بدون شک توماس کوک یکی از مهم ترین افراد در زمینه رواج صنعت گردشگری محسوب می شود. درواقع تلاش های او برای امکان سفر برای همگان بوده و به همین خاطر او را می توان به نوعی هنری فورد صنعت گردشگری به حساب آورد. وی موسس اولین شرکت ارائه دهنده خدمات گردشگری و مسافرتی در جهان بوده و انقلابی را در این عرصه ایجاد کرده است، با این حال شرکت او پس از 178سال فعالیت اعلام ورشکستگی کرد تا میراث وی کاملا نابود شود. درواقع تلاش ها برای دریافت وام 250 میلیونی از دولت انگلستان نیز با مخالفت جدی مواجه شده و همه چیز دست به دست هم داد تا این برند برای همیشه به فعالیت خود پایان دهد. درواقع از میان رفتن یکی از باسابقه ترین برندهای جهان، به دلیلی تبدیل شده است تا نگاهی به دلایل این موضع بیندازیم.
1-اینترنت
این شرکت همچنان بر روی سنت های خود تاکید داشته است، با این حال همه گیر شدن تکنولوژی تمامی برندهای قدیمی را تهدید کرده است. درواقع جهان به سرعت در حال تغییر است و اینترنت ضرورتی برای تمامی کسب و کارها است. به همین خاطر نیز عدم توجه درست به این موضوع و ظهور برندهای جدید، زمینه را برای نابودی این برند مهیا کرد. درواقع با ظهور یک انقلاب جدید، هر شرکت قدیمی باید در تلاش برای به روز کردن و انطباق خود با شرایط جهانی باشد که بدون شک مدیران این شرکت کاملا ناموفق عمل کرده اند.
2-ایربی ان بی
واقعیت این است که نوع گردشگر نسبت به چندین سال گذشته بسیار متفاوت شده است. به همین خاطر دیگر صرفا پروازهای لوکس و اقامت در بهترین هتل ها مورد توجه نبوده و گردشگران تمایل دارند تا ارتباط خود با جوامع محلی را به بالاترین حد ممکن برسانند. همین امر نیز باعث می شود تا اقامتگاه های بوم گردی و سکونت در منزل افراد کاملا محبوب شده باشد. همچنین میزان اشتیاق ها به پکیج های سفر کاهش پیدا کرده و این امر موضوعی است که اگر سایر برندهای فعال در زمینه گردشگری به آن توجه نداشته باشند، بدون شک سرنوشتی نظیر برند توماس کوک را تجربه خواهند کرد.
مطلب مرتبط: 3 نکته از شرکت های ورشکسته برای موفقیت در تجارت
3-عدم درس گرفتن از گذشته
در سال 2011 نیز این شرکت تا مرز ورشکستگی پیش رفت، با این حال با تلاش های صورت گرفته این شرکت موفق شد تا خود را از شرایط بحرانی دور سازد، با این حال دلایل بروز این اتفاق به درستی توسط مدیران این شرکت مورد بررسی قرار نگرفت و این امر باعث شد تا زخمی کهنه در نهایت جان این شرکت را بگیرد.
4-برگزیت
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اقدامی است که به برگزیت مشهور شده است. ریشه مطرح شدن این اقدام در سال 2015 توسط دیوید کامرون رقم خورد تا مانعی برای ورود آسان مهاجران فقیر اروپایی شکل گیرد، با این حال این دلیل را تنها علت مطرح شدن این موضوع نباید دانست. توجه داشته باشید که الزام گردشگری وجود امنیت است، مسئله برگزیت تاثیر بسیار منفی ای را بر روی این برند انگلیسی داشته و ناامنی های ترکیه نیز به بدتر شدن اوضاع افزود. به همین خاطر این شرکت نه تنها موفق نشد تا بخشی از بدهی های قبلی خود را پرداخت کند، بلکه با بدهی های جدیدی نیز مواجه شد. همچنین دلایلی دیگر نظیر گرمای بی سابقه انگلستان را نیز به عنوان یکی از دلایل برشمرده اند. با این حال می توان آن را به اندازه مسئله برگزیت مهم تلقی کرد.
در نهایت سقوط برندی که به عنوان امپراتور صنعت گردشگری معرفی می شد، این پیام را برای تمامی برندها در سرتاسر جهان در پی دارد که حتی ممکن است آسمان نیز به زمین برخورد کند. به همین خاطر هیچ چیز به اندازه شناخت زمان درست تغییر، نمی-تواند ضامن بقای شما باشد.