اگر مشتریان تان حس کنند برای تان باارزش هستند، به شما وفادار می مانند. مشتریان وفادار تجربیات خوشایندی را که از برخورد با شما به دست آورده اند، با دوستان و همکاران خود به اشتراک می گذارند و به این ترتیب مشتریان جدیدی برای تان جذب می کنند. این مشتریان وفادار و راضی بازاریابی دهان به دهان را به رایگان برای تان انجام می دهند و در نتیجه کسب و کارتان رشد می کند. بنابراین برای مشتریان تان ارزش قائل شوید و کاری کنید که احساس خاص بودن بکنند.
در ادامه پنج راهکار طلایی ایجاد حس ارزشمند بودن در مشتریان را برای تان توضیح می دهیم.
1ـ «متشکرم» را فراموش نکنید
حس قدردانی و سپاس تان را از این که این مشتریان خوش سلیقه شما را برای معامله انتخاب کرده اند، به زبان بیاورید. می توانید با ارسال کارت تبریک عید یا کوپن تخفیف برای خریدهای بعدی از مشتریان وفادارتان تشکر کنید. همچنین اگر اطلاعات شخصی مشتریان تان را ثبت می کنید، تبریک روز تولد یا سالگرد ازدواج شان را فراموش نکنید. رمز داشتن یک کسب و کار موفق فقط جلب مشتریان جدید نیست، بلکه باید بتوانید مشتریان قدیمی تان را نیز نگه دارید، بنابراین کاری کنید که مشتریان تان بدانند آنها را از یاد نبرده اید.
2ـ به مشتریان تان توجه کنید
به سوالات مشتریان تان توجه کنید. مشتریان از کانال های مختلفی با شما ارتباط برقرار می کنند، لازم است که تمام آنها را پیگیری کنید و پاسخگو باشید. طبق یک قاعده کلی باید بتوانید مشکلات مشتریان تان را ظرف 24 ساعت حل کنید. به علاوه باید یکی از کارکنان تان را موظف کنید که در ساعات کاری به تماس های مشتریان پاسخ بدهد؛ همچنین می توانید از برنامه ها و وسایل خودکار برای پاسخگویی به ایمیل ها، ارسال پیامک یا تبادل پیام در رسانه های اجتماعی استفاده کنید.
3ـ گوش شنوایی برای شنیدن نظرات مشتریان داشته باشید
سعی کنید با گوش دادن به نظرات و سوالات مشتریان و نظرسنجی از آنها متوجه شوید که چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند. اگر می توانید، خدمات یا محصولات تان را مطابق با نیازهای مشتریان به روز کنید، تا به این ترتیب کسب و کار موفق تری داشته باشید. به علاوه وقتی از محصول یا خدمت جدیدی رونمایی می کنید که خواسته های مشتریان قدیمی را برآورده می کند، حتماً به ایشان اطلاع دهید تا بدانند که برای نظرات شان ارزش قائل هستید.
4ـ از CRM استفاده کنید
با استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) فهرستی از مشتریان VIP خود تهیه کنید. می توانید برای مشتریان خاص خود تخفیف ویژه در نظر بگیرید یا مراسمی را برای پذیرایی و قدردانی از آنها تدارک ببینید. داشتن فهرستی از مشتریان VIP یکی از ضروریات هر کسب و کار است که برای تشکر از مشتریانی که بیشترین سود را برای تان داشته اند و سال ها همراه تان بوده اند، لازم است.
5ـ قابل عرضه باشید
کسب و کارتان را به گونه ای ترتیب دهید که معرفی و عرضه آن به دیگران و یا آشنا شدن با آن خوشایند باشد. منظورمان این است که کارکنان و محیط کاری تمیز، آراسته و حرفه ای داشته باشید. اگر کسب و کار اینترنتی دارید، وب سایت و نرم افزار موبایلی خود را همواره با استفاده از جدیدترین تکنولوژی به روز نگه دارید.