مدیرعامل هوآوی طی سخنرانی خود در جریان نمایشگاه CES، لب به انتقاد گشود و ناراحتی اش از شرکت های مخابراتی آمریکا و بی اعتمادی موجود نسبت به شرکت متبوعش را با مخاطبان در میان گذاشت.
سخنرانی های CES پر است از کلیشه ها، کلمات دهان پرکن و جملات از پیش تمرین شده. اما ریچارد یو، مدیرعامل بخش محصولات مصرفی هوآوی تصمیم گرفت در جریان سخنرانی اش از کلیشه های رایج دور شود و نارضایتی خود از شرکت های مخابراتی را به گوش مخاطبان برساند.
وی ابتدا حدودا یک ساعت برای ارائه توضیحاتی از پیش برنامه ریزی شده در رابطه با گوشی میت ۱۰ پرو در بازار ایالات متحده صرف کرد. این سخنرانی پر بود از مکث هایی که نشان می داد مدیرعامل هوآوی در حین سخنرانی احساس راحتی نمی کند. شاید بخشی از ناراحتی ریچارد یو به تصمیم ناگهانی AT&T مربوط می شود که در لحظه آخر تصمیم گرفت از قرارداد خود با هوآوی جهت فروش گوشی های این شرکت در بازار آمریکا صرف نظر کند. قرارداد فروش هوآوی و AT&T می توانست یک شانس بزرگ برای این غول چینی باشد، اما تصمیم ناگهانی AT&T این شانس را از هوآوی گرفت.
طبق گزارش ها، این اپراتور آمریکایی به دلیل فشارهای سیاسی از این قرارداد پا پس کشیده است. به نظر می رسد این فشارهای سیاسی با نگرانی هایی در زمینه جاسوسی چینی ها و نقش هوآوی در این جاسوسی ها مرتبط باشد.
مدیرعامل هوآوی در جریان سخنرانی اش به طور ناگهانی موضوع صحبتش را تغییر داد و با نشان دادن اسلایدی با عنوان «چیزی که می خواهم با شما در میان بگذارم» صحبت در مورد لغو قراردادش با AT&T را شروع کرد. او مکث کردن را کنار گذاشت و صحبتش را با بیان این مسئله شروع کرد که در غیاب هوآوی، مصرف کنندگان آمریکایی به بهترین و گسترده ترین محصولات دسترسی ندارند؛ چراکه محصولات سومین تولیدکننده گوشی همراه در دسترس مصرف کنندگان آمریکایی نخواهند بود.
مدیرعامل هوآوی اظهار داشت: همه می دانند که ۹۰درصد گوشی های فروخته شده در بازار ایالات متحده توسط اپراتورها به فروش می رسند. این یک شکست بزرگ برای ما و همچنین یک شکست بزرگ برای اپراتورهای آمریکایی است، اما بزرگ ترین شکست خوردگان در این مسئله مصرف کنندگان هستند؛ چراکه به بهترین گزینه ها دسترسی نخواهند داشت.
وی سپس با اشاره به شروع کارش در این شرکت در ۲۵ سال پیش، نارضایتی خود از بی اعتمادی موجود در قبال این شرکت را با مخاطبان در میان گذاشت. به گفته یو، هنگامی که شش سال پیش هوآوی در چین به عنوان یک تازه کار وارد بازار محصولات مصرفی شد، عده ای به این شرکت اعتماد کافی نداشتند.
یو می گوید: ما اعتماد شرکت های مخابراتی چینی را به دست آوردیم، ما اعتماد بازارهای در حال توسعه را به دست آوردیم... و اعتماد شرکت های مخابراتی بین المللی را نیز جلب کردیم، [از جمله] تمام شرکت های مخابراتی اروپایی و ژاپنی. ما به بیش از ۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان خدمات ارائه می کنیم. ما کیفیت [کارمان] را ثابت کرده ایم و نشان داده ایم که از حریم شخصی و امنیت افراد محافظت می کنیم.