حفظ استعدادها به اندازه جذب استعدادهای جدید مهم است، چون استعفا دادن کارکنان هزینه سنگینی را به کارفرما تحمیل می کند، بنابراین کارفرما باید همواره با کارکنان خود در ارتباط باشد و از علت ادامه دادن به کار یا دست از کار کشیدن آنها خود اطلاع داشته باشد.
در این مقاله متداول ترین دلایل استعفا دادن کارکنان و روش های اجتناب کارفرمایان از قرارگیری در این موقعیت ناخوشایند را توضیح می دهیم.
1ـ پایین بودن مزایا
طبیعی است که هر فردی بخواهد حقوقی را که شایسته آن است، دریافت کند. چنانچه کارمندی متوجه شود که حقوق وی کمتر از ارزش بازار است، احساس می کند که کارفرمایش برای او ارزش قائل نمی شود و تصمیم به ترک کار می گیرد. اگر به عنوان یک کارفرما می خواهید که کارکنانی را نگه دارید که حقوقی کمتر از حد متوسط دریافت می کنند یا باید فرهنگ سازمانی بسیار عالی داشته باشید یا اینکه برندتان معتبر و شناخته شده باشد. در غیر این صورت به محض آنکه کارکنان تان کاری با حقوق و مزایای بالاتر پیدا کنند، شما را ترک خواهند کرد.
2ـ نبود فرصت پیشرفت شغلی
کارکنان همواره در جست وجوی فرصت های جدید برای ارتقای مهارت های خود هستند تا به این ترتیب بتوانند در شغل خود پیشرفت کنند و از پله های ترقی بالا بروند. به ویژه کارکنان نسل های جوان تر از کارفرمای خود انتظار دارند که زمینه را برای آموزش ایشان فراهم کند یا با ایجاد برنامه های چرخشی فرصت بهبود و ارتقا را در اختیارشان بگذارد، بنابراین چنانچه فردی حس کند که کارش حالت روزمره پیدا کرده است یا اینکه مدیرش اهمیتی به پیشرفت او نمی دهد، در صدد ترک این محیط راکد برمی آید.
3ـ ارتباط با همکاران و مدیران
کارکنان شرکت را ترک نمی کنند، بلکه از مدیران و همکاران خود جدا می شوند. چنانچه فردی با مدیر خود مشکل داشته باشد، به احتمال زیاد به زودی استعفا خواهد داد. به علاوه اگر فردی دوستی در محل کار نداشته باشد که بتواند با او درد و دل کند یا در ساعت استراحت با او ناهار صرف کند، مسلماً این تنهایی باعث نارضایتی او از محل کار می شود و او را به ترک این محیط غیردوستانه ترغیب می کند.
4ـ امنیت شغلی
هیچ فردی نمی خواهد در محیطی کار کند که آینده آن نامعلوم است. کارفرمایان باید ثبات و رشد شرکت را به کارکنان شان نشان دهند. نشان دادن گزارش های مالی فصلی به کارکنان یا اطلاع رسانی از طریق خبرنامه ماهانه یک راه برای اطمینان دادن به آنها است. نکته مهم شفاف بودن کارفرما با کارکنان و القای حس امنیت شغلی در آنها است.
5ـ در جست وجوی فرصت های مناسب
کارکنان گاهی اوقات به دلیل اینکه در جست وجوی فرصت های شغلی دیگری هستند، استعفا می دهند. شاید آنها بخواهند شغل شان را تغییر دهند یا ادامه تحصیل بدهند تا با تحصیلات دانشگاهی خود بتوانند شغل بهتری پیدا کنند یا اینکه بخواهند کسب و کار خود را راه اندازی کنند. در این شرایط که کارکنان تان اهداف شخصی برای زندگی خود تعریف کرده اند یا در انتظار اتفاقات مهمتری هستند، هر کاری هم که انجام دهید، نمی توانید مانع رفتن آنها شوید.