برای یک کارآفرین، ضرب الاجل ها برای دستیابی به اهداف بزرگ و کوچک مهم هستند. هرچند، شما با قراردادن ضرب الاجل های قراردادی، برای تمام پروژه های خود، بی درنگ به موفقیت دست نخواهید یافت، ضرب الاجل ها باید شما را در مسیر موفقیت قرار دهند، آنها باید استراتژیک باشند.
ضرب الاجل های استراتژیک برای این طراحی شده اند که شما را هر روز، هر هفته و هر ماه به اهداف تان نزدیک تر کنند، به طوری که دائما در مسیر پیروزی های کوچکی تجربه کنید، به جای اینکه فقط یک هدف ماهانه و دور از دسترس ترسیم کنید که سطح استرس شما را بالا می برد.
به من اعتماد کنید، من این درس را به سختی طی سال ها آموخته ام، بنابراین امروزه ضرب الاجل های استراتژیکی تبدیل به بخش مهمی از سیستم مدیریت فرصت من شده اند.
هنوز هم، هیچ چیز همچون ضرب الاجل ها، برای مردم نگرانی، استرس و ترس به همراه نمی آورد.
آیا آن پروژه پر از استرس مدرسه را به یاد می آورید که باید 20 صفحه را به موقع تحویل می دادید؟ یا آن هفته باورنکردنی در اداره که گروه شما برای تحت تأثیر قرار دادن یک موکل باارزش، به وقت اضافه نیاز داشت؟
در این شرایط، بیشتر مردم آنقدر استرس می گیرند که کم کم علائمی از کم حوصلگی نشان می دهند و می تواند منجر به نتایج ضعیف برای هر کسی شود. از طرف دیگر، بعضی از مردم هیچ کاری نمی کنند، بلکه فقط در جهت دستیابی به هدف خود کار می کنند و اولویت های دیگر را نادیده می گیرند. این موارد ذکر شده، تأثیرات مهارکننده ای دارند که ضرب الاجل ها می توانند روی زندگی حرفه ای ما داشته باشند.
اما همیشه یک راه مؤثرتر برای انجام اینها وجود دارد. ما به سادگی می توانیم از ضرب الاجل ها متنفر شویم، اما در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا باید آنها را دوست داشته باشیم.
برای یک فرد، ضرب الاجل ها شاید به این معنی باشند که آنها هنوز در داخل بازی قرار دارند که آنها هنوز در کسب وکار قرار دارند. مهم تر از همه، ضرب الاجل ها می توانند یک منبع الهام، هیجان، هدف و انگیزه باشند، البته اگر ضرب الاجل های شما استراتژیک باشند.
این فکر را فراموش کنید که ضرب الاجل ها، شما را در طول شب بیدار نگه داشته و غرق در استرس و اضطراب می کنند.
این موضوع، بیشتر روان شناسی منفی، برنامه ریزی اشتباه، یا موضوع متداول به تعویق انداختن است. ضرب الاجل های منطقی و استراتژیک، در حقیقت برعکس هستند.
در اینجا 8 دلیل وجود دارد که چرا ضرب الاجل های استراتژیک، مخصوصا برای کارآفرینان، حائز اهمیت هستند.
1- شما را برای اهداف تان مسئول نگه می دارد
وقتی حرف از تعیین هدف و تعریف یک بازه زمانی برای هر کار مهمی که باید انجام شود، به میان می آید، موارد خیلی کمی وجود دارند که به اندازه ضرب الاجل ها، قدرت جلب توجه دارند. چه این ضرب الاجل توسط یک مشتری، مدیر، یا خودتان تعیین شده باشد، آن تمام ذی نفع ها را در یک حالت موافق قرار می دهد، یعنی همه در جهت یک هدف مشترک کار می کنند. اگر شما به خود یک ضرب الاجل شخصی بدهید، در حقیقت یک معیار حیاتی ایجاد کرده اید که با آن فعالیت (یا عدم فعالیت) شما، شاید یک شکست یا یک موفقیت پنداشته شود. در این شرایط، فقط شمایید که مسئول نتیجه هستید.
2- هر حرکت خود را در جهت مثبت حفظ کنید
به خاطر اینکه در تعریف شما مزایای دستیابی به موفقیت، اغلب مهم تر از شکست است، مردمی که ضرب الاجل های استراتژیک تعیین می کنند، تمایل دارند در جهت رسیدن به آن ضرب الاجل کار کنند. هرچه ضرب الاجل نزدیک می شود، افراد آشفته تر یا باانگیزه تر می شوند. وقتی مردم آشفته یا باانگیزه شده اند، تمایل دارند حرکت کنند و کاری انجام دهند.
