امروزه با افزایش پیچیدگی های بازار و تغییر سبک زندگی مخاطبان امروزی، نیاز به استفاده از روش های جدید جهت تحلیل و موشکافی بیشتر بازار وجود دارد تا از این طریق بتوان با تکیه بر اطلاعات درست، به تصمیمات درست بازاریابی دست یافت. در حال حاضر که سرعت تغییرات محیطی برای کسب و کارها افزایش یافته است، مهندسی مفاهیم، داده ها، تحلیل و شبیه سازی آنها در فرآیند تصمیم گیری بسیار حائز اهمیت شده است. به همین دلیل در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در فرآیند تصمیم گیری نیاز به مهندسی طراحی وجود دارد تا از طریق آن بتوان به شناخت درستی از مشتریان مدرن دست یافت و مواجهه عقلانی با آنها رقم زد.
در حقیقت مهندسی بازاریابی حدس و گمان درباره بازار و مشتریان مدرن نیست، بلکه با استفاده از تحلیل داده ها و با کمک فناوری های نوین به دنبال تشخیص درستی از بازار است تا از این طریق بتواند بیش ازپیش فعالیت های سازمان را با اثربخشی مناسبی همراه سازد. در خصوص چگونگی و اصول مهندسی بازاریابی، کتابی تحت عنوان «اصول مهندسی بازاریابی» وجود دارد که یکی از کتاب های جدید و به روز در حوزه بازاریابی مدرن به شمار می رود. این کتاب توسط انتشارات سیته در بهار 1397 به چاپ رسیده است.
کتاب اصول مهندسی بازاریابی نوشته پرفسور ال لیلین، آرویند ران گاسوامی، آرنورد دی براین با ترجمه دکتر کامبیز حیدرزاده و حسین علی سلطانی است که در 278 صفحه و با قیمت 28 هزار تومان به بررسی فرآیند اصول مهندسی بازاریابی می پردازد.
در این کتاب آمده: یک تصمیم گیری خوب به انتخاب مستدل از بین گزینه های رقیب نیاز دارد تا با استفاده از مدل های تصمیم رایانه ای تعاملی به منظور تسهیل در تصمیم بازاریابی به کمک مدیران کسب وکارها آید. بیشتر مدیران امروزی با انبوهی از داده ها و اطلاعات مواجه هستند که در بسیاری از مواقع نمی دانند با این اطلاعات چه باید بکنند و چگونه می توانند از این اطلاعات در فرآیند تصمیم گیری خود استفاده کنند. این در حالی است که مهندسی بازاریابی به کسب وکارها اجازه می دهد که فراتر از رویکرد شهودی به کمک معیارهای روشن، سودآوری و بهره گیری از فرصت های بازاریابی گام بردارند.
یکی از نکات بازار و برجسته این کتاب، این موضوع است که برای تشریح مسائل مطرح شده نویسنده کتاب به بررسی نمونه های واقعی پرداخته است؛ نمونه هایی که نقش چراغ راهنمایی را برای مابقی فعالان حوزه بازار بازی خواهند کرد.
خواندن این کتاب به تمام علاقه مندان مباحث علمی بازاریابی و خصوصا مدیران کسب وکارهای ایرانی توصیه می شود.