پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

جمع آوری سرمایه برای استارت آپ به این معنی نیست که همکاری با نخستین سرمایه گذاران را بپذیرید. شما باید اطمینان داشته باشید که هر قرارداد به نفع استارت آپ شما پیش می رود.

سرمایه گذاران همیشه از شما سوالات زیادی می پرسند و می خواهند داستان و برنامه های استارت آپ شما را به خوبی بدانند. به همان اندازه مهم است که شما هم شناخت خوبی از بنگاه یا فرد سرمایه گذاری داشته باشید که می خواهد با استارت آپ شما همکاری کند. بررسی و لیست کردن سرمایه گذاران شایسته ای که می توانند به شما کمک کنند تنها یک مرحله از فرآیند جمع آوری سرمایه است. شما هم پیش از اینکه پول یک سرمایه گذار را بپذیرید، باید پرسش های خاصی را مطرح کرده و پاسخ آنها را تحلیل کنید.

به گزارش زومیت، تشخیص زمان مناسب برای پرسیدن سوال ها، اهمیت زیادی دارد. وقتی با سرمایه گذاران آینده استارت آپ خود حرف می زنید، علاوه بر اینکه باید نظر مساعد آنها را به کار خود جلب کنید، باید بدانید که آنها قبلا روی چه پروژه هایی سرمایه گذاری کرده اند، به چه صنایعی علاقه مند هستند و موضوعات مهم دیگری که در قالب این سوال ها می توانید مطرح کنید.

سرمایه شما در قالب چه فرمی پرداخت می شود؟

شما باید بدانید که آیا بودجه ای که این سرمایه گذار به شما اختصاص می دهد، پول نقد جاری موردنیاز را برای شما فراهم می کند یا خیر. همچنین باید بدانید آیا این سرمایه گذار در دوره های متناوب بعدی هم برای شما سرمایه ای در نظر خواهد گرفت؟

آیا سرمایه گذاری خود را روی جغرافیا یا صنعت خاصی متمرکز کرده اید؟

پاسخ این سوال به شما نشان می دهد که آیا این سرمایه گذار روی شرکت هایی مشابه با استارت آپ شما سرمایه گذاری می کند؟ به علاوه این سوال دامنه تخصصی فعالیت سرمایه گذار را به شما نشان می دهد. آیا او می تواند علاوه بر پول، ارزش دیگری به شرکت شما اضافه کند؟

موفق ترین سرمایه گذاری های شما کدامند؟

این هم سوال دیگری در مورد دامنه تخصصی و تجارب قبلی سرمایه گذار است. آنها به کدام تجربه خود افتخار می کنند؟ سهم آنها در موفقیت شرکت مذکور چه بوده؟ به علاوه شما حالا می توانید مدیرعامل شرکت دیگری را که با آنها همکاری کرده بشناسید و دیدگاه او را هم در مورد تلاش و نقش این سرمایه گذار در موفقیت هایش جویا شوید.

برای سرمایه گذاری خود چه معیارهایی را در نظر گرفته اید؟

سرمایه گذاری روی استارت آپ، یک پروسه است نه یک رویداد. به طورمعمول شش ماه طول می کشد تا فرآیند جمع آوری سرمایه تکمیل شود و سرمایه گذاران حتما پیشرفت شما را در این مدت پیگیری خواهند کرد، بنابراین بهتر است بدانید که آنها چه معیارهایی را بیشتر حائز اهمیت می دانند.

معمولا هرسال چند سرمایه گذاری انجام می دهید و حجم معمول سرمایه گذاری های شما چقدر است؟

خیلی مهم است که بدانید هر سرمایه گذار در یک دوره مالی، چقدر به شما کمک می کند. مثلا اگر می خواهید سرمایه اصلی X تومان باشد، باید سرمایه گذارهایی را به عنوان مراجع کمکی در نظر بگیرید که حداقل یک پنجم این مبلغ را به شما ارائه کنند.

آیا خودتان دوره های مالی را هدایت می کنید؟

اگر می خواهید روند جمع آوری سرمایه خود را با موفقیت به پایان ببرید، ضروری است که یک سرمایه گذار لید داشته باشید ((lead investor. (سرمایه گذاری که بیشترین سهم یا درصد سرمایه را تأمین می کند و معمولا نمایندگی و وظیفه هماهنگی بین سایر سرمایه گذاران را به عهده دارد.)

اغلب اوقات سرمایه گذار لید مهم ترین نقش را در فرآیند قیمت گذاری در هر دوره مالی بر عهده دارد. منظور این نیست که سایر سرمایه گذاران تان را نادیده بگیرید ولی درعین حال باید سرمایه گذار لید را اولویت اصلی خود قرار دهید.

معمولا همکاران شما در سرمایه گذاری ها چه کسانی هستند؟

خیلی وقت ها سرمایه گذاران اصلی شما ترجیح می دهند با همکارانی که قبلا تجربه های مشترکی را باهم گذرانده اند، کار کنند. شناخت سرمایه گذاران همکار به شما فرصت می دهد اطلاعات لازم را در مورد آنها به دست آورید و بدانید با چه افراد دیگری باید صحبت کنید و چگونه می توانید آنها را متقاعد کنید.

شرایط استاندارد شما چیست؟

اهمیت شرایط معامله و قرارداد، اگر بیشتر از میزان ارزش آفرینی سرمایه گذار نباشد، کمتر از آن نیست. بهتر است با یک مشاور شایسته که در موضوعات سرمایه گذاری و شرایط آن تجارب خوبی دارد، صحبت کنید. شما باید آگاه باشید که آیا انتظارات این سرمایه گذار، معقول و منطقی هستند یا خیر. انتظارات و شرایط غیراستاندارد در آینده می تواند به ضرر مدیریت و مؤسسان استارت آپ تمام شوند.

آیا انتظار دارید جزئی از هیأت مدیره باشید؟

اگر سرمایه گذاری می خواهد در هیأت مدیره استارت آپ شما جای داشته باشد، شما باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید با او همکاری کنید یا نه. آیا دامنه تخصصی فعالیت آنها یا ارتباطاتی که دارند می توانند برای شرکت شما مفید باشند؟ مسلماً همه سرمایه گذاران شما در جایگاهی نیستند که یکی از صندلی های هیأت مدیره را به آنها اختصاص دهید.

آیا می خواهید شخصا در شرکت حضور داشته باشید؟

اگر یک بنگاه سرمایه گذاری قرار است جایی در هیأت مدیره شما داشته باشد، باید بدانید دقیقا چه کسی را به عنوان نماینده خود انتخاب می کند. آیا این فرد، یک متخصص باتجربه است که ارزش خاصی به شرکت شما می دهد یا از وکلای سرمایه گذار شما است؟ درهرصورت شما باید اطمینان حاصل کنید که بهترین افراد را در هیأت مدیره خود دورهم جمع کرده اید.

برچسب ها : فرصت کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jkpR0Dx8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه