به صورت کلی بازاریابی یکی از موقعیت های شغلی محسوب می شود که استرس بسیار زیادی را دارد. دلیل این امر نیز به این خاطر است که مهمترین بخش شرکت یعنی فروش وابسته به تصمیمات این افراد خواهد بود. در این رابطه فروش اینترنتی، به مراتب سخت تر بوده و اعتمادسازی یک چالش جدی محسوب می شود. به همین خاطر افراد باید اقدامات بیشتری را هم انجام دهند. تمامی این دلایل باعث می شود تا افراد استرس بالایی را داشته باشند و این شرایط، فشار زیادی را به همراه خواهد داشت. بدون شک این امر که به افراد توصیه کنید که آرام باشند، بیش از حد ساده و حتی غیرکاربردی خواهد بود. درواقع استرس زیاد خصوصا در طولانی مدت، افراد را با انواع بیماری ها مواجه می سازد و زمینه نفرت از کار را به همراه دارد. در این زمینه شناسایی دلایل اصلی استرس بازاریاب های اینترنتی، باعث خواهد شد تا مشکلات به خوبی شناسایی شود و در گام بعد بتوان برای هر یک از آنها راهکار مناسب پیدا کرد که در ادامه هفت علت اصلی بررسی خواهد شد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای هر یک از این موارد، توصیه هایی نیز مطرح شده است تا بتوانید به خوبی شرایط را مدیریت کنید.
1-بررسی زودهنگام نتایج
یکی از عادتهای کاملا اشتباه این است که افراد نتایج را بسیار زود مورد بررسی قرار میدهند و این امر باعث می شود تا استرس زیادی به آنها منتقل شود. این امر در حالی است که هر اقدام، محدوده زمانی خاص خود را دارد و لازم است تا به این نکته توجه داشته باشید. برای مثال ممکن است کمپین حال حاضر، نتایجی در سال آینده داشته باشد. به همین خاطر همواره تمامی افراد دخیل نظیر سرمایه گذارها را نسبت به زمان بروز نتایج قانع کنید. در کنار این مسئله توصیه می شود که خود را درگیر اقدامی دیگر نمایید تا فرصتی برای سنجش نتایج وجود نداشته باشد. با این حال این امر به معنای رها کردن همه چیز هم نبوده و لازم است تا نسبت به این موضوع اطمینان داشته باشید که تمامی اقدامات مورد نیاز، در حال انجام است. در کنار این موضوع یکی از دلایل دیگر بروز استرس، نبودن معیارهای مشخص است. این امر باعث خواهد شد تا هر اقدام، ریسک بالایی را به هر ماه داشته باشد و امکان مقایسه شکل نگیرد. تحت این شرایط طبیعی است که فشار زیادی را متحمل شوید. درواقع هنگامی که نسبت به تصمیمات خود اطمینان نداشته باشید، بدون شک استرس از شما دور نخواهد شد.
مطلب مرتبط: چگونه از استرس کاری فاصله بگیریم؟
2-عدم وجود بودجه کافی
این موضوع بسیار طبیعی است که بودجه کافی برای اقدامات مورد نیاز خود را نداشته باشید و یا در اواسط کار، شرکت توان تامین هزینه های موجود را برطبق برنامه نداشته باشد. همچنین ممکن است با شکست در یک کمپین، بودجه اقدامات دیگر را از دست بدهید. تحت هر شرایط، تمامی این موارد باعث خواهد شد تا شرایط بسیار بدی را تجربه کنید. در این راستا توصیه می شود که همواره چند برنامه داشته باشید تا در صورت عدم توان برای اولویت اول، همه چیز از دست نرود. همچنین لازم است تا با اخلاق مدیر شرکت و یا کارفرمای خود آشنا شوید تا بتوانید نسبت به احتمالات، آشناتر باشید. در نهایت توصیه آخر در این بخش، صحبت کردن با سایر کارمندان و خصوصا مدیر شرکت است تا آنها را نسبت به شرایط جدید به خوبی آگاه سازید. درواقع نباید اجازه دهید که در آخر شما تنها گناهکار تلقی شوید. این اقدام باعث خواهد شد تا در صورت نیاز، برنامه ریزی جدید داشته باشید و یا به دنبال پیدا کردن سرمایه گذار بروید.
3-تغییرات سریع
درواقع تغییراتی که در بخش های مختلف شکل می گیرد، افراد را در موقعیتی جدید قرار می دهد که می تواند استرس زا باشد. برای مثال آپدیت های مداوم گوگل و تغییراتی که در زمینه الگوریتم به وجود می آید، بدون شک سخت خواهد بود. دلیل این امر نیز به این خاطر است که افراد به شیوه های قبل عادت کرده اند. در این راستا بهترین اقدام این است که اخبار را به صورت مداوم بررسی کنید. درواقع تغییرات حداقل یک هفته قبل اطلاع رسانی خواهند شد و شما می توانید نسبت به آنها آگاه شده و آمادگی لازم را داشته باشید. در این زمینه ممکن است شما به یک دوره جدید آموزشی هم نیاز داشته باشید و ابدا نباید این را نشانه ضعف تلقی کنید. درواقع یک بازاریاب هیچ گاه نباید به سطح خود قانع باشد. با یک جست و جوی ساده می توانید گروه هایی را پیدا کنید که در آن افراد حرفه ای حوزه کاری شما حضور دارند و می توانید از تجربیات و نظرات آنها استفاده کنید و سریعا به پاسخ سوالات جدید خود دست یابید.
