مدیر اجرایی یک پیام رسان داخلی با بیان اینکه خود را رقیب یا جایگزین تلگرام نمی بیند، گفت: با استفاده از پیام رسان خارجی ما اطلاعاتمان را به خارج از کشور می فرستیم اما در سرویس های بومی از اطلاعات روی شبکه داخلی خود استفاده می کنیم.
میلاد موحدین در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا این پیام رسان داخلی این قابلیت را دارد که چند ۱۰ میلیون نفری که در ایران از تلگرام استفاده می کنند، به آن مهاجرت کنند، گفت: از بعد فنی ما در زیرساخت و معماری طراحی هایی داشته و قابلیت مقیاس پذیری را به سیستم اضافه کردیم. به این معنا که وقتی می توانیم جواب دو میلیون کاربر را بدهیم، با تغییراتی در زیرساخت می توانیم به راحتی این عدد را به عددهای بالاتر تا چند ده میلیون هم برسانیم. البته ما خودمان را در بازار رقیب یا جایگزین تلگرام نمی بینیم.
وی با اشاره به مزیت های پیام رسان های داخلی مانند تماس صوتی، پرداخت و ویژگی های کانال ها در مقایسه با تلگرام بیان کرد: در حال حاضر VOIP (تماس صوتی) روی این پیام رسان با کیفیت کار می کند، کاربران ما می توانند با شماره های ثابت و همراه داخل و خارج کشور با نرخ های خوب حرف بزنند که تلگرام این ویژگی را ندارد و رقیب آن در این زمینه اسکایپ است. همچنین با وجود محدودیت ها، امکانات پرداخت را اضافه می کنیم تا انتقال وجه بین کاربران راحت باشد. در کانال ها هم امکاناتی از جمله جست وجو داریم که قابلیت رتبه بندی و سرچ را دارند و می توان با یک موضوع خاص در کانال ها جست وجو کرد.
پیام رسان بومی نیاز کاربر را می شناسد
او ادامه داد: از طرف دیگر، از آن جایی که نیاز کاربران بومی خود را می شناسیم از بعد ویژگی کاملا دستمان باز است که ویژگی ها را بر اساس نیاز کاربران و با اولویت های آنها اضافه کنیم. درست است که با فیلتر تلگرام کاربران سمت این اپلیکیشن داخلی می آیند اما ما موقعیتی که تصویر کردیم، جایگزین تلگرام یا مشابه آن نیست. ما موقعیت جداگانه ای برای خود تصویر کردیم و تلگرام فیلتر شود یا نشود مسیر خود را می رویم.
موحدین با بیان اینکه نقطه ای که اپلیکیشن های بومی دیگر در آن هستند، نقطه ای است که اپلیکیشن ما دو سال پیش در آن بوده است، افزود: تجربه ای که طی روزهای گذشته داشتیم و ورود کاربران و استفاده هایشان بیش از حدود ۱۰ برابر شده است، اما مشکلی از لحاظ در دسترس بودن نداشتیم و سرویس مان به صورت عادی به کارش ادامه می دهد. درواقع استفاده از زیرساخت ها رشد داشته اما مشکلی از نظر قطعی نداشتیم.
برخورد با پیام رسان های داخلی و خارجی تفاوت دارد
وی با اشاره به تفاوت هایی که در نحوه برخورد با پیام رسان های داخلی و خارجی وجود دارد، گفت: ما ایرانی هستیم و باید اقدامات خود را بر اساس قوانین اینجا تنظیم کنیم، باید برای هر سرویس جدید پاسخگو باشیم و محدودیت داریم، اما تلگرام می آید، کانال می زند و ثبت نام خاصی نمی کند و از آن هم استفاده می شود. این موضوع شاید در سند بالادستی شورای عالی فضای مجازی مقداری حل شده باشد اما کافی نیست. ما می خواهیم در پرداخت کارهایی بکنیم که مشابه آن هنوز وجود ندارد و می شنویم که تلگرام می خواهد این کار را بکند؛ البته هنوز محدودیت دارد اما ما هم همچنان این محدودیت ها را داریم.
