فروشندگی بیمه یک کسب و کار بسیار شورانگیز است. فروشنده بیمه به نسبت باوری که به کار خود دارد میتواند موفقیت های عالی و ممتاز کسب کند و رقم های فروش بالایی را هر ماه به نام خود ثبت نماید.
باور نقش تعیین کننده ای در موفقیت دارد. همه ما سرنوشت زندگی خود را براساس باورها شکل می دهیم. باورها مجموعه ای از افکاری است که طی سالیان سال با خود حمل می کنیم؛ افکاری که از محیط خانواده، محیط تحصیلی، محیط اجتماعی و محیط رسانه وارد ذهن ما شده است.
فروشنده موفق بیمه نامه کسی است که باورهای درستی در زمینه فروش دارد. کسانی که در زندگی با فراز و نشیب های زیادی روبه رو می شوند به دلیل تغییر و تبدیل باورهای ذهنی آنهاست؛ زیرا همه ما خالق واقعیت های زندگی خود هستیم و هیچ چیزِ از پیش تعیین شده ای وجود ندارد.
وقتی در مدار نظام کیهانی قرار می گیریم خواسته ها و نیازهای ما طبق نظم کیهانی آفریدگار جهان برآورده می شود بنابراین دارایی، ثروت، فقر، بدبختی، خوشبختی، بیماری و سلامتی همه و همه زاییده باورهای ذهنی ماست.
اگر امروز یک فروشنده موفق در زمینه بیمه هستیم به دلیل توانمندی ذهنی ماست. ما آدم ها هیچ تفاوتی با یکدیگر نداریم. خداوند همه آدم ها را یکسان آفرید و هیچ فرقی بین آنها قائل نشد، اما اسباب و شرایط زیادی برای تغییر و تبدیل ما فراهم کرد تا هر کس می تواند از این اسباب برای بهتر شدن خود بهره گیرد.
خداوند به همه آدمها کمک می کند تا به آرزوهای خود برسند وقتی در ذهن آرزوی موفقیت و فروش بیشتر در زمینه بیمه عمر را داریم نظم کیهانی همه اسباب را برای رسیدن به آرزوها فراهم می کند. هنگامی که با ترس و نگرانی از شکست ها و عدم موفقیت ها می گوییم باز هم نظم ناپیدای هستی ما را در همان مسیر شکست ها و ناکامی ها قرار می دهد.
جهان به خواسته من و شما احترام می گذارد و هیچ تغییر و تبدیلی در باورهای ما به وجود نمی آورد بلکه این ما هستیم که باید روی باورهای ذهنی خود برای رسیدن به دنیای بهتر فعالیت کنیم.
اگر در بازار بیمه مردان بزرگی مثل مهدی فخارزاده هستند به دلیل پاکسازی باورهای ذهنی او از هر چه نومیدی و ناکامی است. کسی که خود را در فروش آدم ناکامی می بیند ناکامی به دنبالش می رود و او برای رسیدن به اهدافش ناکام می ماند.
باورها نقش موثری در زندگی آدم ها دارند. باورهای مثبت انسان را به رشد و پیشرفت می رساند و باورهای منفی زمینه های سقوط را فراهم می کند. بسیاری از افرادی که در زمینه فروش بیمه نامه عمر کار می کنند، هنوز نمی دانند که سرنوشت کسب و کار و زندگی آنها دست خودشان است. اگر فخارزاده ها از بیمه سربلند بیرون آمدند نتیجه باورهای قدرتمند آنهاست، اما چون ذهن ما انباشته از باورهای نادرست در زمینه موفقیت است نمی توانیم باور کنیم که ما نیز میتوانیم مثل فخارزاده و حتی بهتر از او در بازار بیمه عمر موفق شویم.
ما آدم ها با هم فرقی نداریم من می توانم به هر آرزویم برسم مشروط به اینکه باورهای درستی در زمینه آن آرزو داشته باشم. وقتی می گویم من بزرگ ترین فروشنده بیمه عمر در جهان خواهم شد و بعد یواشکی به حرف خودم میخندم یعنی باور ندارم من می توانم بزرگترین فروشنده بیمه عمر جهان شوم.
زندگی ما آدم ها را باورهای ما می سازد. همه آدمها با باورها، موفقیت ها یا شکست های زندگی خود را رقم می زنند. ما آدم ها هیچ فرقی با هم نداریم. هوش و استعداد آدم ها یک شوخی بزرگ است. آدم های موفق با باورهای موفق به نتایج شگفت انگیز رسیدند. اگر ادیسون موفق می شود به دلیل باورهایی است که در ذهن دارد، بنابراین اگر هزار بار هم شکست می خورد باورهای ذهنی او را آدم موفقی می داند اما فروشنده جوانی که دو بار جواب رد می شنود از دنیای فروش بیمه خداحافظی می کند برای اینکه باورهای او برای فروشنده ای موفق بودن فراهم نشده است.
شما تا زمانی که باورهای خود برای رسیدن به فروش بیمه عمر را اصلاح نکنید نمی توانید فروشنده خوبی شوید. روزانه با ده ها نفر از فروشندگان روبهرو می شوم که کلمه نمی توانم یا نمی شود را بر زبان جاری می کنند. ما در نظام هستی چیزی به نام نمی شود یا امکان ندارد یا نمی توانم، نداریم. جهان به سرعت در حال رشد و پیشرفت است. هر لحظه میلیون ها و میلیاردها سیاره و ستاره متولد می شوند و این یعنی جهان در حال گسترش است، اما ما زمانی می توانیم به رشد و پیشرفت برسیم که خود را با رشد جهان هستی همسو کنیم. هماهنگی و همسویی ما در درون ما اتفاق می افتد و تا زمانی که به رشد و توسعه خود باور نداشته باشیم نمی توانیم فروشنده موفقی شویم.
همیشه فکر می کنیم که دیگران از ما بهتر هستند. هیچ کس از من و تو بهتر نیست. تو باید روزی هزار بار بگویی من بهترین فروشنده بیمه عمر جهان هستم. من موفق ترین فروشنده بیمه عمر ایران هستم. من معجزه فروش بیمه عمر جهان هستم. من شگفتی ساز فروش بیمه عمر هستم. این من ها را با باورهای درونی ات بگو تا باور کنی که تو هم بهترین فروشنده هستی. چرا عقب می نشینی و فکر می کنی دیگران از تو بهتر هستند. دیگران زمانی از تو بهترند که تو احساس بهتر بودن نداشته باشی.
شاید بگویید آیا سن و تجربه و دانش و آگاهی، برای موفقیت در فروش بیمه عمر موثر نیستند؟ پاسخ مثبت است،. اما اگر کسی سن کمی داشته باشد، مانعی برای موفقیت نیست.
اگر سن شما کم است، اگر تحصیلات عالیه ندارید، اگر قد و قیافه ندارید، اگر تجربه طولانی ندارید، اگر آگاهی و دانایی کافی ندارید، اشکالی ندارد شما اول باورتان را بسازید همه اینها حل می شود. دانش لازم است تجربه خوب است ولی عامل اصلی تعیین کننده موفقیت شما در درون شماست.
بزرگ ترین فروشندگان بیمه عمر در جهان با ما تفاوتی ندارند. آنها روی ذهن خود کار کردند و به این باور رسیدند که بیمه یک نیاز مشترک همه آدم های روی زمین است بنابراین با اعتماد به نفس بالا فروش های عالی را رقم زدند و موفقیت های عالی کسب کردند.
کارشناس اقتصادی*