4-مسئولیت های مختلف
در بسیاری از شرکت ها، برای صرفه جویی تلاش می شود تا یک کارمند، اقدامات مختلفی را انجام دهد. برای مثال بازاریاب ها در زمینه هایی نظیر تولید محتوا نیز اقدام می کنند. این امر در حالی است که موقعیت شغلی شما به اندازه کافی پرحجم خواهد بود و لازم است تا هر اقدام توسط افرادی انجام گیرد که تجربه کافی را دارند. در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از همان ابتدا وظایف خود را مشخص کند. در این رابطه شما می توانید افرادی را به صورت قراردادی به شرکت اضافه کنید تا نیازهای موجود را تامین نمایند. این امر باعث خواهد شد تا به علت تمرکزی که بر روی کار اصلی خود دارید، نتایج به مراتب بهتری را هم به دست آورید. درواقع حجم کاری بیش از حد نیز استرس بالایی را به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: چگونه استرس و عصبانیت تان را مدیریت کنید؟
5-عدم توسعه
راضی بودن به شرایط حال حاضر، به یک استراتژی نادرست بسیاری از مدیران تبدیل شده است. با این حال واقعیت این است که با چنین رویکردی، به زودی سهم خود را از بازار از دست خواهید داد. تحت این شرایط شما باید همواره براساس اصول اقدام نمایید. در این زمینه هنگامی که ابزارهای شرکت و سطح دانش افزایش پیدا کند، بدون شک می توانید با چالش های جدید نیز به خوبی مواجه شوید. در این زمینه فراموش نکنید که اگر زیرساخت های توسعه را برای شرکت ایجاد نکنید، مجبور به پرداخت هزینه های مختلفی خواهید بود. در این رابطه بسیاری از طرح ها، بودجه هایی فراتر از نیاز واقعی دارند. به همین خاطر لازم است تا تمامی موارد را مجددا بررسی کرده و به دنبال راهکارهای کم هزینه تر هم باشید. درواقع شتابزدگی برای اجرای یک کمپین و یا هر اقدام دیگر، ابدا هوشمندانه نخواهد بود.
6-عدم فروش مناسب
از دیگر دلایل استرس بالای بازاریاب ها، عدم فروش مناسب است. در این رابطه فراموش نکنید که همیشه ایراد از تکنیک ها نبوده و ممکن است با مشکلات دیگر مواجه باشید. برای مثال عدم کیفیت لازم محصولات و کاهش قدرت خرید، از جمله رایج ترین این موارد محسوب می شود. با این حال این امر نباید باعث شود که دچار غرور شوید. درواقع ممکن است که ایراد از تکنیک نامناسب هم باشد. در این زمینه برای کاهش قدرت خرید، فروش اقساطی یک راهکار کاربردی خواهد بود. درواقع شما در چنین شرایطی لازم است تا به دنبال دلیل باشید و فراموش نکنید که با ناراحت کردن خود، مشکلی برطرف نخواهد شد. درواقع لازم است تا آرام باشید و از مدیر شرکت بخواهید که زمانی را برای بررسی اوضاع و دلایل حال حاضر به شما بدهد.
7-اشتباهات گرامری
همه افراد تجربه آن را داشته اند که یک متنی را با اشتباهات گرامی و یا تایپی منتشر نمایند. درواقع این مسئله حتی برای اکانت های شخصی نیز ناراحت کننده خواهد بود. درواقع فراموش نکنید که شما نماینده یک شرکت هستید و یک اشتباه شما به پای کل تیم نوشته خواهد شد. به همین خاطر لازم است تا از ابزارهایی نظیر grammerly استفاده کنید تا نسبت به درست بودن اقدامات خود، اطمینان داشته باشید. با این حال اگر بنا به هر دلیلی متن اشتباهی را ارسال کردید، ساکت ماندن اوضاع را بدتر خواهد کرد. درواقع شما باید سریعا اقدام به ویرایش کرده و عذرخواهی رسمی داشته باشید. این اقدام سریع و مسئولانه، باعث خواهد شد تا اوضاع به سرعت به نفع شما تغییر پیدا کند. در آخر فراموش نکنید که محتواها را قبل از انتشار حداقل یک بار مورد بررسی قرار دهید.
مطلب مرتبط: مدیریت استرس (Stress Management) چیست؟
در آخر اقداماتی نظیر یوگا، استراحت کافی، مصرف دمنوش و گوش دادن به موسیقی از دیگر اقداماتی است که باعث خواهد شد تا بتوانید آرامش تان را در مدت زمان کوتاهی به دست آورید. همچنین نتایج جدیدترین تحقیقات حاکی از آن است که ورزش مداوم باعث می شود تا آستانه تحمل فشار نیز بیشتر شود.