به قلم: ماریسا سن فیلیپو
رهبران در نقش های مختلفی ظاهر می شوند، از نقش پدر و مادر و معلم گرفته تا مربیان ورزشی و مؤلفان. هر کس به نوبه خود یک رهبر است، اگرچه رهبر بودن برای برخی همیشه هم انتخاب آگاهانه ای نیست.
جودی گرین والد، مربی حرفه ای و متخصص «شاخص رهبری انرژی»، در سخنرانی خود در دانشگاه برکلی در سال 2017 گفت که هر کسی را که در تعامل با دیگران است رهبر می داند.
رهبری انرژی علمی است که روش تأثیرگذاری شخصی افراد را به گونه ای ارتقا می دهد که اثر مثبتی بر مدیر و نیز اطرافیان او بگذارد. اگر این فرآیند با هدف دنبال شود، می تواند روابط شخصی و حرفه ای شما را به نحو چشمگیری بهبود بخشد و به نوبه خود کسب و کار شما را دگرگون کند.
به گفته گرین والد، اولین قدم برای آنکه رهبر تأثیرگذاری باشید آشنایی با اصول رهبری انرژی و هفت سطح آن است.
گرین والد می گوید شما باید «مشخص کنید کدام سطح به شما تعلق دارد و [آیا] آن سطح منفی است یا خیر. درک و آشنایی اولین قدم به سوی ایجاد یک تغییر مثبت است».
سطح 1
این رهبران بسیار خودآگاه هستند، اما در عمل ناموفقند. رهبران سطح یک اغلب عزت نفس پایینی دارند، در شرایط بحرانی کار می کنند و بازدهی کمی دارند. به گفته گرین والد«تعصب و تعهد برخی رهبران نسبت به مأموریت شرکت شان بسیار کم یا اصلا هیچ است. ممکن است چنین مفاهیمی را به یاد نیاورند، چرا که (معمولا) در حال مقابله با بحران بوده و برنامه روشنی برای کار خود ندارند. مهارت های ارتباطی، به معنای توانایی در الهام بخشی و انگیزه بخشی به دیگران، در آنها ضعیف است یا اصلا وجود ندارد.
احساسات اصلی: گناه، تردید به خود، ناامیدی، ترس، نگرانی، افسردگی
سطح 2
در نظر این رهبران، اقدامات و نتایج حاصل خشم و نافرمانی هستند. تمرکز آنها بر اطرافیان، اضطراب، ناامیدی، مقاومت، تلاش، کنترل و احساس محق بودن است.
تعامل با این دسته از رهبران اغلب مانند یک بازی مجموع - صفر است که در آن دنیای شان از برندگان (خودشان) و بازندگان (دیگران) تشکیل شده است. مدیریت دیکتاتوری در بین رهبران سطح 2 امری غیرطبیعی نیست.
احساسات اصلی: خشم، ناخشنودی، تنفر، سرزنش، طمع، ناسازگاری، غرور
سطح 3
در این سطح حرکت آشکاری از ترس (سطح 1) و انرژی منفی (سطح 2) به سوی انرژی مثبت و اشتیاق برای پذیرش مسئولیت اقدامات خود روی می دهد.
افکار رهبران سطح 3 مثبت و احساسات شان برآمده از بخشش است. اقدامات و نتایج در این سطح می توانند شامل عقلانیت، توجیه، تحمل و مدارا باشند.
احساسات اصلی: آسودگی، آرامش ذهنی
سطح 4
رهبران در این سطح بر گروه خود تمرکز می کنند. آنها خالصانه به دیگران توجه می کنند و هیچ چیز را به خود نمی گیرند. در عوض قادرند شرایط و افراد را با بی طرفی تحت نظر بگیرند. آنها سرزنده، بخشنده، حامی، مفید و مراقبت کننده از خود هستند.
گرین والد اشاره می کند که این دسته از رهبران به دلیل برخورداری از مهارت های استثنایی، در زمینه منابع انسانی، خدمات مشتری و فروش، بهترین عملکرد را دارند.
احساسات اصلی: مهربانی، عشق، قدرشناسی
سطح 5
رهبرانی که در این سطح فعالیت می کنند از لحظه لحظه زندگی بهره می برند و به گذشته توجهی ندارند. آنها ذهنی باز دارند و به جای تمرکز صرف بر خودشان، بر سازمان به عنوان یک کل متمرکز می شوند.
این رهبران وقتی با چالش یا تهدیدی روبه رو می شوند، اغلب به آنها به چشم فرصت هایی برای رشد و توسعه می نگرند. علاوه براین، چنین رهبرانی سعی نمی کنند تفاوت های دیگران را تغییر دهند، بلکه در عوض بر پذیرش و آشتی با این تفاوت ها تمرکز می کنند.
احساسات اصلی: آرامش
سطح 6
این رهبران تحت تأثیر کشف و شهود خود بوده و اغلب افرادی خلاق، باهوش و دوراندیش هستند. افراد در این سطح از رهبری، آدم های پیرامون شان را مصداقی از خود می دانند که این امر طرز تلقی اعضای گروه از قدرت و کامیابی را تقویت می کند.
به اعتقاد گرین والد «با رهبران سطح 6، همگان همواره برنده اند. این دسته از رهبران، رهبرانی با استعداد و هوشیار هستند».
احساسات اصلی: لذت
سطح 7
دستیابی به هفتمین و بالاترین سطح اغلب دشوار است و افراد معدودی تا به حال آن را تجربه کرده اند. این سطح با خصوصیاتی همچون عاری بودن از سرزنش، شرمندگی و ترس از شکست شناخته می شود.
رهبران سطح 7 هیچ قضاوتی نمی کنند و برخلاف رهبران سطح 2، بر این باورند که برد و باخت هر دو تصوراتی واهی هستند. آنها بی پروا هستند و همزمان به خلق و مشاهده می پردازند.
احساسات اصلی: شور و اشتیاق
در نهایت به گفته گرین والد، وقتی نسبت به شیوه رهبری خود و تأثیری که بر کارکنان و همکاران تان دارد آگاه تر شوید، می توانید دیگر شیوه های رهبری را نیز مطالعه و در جهت رسیدن به نوع رهبری دلخواه تان تلاش کنید.