استارت آپ گت اروند سانفرانسیسکو پس از یک سال همکاری با اوبر؛ بخش اوبر رنت را راه اندازی کرد. این همکاری الگویی کاربردی برای مشارکت شرکت ها است.
همکاری با شرکت اوبر کار آسانی نیست. اصولا مشارکت با شرکت های بزرگ، با چالش های متعددی مواجه است و در این مورد خاص، تاریخچه اخیر اوبر پر از حواشی و اعتراض بوده است.
هفته گذشته، استارت آپ اجاره اتومبیل گت اروند (Getaround) به موفقیت جالبی دست پیدا کرد. این استارت آپ که در سال ۲۰۱۶ به عنوان یکی از ۳۰ استارت آپ برتر با بنیانگذاران زیر ۳۰ سال انتخاب شده بود، مشارکت خود را با اوبر برای راه اندازی اوبر رنت (Uber Rent) آغاز کرد. این بخش جدید به کاربران اجازه می دهد از طریق برنامه اوبر، اتومبیل موردنظر خود را از گت اروند اجاره کنند.
اما پروسه موافقت این دو شرکت، برای هر کارآفرینی که می خواهد با یک صنعت حرفه ای همکاری کند؛ بسیار جالب و آموزنده است.
به گفته سام زاید، مدیرعامل گت اروند، این استارت آپ آپچندین سال پیش به واسطه برخی سرمایه گذاران مشترک، پیشنهاد یک پروژه مشترک را با اوبر مطرح کرد. البته این گفت وگوها به جایی نرسید و موضوع خاتمه یافت. در طول چند سال بعد، گت اروند کشش بیشتری در منطقه Bay Area پیدا کرد. اواخر سال ۲۰۱۶ یعنی زمانی که موضوع همکاری دوباره طرح شد، برخی از کارمندان اوبر خودشان از این سرویس استفاده می کردند و به تعاملات مشترک، علاقه مند بودند.
زاید می گوید: نیازی نبود فرآیند پیچیده ای را طی کنیم. همه گت اروند را می شناختند. همه اوبر را هم می شناختند. بسیار خوب، باید صحبت می کردیم!
پس از چند ماه مذاکره، در ماه می ۲۰۱۷ نخستین برنامه آزمایشی به مرحله اجرا درآمد. یک ماه بعد تراویس کالانیک مدیرعامل اوبر استعفا داد، اما این برنامه ادامه یافت. زاید معتقد است به کمک سه استراتژی بر موانع راه غلبه کرده است.
راهبردهایی که همیشه در مشارکت استارت آپ ها و شرکت های بزرگ، مؤثر هستند:
ترس را کنار بگذارید
گفت وگوهای اولیه مشارکت گت اروند و اوبر، بسیار استراتژیک و محافظه کارانه بود. هیچ یک از شرکت ها نمی خواستند اهداف و دستور کار خود را اعلام کنند. زاید از کارمندانش خواست اما ترس را کنار بگذارند و بدون جبهه گیری، احترام اوبر را به دست آورند. پس از آن بود که تیم ها ارتباط شفاف تری با یکدیگر برقرار کردند.
زاید می گوید: وقتی یک شرکت کوچک و یک شرکت بزرگ با هم شریک می شوند، بسیاری از زمان ها شرکت کوچک تر از بیان خواسته های خود می ترسد. گاهی باید بگوییم: «نه، این روند به ما جواب نمی دهد.» یا «اجازه بدهید کارها را به شیوه دیگری پیش ببریم.» ارتباطات شفاف، اعتماد بین طرفین را تقویت می کند.
با همه مثل یک تیم رفتار کنید
اوبر تنها تعداد اندکی از کارکنانش را برای بررسی پتانسیل های گت اروند به این شرکت فرستاده بود. اما تیم مذاکره ای گت اروند تقریبا از همه اعضای شرکت تشکیل شده بود. این تفاوت مقیاس، زمانی که اعضای دو شرکت تحت یک تیم واحد فعالیت کردند، اهمیت خود را از دست داد. حالا دیگر مهم نبود که کدام شرکت حقوق آنها را پرداخت می کند.
زاید تصدیق می کند: بدیهی است که گاهی اختلاف و تنش به وجود می آید. اما شفافیت، اعتماد و ارتباطات مؤثر، این مشکلات را کاملا حل می کند.
اهداف خود را هماهنگ کنید
هر مشارکتی، با اهداف و اولویت های رقابتی همراه خواهد بود. زاید تلاش کرده اهداف اوبر و گت اروند، از همان آغاز کار با یکدیگر همسو شوند. به عقیده او شاید این مسئله در مراحل اولیه نمود زیادی نداشته باشد، اما به مرور زمان مثل یک گلوله برفی، بزرگ و بزرگ تر می شود. مسائل مرتبط با محصولات و خدمات، مهندسی، مسائل عملیاتی و حقوقی، همه می توانند باعث اختلاف شوند. هماهنگی اولیه و زودهنگام، می تواند شما را در طول ماه های بعد از چالش ها محافظت کند و مشارکت شما را تداوم ببخشد.