«استیو بالمر» مدیر عامل سابق مایکروسافت و یکی از سهامداران اصلی توییتر در مصاحبه ای با بلومبرگ اظهار داشته که شبکه های اجتماعی فعلا توانایی جلوگیری از انتشار اخبار کذب را ندارند.
به گزارش دیجیاتو، همان طور که می دانید در چند ماه اخیر بحث دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا و تاثیرگذاری از طریق انتشار اخبار غلط، به یکی از مباحث داغ محافل خبری تبدیل شده و تاکنون اسناد متفاوتی مبنی بر صحت آن انتشار یافته است.
در این بین شرکت های مختلفی مانند فیس بوک، گوگل، توییتر و حتی ویکی پدیا اقداماتی را در راستای جلوگیری از انتشار اخبار کذب انجام داده اند که به عقیده بالمر تاکنون موفقیت آمیز نبوده است.
جالب است بدانید که فیس بوک هفته گذشته اعلام کرد تبلیغات روس ها در زمان انتخابات 10 میلیون بازدید کننده داشته و توییتر نیز بیش از 200 حساب کاربری مرتبط با این موضوع را در پلتفرم خود شناسایی کرده است. همچنین براساس تحقیقات گوگل، مأموران روسی ده ها هزار دلار را صرف تبلیغات در یوتیوب، جی میل و موتور جست و جوی گوگل کرده اند.
مسائل مذکور باعث شده مسئولان توییتر، فیس بوک و گوگل در تاریخ 10 آبان برای پاسخگویی درباره نقش شرکت های خود در نشر اخبار کذب، در کنگره آمریکا حضور پیدا کرده و به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.
آقای بالمر در همین راستا اظهار داشته باوجود اعتقاد شخصی خود به آزادی بیان، شبکه های اجتماعی باید به صورت هماهنگ برای حذف محتوای نامربوط و دروغ اقدام کنند.
وی معتقد است خط قرمزی در زمینه انتشار عمومی مطالب وجود دارد که باید به آن احترام گذاشت.
لازم به ذکر است که استیو بالمر نیز در زمینه توییت های جنجالی دونالد ترامپ، مواضع مشابهی با «جک دورسی» مدیر عامل توییتر داشته و می گوید توییت های رئیس جمهور نشان دهنده افکار وی بوده، و امکان دسترسی مستقیم به آن به نفع تمام رأی دهندگان خواهد بود.