خرید کردن در فضای مجازی امروزه جدای از اینکه افراد را از رفتن و گشتن در بازار بی نیاز می کند به دلیل گسترده تر کردن قدرت انتخاب برای کاربران جذابیت بالایی پیدا کرده است.
به گزارش ایسنا، رضایت خاطر یکی از مهمترین عواملی است که بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته یکی از دلایل اصلی خرید اینترنتی رضایت خاطر افراد است، این رضایت خاطر در مواردی نظیر دستیابی راحت به کالاها و توانایی پیدا کردن هر آنچه می خواهند به وجود می آید.
از دیگر عوامل بسیار مهم در رضایت خاطر مشتریان این است که خریداران می توانند از خطرات و زحمات خرید به صورت غیر مجازی (سنتی) مانند حمل کالاها جلوگیری کنند. در نظرسنجی هایی که صورت گرفته، بسیاری از افراد جلوگیری از رفت و آمد را به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل رغبت برای خرید اینترنتی ذکر می کنند.
در این نظرسنجی اشخاص معمولا اظهار کرده اند که می توانند راحت در خانه خود بنشینند و جزئیات کالایی را که می خواهند وارد کنند و دیگر مجبور نیستند به دنبال جای پارک بگردند یا در صف مغازه ها بایستند.
یکی دیگر از عوامل مهم در روی آوردن مردم به خریدهای اینترنتی، تنوع کالاها و قدرت انتخاب بین آنها در فضای اینترنت است. در نظر سنجی های صورت گرفته افراد معمولا انتخاب بیشتر و مقایسه قیمت ها را از عوامل اصلی خرید خود در اینترنت ذکر کرده اند. به ویژه افرادی که در مناطق روستایی و دورافتاده زندگی می کنند و در منطقه خود به یکسری از کالاها دسترسی ندارند، می توانند از طریق خرید اینترنتی و بدون مراجعت به شهر، کالا خود را خریداری کرده و آن را در محل زندگی خود دریافت کنند.
همچنین مشاهده قیمت های پایین تر به عنوان یک عامل مالی در روی آوردن مردم به خرید اینترنتی بسیار مهم است. بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاع رسانی جرائم اقتصادی در فضای مجازی؛ در نظر سنجی های صورت گرفته، افراد بسیاری دستیابی به قیمت های پایین تر را از دلایل اصلی برای انجام خرید اینترنتی ابراز کرده اند. واقعیت هم این است که در بسیاری اوقات انگیزه اصلی برای خرید یک کالا پیش از هر چیز، قیمت مناسب آن است که در بسیاری از موارد خرید حضوری اشخاص از پرسیدن زیاد نرخ کالاها در فروشگاه در معذوریت قرار می گیرند؛ امری که اما در فضای مجازی کاملا برطرف می شود.
دسترسی جامع به اطلاعات کالاهای مورد نظر در فضای اینترنت از عوامل دیگری است که موجب تشویق افراد به خرید از اینترنت می شود. قسمت اعظم این اطلاعات از راه مقایسه سایت ها برای خریداران فراهم می آید. خریداران دیگر به جای ساعت ها مغازه گردی در شهر می توانند از طریق چند جست وجوی ساده به مقایسه قیمت ها و درنهایت انتخاب بهترین گزینه ها برای خرید برسند.