با گذر زمان، هرچه شما در کار کردن با ضرب الاجل ها احساس راحتی بیشتری کنید و به توانایی های خود اطمینان داشته باشید، آن ناآرامی ها راهی برای هیجان باز می کنند. از آنجایی که کارهای مثبت - هرچقدر که کوچک باشند- شما را در دستیابی به اهداف تان نزدیک تر می کند، هرچه پیشرفت بیشتری در جهت مراحل مهم زندگی خود داشته باشید، نتیجه نهایی قابل دسترس تر به نظر خواهد رسید. همین که شما جایگاه درست را برای پیشرفت نهایی خود ایجاد کنید، تنها چیزی که برای رسیدن به ضرب الاجل نیاز دارید، این است که به حرکت ادامه دهید.
3- نوآوری و خلاقیت ایجاد کنید
برای افرادی که موفقیت محور هستند، ضرب الاجل اغلب یک چالش سرگرم کننده و یک فرصت برای خلق ارزش می شود. چه ضرب الاجل شما برای تحویل کار کارمند، پیش از برنامه زمانی باشد، یا برای تسلیم یک نتیجه نهایی که فراتر از انتظارات مشتریان شماست، کارآفرینان گرداننده موفقیت از ضرب الاجل ها به عنوان یک محور برای رسیدن به کمال استفاده خواهند کرد.
افرادی که انگیزه خوبی دارند، خلاقیت و مهارت های مدیریت عالی خود را تحت کنترل در می آورند تا روند کاری و منابع خود را برای سریع تر تمام کردن کار و قدم فراتر گذاشتن از انتظارات، دوباره طراحی و اداره کنند. رهبران خوشنام، مانند استیو جابز، به خاطر تعیین «ضرب الاجل های غیرممکن» در دستیابی به بهترین ها بدنام بودند، که با این کار در بیشتر کارمندان خود انرژی خلاقانه ایجاد می کردند. در این حین، بیشتر کارآفرینان یاد گرفته اند که از ضرب الاجل ها به عنوان یک مزیت استراتژیک، در مذاکرات کاری خود استفاده کنند.
4- به شما کمک می کند اولویت بندی کنید و فقط بر چیزی که بیش از همه حائز اهمیت است متمرکز باشید
ضرب الاجل ها مستقیما بر زمان شما (و هرکسی) اثر می گذارند. بنابراین، آنها شما را مجبور می کنند کارهای خود را بر حسب اولویت سازمان دهی کنید، به طوری که فقط روی مقاصدی کار کنید که شما را به مهم ترین اهداف تان نزدیک می کند. باید یاد بگیرید چطور بر مراحل مهم زندگی خود تمرکز کنید و به بقیه موارد نه بگویید. در غیر این صورت، غرق در باتلاق اینباکس ایمیل ها و فیس بوک خود می شوید، یا به مسئولیت هایی گره می خورید که باعث می شود برنامه ضعیفی برای آنچه از همه مهم تر است، ارائه دهید. به عبارت دیگر، اگر زمانی را که صرف کارها می کنید بی رحمانه اولویت بندی نکنید - که ضرب الاجل ها برای شما این کار را انجام می دهند- یک مجری متوسط خواهید بود و بدون اینکه کاری از پیش ببرید، ضرب الاجل های شما فرا خواهند رسید.
5- شما را نسبت به قول هایی که نمی توانید حفظ کنید، صادق و بی میل نگه می دارد
ضرب الاجل ها به نفع همه هستند، اما نباید به همه آنها «بله» بگویید. در حقیقت، اگر تشخیص می دهید که یک یک ضرب الاجل پیشنهادی برای تحویل یک کار با کیفیت، خیلی غیرواقعی است، این وظیفه شماست که عقب بکشید و اطمینان یابید که نتایج پایانی را به بهای عجله در تحویل کار قربانی نمی کنید. از طرف دیگر، بعضی از ضرب الاجل ها خیلی سست هستند و به شما زمان آزاد زیادی می دهند و شما را مجبور نمی کنند در دستیابی به هدف خلاق باشید. قدرت و ضعف هایی را شناسایی کنید که مربوط به هر ضرب الاجلی هستند که به شما پیشنهاد شده اند و همچنین در درون فرآیند تعیین ضرب الاجل خودتان نیز وجود دارند.
همیشه سراغ بخش شیرینی بروید که ضرب الاجل ها شما را به فعالیت وا می دارند و خلاقیت شما را تحریک می کنند، نه بی علاقگی و سرسری انجام دادن کارها! چه شما یک کارآفرینی هستید که مستقیما با مشتریان کار می کنید، یا با چندین کارمند خود کار می کنید، همیشه سعی کنید وقتی نوبت به ضرب الاجل ها می رسد، انتظارات را با دقت مدیریت کنید. هیچ وقت قول هایی ندهید که نمی توانید آنها را برآورده کنید.
