توییتر به تسخیر ترول های مردم آزار درآمده و روسیه فیس بوک را به محلی برای تبلیغات سیاسی خود تبدیل کرده است، اما اینستاگرام می خواهد وقتی نامش به گوش می رسد، یادآور مهربانی ها باشد. سال گذشته بود که کوین سیستروم مدیرعامل اینستاگرام در کنفرانسی اعلام کرد دوست ندارد شبکه اجتماعی وی پر از کامنت های نفرت آمیز و حرف های ناپسند باشد و همین موضوع جرقه ای بود که در نهایت به اضافه شدن فیلترهای هوشمند به اینستاگرام منجر شد.
به گزارش دیجیاتو، سیستروم حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و می گوید ترجیح می دهد اینستاگرام به جای اینکه به عنوان محلی پر از عکس گربه و غذا شناخته شود، جایی باشد که دنیای بهتری برای ما ایجاد می کند. این شبکه اجتماعی که به عنوان زیرمجموعه فیسبوک فعالیت می کند، تریبونی در اختیار میلیون ها کاربر خود قرار می دهد که مثل لبه چاقو می تواند به خوبی، یا برای امیال بد استفاده شود. سیستروم می گوید با این وجود به نیمه پر لیوان اعتقاد دارد و می خواهد اینستاگرام به عنوان تریبونی برای تمام کاربران باقی بماند، هرچند باید استفاده نابجا از آن دشوار تر باشد.
یک نظریه طنز قدیمی به نام قانون گادوین وجود دارد که می گوید اگر یک مباحثه آنلاین به اندازه کافی ادامه پیدا کند در نهایت به بیراهه می رود تا جایی که در نهایت یکی از طرفین، دیگری را با هیتلر مقایسه و به نازی بودن متهم می کند.
حالا در نظر داشته باشید که روزانه ۲۵۰ میلیون نفر با استفاده از قابلیت استوری های اینستاگرام آزادانه عقاید و جزییات زندگی خود را در این شبکه اجتماعی به اشتراک می گذارند، پس وجود چند کاربر نخاله در این میان به راحتی می تواند به تجربه های ناگواری منجر شود که بسیاری از آنها را پیشتر در کشور خودمان تجربه کرده ایم. اما با این وجود کوین سیستروم اعتقاد دارد: «اینکه همه کاربران قادر باشند آزادانه محتوایی که می خواهند را تولید کنند، بهتر از زمان های گذشته است که گروهی کوچک در اتاق فکر رسانه ها در مورد آنچه شما قرار بود ببینید تصمیم گیری می کردند.»
شما هم نمونه های رفتار زننده کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی را به خاطر دارید؟ به نظر شما چگونه می توان همان گونه که مدیر اینستاگرام تمایل دارد، این آزادی را در اختیار کاربران قرار داد، بدون اینکه رفتار ناپسند چند کاربر به آزار و اذیت دیگران منجر شود؟