او در پاسخ به اینکه اعتماد به پیام رسان های داخلی چطور ایجاد می شود، گفت: ما چند نکته را برای این موضوع مدنظر قرار دادیم. یکی اینکه وقتی سرویس خوب ارائه دهیم، کاربرهای خود را جذب می کنیم. نکته دیگر اینکه همیشه در برابر سرویس های ایرانی مخالفت و جوسازی وجود داشته است. اما حداقل در مورد پیام رسان ما اطلاعات کاملا شفاف و سهامدار و مالکش مشخص است. البته طبق قانونی که برای اسمس ها هم وجود دارد، ممکن است با حکم قضایی بخواهند پیام ها را بررسی کنند اما تا کنون برای افشای اطلاعات کاربران اصلا به ما رجوعی نشده است.
موحدین خاطرنشان کرد: باید روی دیدگاه مردم کار کرد چون امنیتی که تلگرام از آن دم می زند هم شاید ناامن تر از چیزی باشد که ما ارائه می کنیم. ما اطلاعاتمان را به خارج از کشور می فرستیم که دوباره برمی گردد. اما در سرویس های بومی اطلاعات همین جاست و روی شبکه داخلی خود استفاده می کنیم.
او با بیان اینکه اپلیکیشنی که می خواهد به عنوان پیام رسان عمومی فعالیت کند، نیازمند زیرساخت ویژه و تکنولوژی پیشرفته است، گفت: اپلیکیشن بیسفون از سال ۱۳۹۱ ارائه و با تغییرات روی معماری از ابتدای سال جاری، در نسخه جدید با عنوان بیسفون پلاس عرضه شده است. ما با سرمایه گذاری بخش خصوصی زیرساخت را آماده کرده از لحاظ فنی نیز روی تکنولوژی کار کردیم. در مجموع نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ نفر در مجموعه اپلیکیشن های ما ثبت نام کردند اما به طور خاص روی بیسفون پلاس و در ماه های اخیر، بیش از ۱۰۰ هزار نفر کاربر داریم.
وی با بیان اینکه نوع زیرساخت و معماری پیام رسانی که قرار است بیش از ۱۰ میلیون نفر از آن استفاده کنند، با پیام رسان های سازمانی که پلت فرم های آنها آماده است، تفاوت دارد، افزود: آنها ظرفیت های محدودی دارند و برای چند ۱۰ هزار نفر سرویس می دهد. این موضوع نیازمند کار تحقیقاتی و فنی است و این اپلیکیشن نیز به بازطراحی نیاز داشته تا این ظرفیت را داشته باشد که بتواند از این جمعیت پیشتیبانی کند.
همچنین شرکت ما خصوصی با سرمایه گذارهای خصوصی و اشخاص حقیقی است. این موضوع از طرفی محدودیت و از طرف دیگر مزایایی دارد. از طرفی عدم وابستگی باعث می شود دستمان برای فعالیت بازتر باشد و از طرف دیگر سرمایه گذاری محدودیت دارد و در حد سرمایه گذار خصوصی است.
حمایت ها به عرصه اجرا نرسیده است
او با اشاره به میزان حمایت از پیام رسان های داخلی و وعده ای که در این خصوص داده شده بیان کرد: با رویکرد جدیدی که از ابتدای امسال وجود داشته، از بعد معنوی در شورای عالی فضای مجازی حمایت های خوبی نوشته و قانون گذاری های خوبی تعریف شد اما بسیاری از آنها به عرصه ظهور و اجرا نرسیده است.
برای مثال اینکه بتوانیم از ظرفیت های تبلیغاتی صدا و سیما استفاده کنیم، در سند بالادستی اشاره شده اما ما هنوز امکان تبلیغ نداریم. در اسناد بالادستی به ما گفتند امکان استفاده از زیرساخت پرداخت کشور را داریم که خارجی ها این محدودیت ها را دارند. اما این موضوع در روال پیچیده بانکی قرار گرفته و با گذشت بیش از پنج ماه هنوز نیفتاده است.