویدئو
9. بومرنگ
اپ رسمی اینستاگرام مجموعه ای از بهترین ابزارهای کاربردی را در اختیار کاربران قرار می دهد. با استفاده از این اپ ها فرصت کافی برای تبدیل ویدئوهای معمولی مان به آثار هنری جذاب وجود خواهد داشت. بومرنگ به صورت کاملا رایگان و برای تمام سیستم های عامل موجود در بازار عرضه می شود. اگر قصد ساخت ویدئو از تصاویرتان را دارید، بومرنگ با کنار هم قرار دادن آنها این فرصت را فراهم می سازد. موفقیت در استفاده از این اپ بستگی به خلاقیت ما در ترکیب امکانات مختلفش دارد. به این ترتیب اکانت رسمی برندمان در اینستاگرام از تصاویر بسیار باکیفیتی بهره مند خواهد شد.
10. LifeLapse
این اپ به صورت رایگان و قابلیت پرداخت درون برنامه ای برای بهره مندی از امکانت هرچه بیشترش عرضه می شود. سازگاری با اندروید و IOS بر شمار طرفدارهای LifeLapse می افزاید. تخصص اصلی این نرم افزار در ویرایش ویدئوهای رنگی و تبدیل آنها به نسخه های سیاه و سفید باکیفیت است. علاوه بر این، فیلترهای رنگی مختلف آن نیز شهرت بالایی دارد. نکته مهم درخصوص LifeLapse امکان تولید فیلتر جدید از سوی کاربران و به اشتراک گذاری آن با دیگران است. به این ترتیب آرشیو این برند به طور مداوم در حال به روز رسانی است. اگر از علاقه مندان به ویرایش تخصصی ویدئو هستید، استفاده از این اپ را فراموش نکنید. با استفاده از آن علاوه بر دسترسی به آرشیو وسیع امکان بهره مندی از مشاوره رایگان نیز فراهم می-شود. البته در صورت تمایل به بهره مندی از مشاوره های حرفه ای باید هزینه آن را نیز پرداخت کرد.
11. InShot
این اپ نیز به صورت رایگان با پرداخت درون برنامه ای عرضه می شود. مزیت اصلی آن امکان استفاده از ابزارهای اصلی اش بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی است. ارائه آن به صورت هماهنگ با اندروید و IOS بر دامنه دسترسی کاربران به آن افزوده است.
مطلب مرتبط: ۵ نکته بازاریابی جهت برندسازی در اینستاگرام
یکی از کاربردی ترین اپ ها در زمینه ویرایش ویدئو همین اپ Inshot است. آنها از موتور ویرایشی مرکزی قدرتمند بهره می برند. نحوه کار با این اپ نیازمند اتصال به اینترنت است. به این ترتیب با اتصال آنلاین به موتور ویرایش امکان تدوین و افزایش کیفیت ویدئوها وجود خواهد داشت. اگر شما به صورت مداوم با استفاده از گوشی همراه تان ویدئوهای مختلف را ویرایش می کنید، استفاده از این اپ علاوه بر هزینه اندک موجب آشنایی تان با نحوه کار با نرم افزارهای ویرایش حرفه ای می شود. نکته جالب اینکه آموزش های موجود در این اپ به صورت کاملا ساده و کاربردی ارائه می-شود.
12. Clipomatic
در اینجا باز هم با یکی از اپ های اختصاصی IOS مواجه هستیم. استراتژی اپل برای طراحی اپ های اختصاصی با قیمت پایین و امکانت گسترده بسیار جالب توجه است. به این ترتیب در عمل بسیاری از بازاریاب ها برای ویرایش ویدئوهای شان از محصولات اپل استفاده می کنند.
بدون تردید درج کپشن در ویدئوها اهمیت بالایی دارد. امروزه اغلب کاربران اینستاگرام علاقه ای به مشاهده ویدئو با صدا ندارند. به همین خاطر درج زیرنویس و کپشن اهمیت بالایی یافته است. با استفاده از Clipomatic امکان بهره مندی از ابزاری حرفه ای برای ویرایش ویدئو در کنار ساخت زیرنویس های قدرتمند را فراهم می سازد.
13. گو پرو
همه ما با محصولات برند گو پرو آشنایی داریم. این برند به صورت اختصاصی در زمینه تولید دوربین های مخصوص ثبت لحظات خاص در ورزش های مختلف فعالیت دارد. این برند در راستای افزایش رضایت مشتریان خود اقدام به طراحی اپی خاص برای ویرایش ویدئو کرده است. به این ترتیب دارندگان دوربین های گو پرو دیگر نیازی به استفاده از نرم افزارهای جانبی و مشکلات موجود در زمینه ویرایش فیلم های باکیفیت شان را نخواهند داشت. نکته جالب در مورد این اپ عرضه رایگانش است. ابتدا دسترسی به این اپ فقط برای دارندگان دوربین های گو پرو میسر بود، با این حال اکنون تمام کاربران سراسر دنیا امکان بهره مندی از این ویرایشگر قوی را دارند.
