هوآوی را باید آغازگر حضور چین در بازار تولید گوشی های تلفن همراه دانست که در چند سال گذشته موفق شد بود تا به علت تولید گوشی هایی با کیفیت مشابه رقبا و قیمت به مراتب پایین تر، نظر بازارهای جهانی را به سمت خود جلب نماید.
در این رابطه ذکر این نکته ضروری است که چین به علت این امر که بیشترین جمعیت جهان را داراست، بازار داخلی بسیار مهمی را داشته و در رشد این شرکت تاثیرگذار بوده است. درواقع اگر این شرکت متعلق به هر کشور دیگری بود، بدون شک تا این حد رشد را در این مدت کوتاه تجربه نمی کرد. در حال حاضر این شرکت پس از اپل و گوگل، به عنوان سومین برند برتر جهان در حوزه گوشی های هوشمند شناخته می شود، با این حال بزرگترین مشکل حال حاضر این شرکت، تحریم های آمریکا است که علی رغم پیشبینی ها برای لغو آن، دونالد ترامپ اعلام کرده است که این وضعیت برای حداقل یک سال دیگر ادامه خواهد داشت. این امر به معنای آن است که بازهم امکان همکاری با برندهایی نظیر گوگل مهیا نبوده و این برند، بازار بسیار مهم آمریکا را همچنان از دست خواهد داد.
آمارها در این زمینه نشان می دهد که میزان مشتری های این برند محبوب، با افتی شدید مواجه شده است. علت این امر به این خاطر است که برای کاربران اندروید، دسترسی به برنامه های اختصاصی گوگل بسیار مهم بوده و این ضعفی بزرگ برای برند چینی محسوب می شود. به همین خاطر افراد ترجیح می دهند که برندهای دیگر را انتخاب کنند. حال باید دید که واکنش مدیران هوآوی به این تصمیم جدید چه خواهد بود. درواقع شرایط حال حاضر، فرصتی ایده آل برای برندهای دیگر محسوب می شود تا جایگاه حال حاضر هوآوی را تصاحب نمایند. تحت این شرایط ممکن است شاهد پایان درخشش این برند و تغییر کامل حوزه کاری آن باشیم. این امر درست اقدامی است که شاهد انجام آن توسط برند اچ تی سی بوده ایم.