6- به شما اجازه می دهد شکست های کوچک را بپذیرید و به حرکت ادامه دهید
بعضی از مردم وقتی نوبت به صنعت، کسب وکار یا شغل آنها می رسد، تقریبا خواستار نتایج عالی هستند. به طور ذاتی این مسئله چیز بدی نیست، چراکه می تواند شما را به سمت مقابله با بعضی از محدودیت های حرفه ای و درونی کنونی شما سوق دهد. اما اگر به کمال مطلوب اجازه دهید در هر جنبه فرآیند تصمیم گیری شما وارد شود، کمال نیز می تواند یک مانع بزرگ برای پیشرفت شما به حساب آید. خوشبختانه وقتی یک ضرب الاجل محدود دارید، خودتان را مجبور می کنید میل به کمال را فراموش کنید تا کار خود را به موقع تحویل دهید، چراکه تحویل به موقع مهم تر از این است که نتایج بی پایان داشته باشید.
به اندازه کافی این کار را انجام دهید و بدین طریق آن بخشی از تمرین شما می شود. برای موفقیت در ضرب الاجل ، شاید باید موقتا ویژگی های خوبی را که باید داشته باشید کنار بگذارید و کار قابل تحویل خود را حداقل محصول قابل عرضه کنید. ضرب الاجل ها، روزنامه نگاران و نویسندگان را مجبور می کند آرایش یک پاراگراف را رها کنند و در عوض بر این تمرکز کنند که مقاله را در محدودیت زمانی که دارند در بهترین حالت ممکن به پایان رسانند.
7- اعتماد به نفس خود را افزایش دهید
اینکه دائما ضرب الاجل را با موفقیت پشت سر می گذارید، این منفعت را دارد که در طولانی مدت، اعتماد به نفس شما و تیم تان بیشتر می شود. آن اعتمادبه نفسی که شما با تحویل محصولات و ارائه خلاقیت های خود به دنیای واقعی کسب می کنید، نه تنها به شما کمک می کند در آینده مشتری ها و مسئولیت های بیشتری قبول کنید، بلکه همچنین به شما کمک می کند رویکردها و تکنیک های جدیدی را کشف کنید و خودتان را هرچه بیشتر پیشرفت دهید.
8- شما را برای موفقیت مجهز می کند
توانایی برآورده کردن ضرب الاجل ، یک معیار قابل اعتماد برای ارزیابی عملکرد است. حتی در زندگی غیرکاری خود، تمرین قرار دادن ضرب الاجل های شخصی، نیز یک شاخص کلیدی در موفقیت شخصی و کاری است. طبق گفته های نویسنده پرفروش و سخنران بنام، برایان تریسی، تعیین ضرب الاجل احتمال موفقیت را تا 11.5 برابر افزایش می دهد.
ایجاد ضرب الاجل های استراتژیک و کارساز کردن آنها برای شما
بعضی از ضرب الاجل ها به جای اینکه دسترسی را آسان تر کنند، مانع دستیابی به یک نتیجه خوب می شوند.
در حقیقت، ضرب الاجل های نامعقول - همراه با تعویق، مدیریت زمانی ضعیف، بی کفایتی ها و فاکتورهای دیگر- شاید منجر به عدم موفقیت شرکت های زیادی (52درصد) در برآورده کردن ضرب الاجل ها شوند.
برای اطمینان از اینکه ضرب الاجل ها به شما کمک می کند نتایج مثبت را بارها و بارها تحویل دهید، این را در نظر بگیرید:
1- چارچوب هوشمند (خاص، قابل اندازه گیری، قابل دسترسی، مربوط، محدود به زمان) یا یک رویکرد مشابه برای تعیین اهداف استراتژیک، اتخاذ کنید. اطمینان یابید که اهداف خاص و قابل دسترسی برای هر ذی نفع موجود در پروژه تعریف می کنید تا هر کسی مسئول باشد.
2- با شامل کردن همه و دریافت بازخورد آنها درباره چگونگی برنامه ریزی یک کار یا پروژه، مراحل برجسته منطقی و ضرب الاجل های مشابه تعیین کنید. تاریخ ضرب الاجل ، نباید خیلی آسان یا خیلی چالش برانگیز باشد.
3- پاداش ها و مجازات هایی برای شکست یا عدم شکست در ضرب الاجل به کار ببرید.
4- افراد مناسب را در فرآیند تعیین ضرب الاجل خود شامل کنید تا بتوانید خود و گروه خود را برای مواجه شدن با ضرب الاجل های که تعیین کرده اید مسئول نگه دارید، مگر اینکه شما مستقیما با مشتریان سروکار داشته باشید.
یادتان باشد، یک ضرب الاجل شاید آزاردهنده باشد، اما یک ابزار مؤثر برای انجام کارها است. از آن برای مشخص کردن هدف، انگیزه دادن به مردم و ایجاد تغییرات مثبت استفاده کنید.