مزیت اصلی اپ گو پرو سازگاری فوق العاده با دوربین های شان است. به این ترتیب بدون نیاز به انتقال ویدئو به شیوه های سنتی به گوشی همراه مان اتصال بین اپ و دوربین گو پرو برقرار می شود. این امر امکانات گسترده ای در زمینه ویرایش سریع ویدئوی موردنظر و بارگذاری مستقیم در اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی را فراهم می سازد.
ابزارهای جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات مربوط به مخاطب ها
14. اپ موبایل Hootsuite
همانطور که پیش از این اشاره شد، پلتفرم Hootsuite در زمینه کمک به فرآیند بازاریابی برندها فعالیت دارد. تیم توسعه و تحقیقات این برند به منظور سهولت کاربران در زمینه دسترسی به اطلاعات موردنیازشان اقدام به طراحی اپ مخصوصی کرده اند. به این ترتیب کاربران بدون نیاز به دسترسی به رایانه های شخصی امکان مشاهده وضعیت آنلاین برندشان در شبکه های اجتماعی را خواهند داشت. این اپ به صورت کاملا رایگان و برای اندروید و IOS ارائه شده است. یکی از امکانات منحصر به فرد این پلتفرم ارائه اطلاعات طبقه بندی شده مربوط به برندها در قالب نمودارهای جذاب است. به این ترتیب زحمت تبدیل اطلاعات به نمودارهای کاربردی و استفاده عملی از آنها از دوش ما برداشته خواهد شد.
اگر در زمینه بارگذاری پست های اینستاگرامی با مشکل زمان بندی مواجه هستید، این اپ امکان تعریف بازه های زمانی مشخص و بارگذاری مطلب در آن بازه ها را فراهم می-سازد. به این ترتیب دیگر نیازی به بارگذاری مطالب در ساعت های مشخص و توقف سایر کارهای مان نخواهد بود. همچنین ابزار Hootsuite با تحلیل وضعیت پست های ما بهترین زمان برای بارگذاری پست را مشخص می کند.
15. Icon Square
این ابزار به سورت کاملا پولی عرضه می شود. Icon Square در دو نسخه مخصوص کسب و کارهای کوچک و برندهای بزرگ در دسترس قرار دارد. هزینه استفاده از هر کدام آنها براساس سطح نیاز برندها متفاوت خواهد بود. این ابزار با تحلیل عمیق و گسترده وضعیت برندمان در اینستاگرام گزارش های منظم و کاربردی در مورد وضعیت برندمان ارائه می کند. به این ترتیب فرصت کافی برای بهبود وضعیت برندمان فراهم خواهد شد. نکته مهم درخصوص گزارش های ارائه شده، دقت بالای آنهاست. در این زمینه دو کارشناس این شرکت گزارش ها را پیش از ارائه به شما مورد بررسی دقیق قرار می دهند. به علاوه، امکان بهره مندی از پشتیبانی 24 ساعته در مواقع موردنیاز نیز فراهم خواهد بود.
16. پانورامیک
در اینجا بازهم با یک پلتفرم کاربردی از سوی Hootsuite مواجه هستیم. این پلتفرم با هدف تکمیل خدمات Hootsuite روانه بازار شده است. اگر ابزارهای مورد بحث تا اینجا به طور کلی تمام پلتفرم های اجتماعی را پوشش می دهند، پانورامیک به طور انحصاری بر روی اینستاگرام تمرکز دارد. همین امر فرصت بهتری در اختیار برندها برای دریافت اطلاعات دقیق تر می دهد. دلیل توجه ویژه به اینستاگرام محبوبیت گسترده آن در میان بازاریاب هاست. به این ترتیب با پرداخت هزینه اشتراک ماهانه 8 دلار امکان بهره مندی از اطلاعات طبقه بندی شده پانورامیک وجود خواهد داشت.
مطلب مرتبط: تأثیر اینستاگرام در تبلیغات و بازاریابی
17. ابزار اطلاعات اینستاگرام کامند
به عنوان آخرین اپ مورد بررسی در این مقاله به سراغ یک ابزار اختصاصی برای IOS خواهیم رفت. کامند با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته امکان تحلیل وضعیت برندها در اینستاگرام را دارد. استفاده از نسل نوین هوش مصنوعی امکان تحلیل داده ها به صورت کاملا هوشمند و سریع را فراهم کرده است. یکی از امکانات جالب این ابزار معرفی افراد تاثیرگذار و بازاریاب های کارکشته به کاربران است. به این ترتیب امکان توسعه جایگاه برندمان به ساده ترین شیوه فراهم خواهد شد.