با ارائه گوشی های خانواده پیکسل، گوگل نیز مسیری مشابه اپل در زمینه تولید تلفن همراه پیش گرفته است. در این مطلب موفقیت گوگل در این زمینه را مورد بررسی قرار داده ایم.
به گزارش زومیت، بیایید یک آزمایش ساده انجام دهیم. حتما در میان اطرافیان تان کسی را می شناسید که آشنایی زیادی با حوزه فناوری ندارند. از او بپرسید نظرت در مورد گوشی های پیکسل چیست؟ احتمالا فرد مورد نظر طوری به شما خیره خواهد شد که گویی که قصد تمسخر آن شخص را دارید.
طی سال های اخیر، گوگل در اندیشه تولید گوشی اختصاصی خودش بوده و استراتژی این شرکت نیز در این زمینه کاملا واضح است. موفقیت اپل به دلیل کنترل همزمان این شرکت روی سخت افزار و نرم افزار است و گوگل تصمیم گرفت با خرید موتورولا چنین وضعیتی برای خود رقم زند؛ هرچند بعدا این شرکت را به لنوو واگذار کرد. اکنون به نظر می رسد گوگل در نظر دارد با استخدام عده زیادی از کارکنان اچ تی سی و بخشی از دارایی های معنوی بخش موبایل این شرکت تایوانی، به هدف خود دست پیدا کند.
شاید گوگل دیر به فکر افتاده باشد، اما کاری که در حال انجام آن است منطقی به نظر می رسد. برای مدتی طولانی، گوگل پذیرفته بود که سامسونگ گوشی های رده بالای اندروید را تولید می کند و نرم افزار تهیه شده توسط گوگل، موجب حضور این شرکت در سراسر جهان خواهد شد، اما حالا گوگل مجبور است برند ویژه خود را ایجاد کند؛ برندی که «گوگل» نامیده نمی شود. اکنون، ساکنان مانتین ویو گوشی های شان یا با برند «پیکسل» و با عبارت «گوشی های ساخته شده توسط گوگل» عرضه می کنند.
شکی در مورد کیفیت گوشی های ساخت گوگل وجود ندارد. افرادی که این گوشی ها را دیده اند، لمس کرده اند و از آنها استفاده کرده اند، گوشی های ساخت گوگل را مورد ستایش قرار داده اند. کاربرانی که از این گوشی ها استفاده کرده اند، از این دستگاه ها با جمله «بهترین گوشی با تجربه اندروید خالص» یاد می کنند. اما گویا این اندروید به قدری خالص بود که افراد کمی از آن استقبال کردند.
آیا گوگل رمز و راز تبدیل کردن کاربران به هواداران پروپا قرص گوشی هایش را خواهد آموخت؟ جالب اینجاست که گوگل در این مسیر با اچ تی سی همراه شده است. این شرکت تایوانی همواره گوشی های زیبا و جذابی تولید می کرد، اما در حوزه بازاریابی، تلاش های این شرکت ناموفق و گاهی نامتعارف بود.
بسیاری از کاربران، آگهی های تلویزیونی اچ تی سی را که در آن مجموعه The Bachelorette (آگهی معروف ۱۹۸۴ اپل) مورد تمسخر قرار گرفته بود فراموش نمی کنند. یکی دیگر از آگهی های ساخته شده توسط اچ تی سی، از سیستم عامل آی اواس اپل به عنوان «بیماری» یاد می کرد. آیا چنین آگهی هایی توانستند به اپل ضربه ای وارد کنند؟
اچ تی سی در ساخت آگهی هایش به استفاده از هنرمندان مشهور نیز روی آورد. در یکی از آ گهی های این شرکت، گری اولدمن، بازیگر و فیلمساز سرشناس بریتانیایی حضور یافت. پیام آگهی این بود که مهم نیست اولدمن چه چیزی می گوید، چرا که مردم خودشان عقایدشان را شکل خواهند داد. برای رساندن این پیام، اولدمن بارها و بارها واژه «blah» را تکرار می کرد. در یکی دیگر از آگهی های اچ تی سی، رابرت داونی جونیور، بازیگر سرشناس آمریکایی حضور داشت و باید گفت این آگهی هم افتضاح بود.
بازار تلفن های همراه اکنون به بلوغی نسبی رسیده است. اگر در این بازار یک تازه وارد هستید یا باید محصولی متفاوت عرضه کنید یا اینکه پیامی متفاوت و احساسی به مشتریان منتقل کنید. تلاش گوگل در عرصه سخت افزار، نتیجه کلی مطلوبی برجای نگذاشته است؛ هرچند کروم بوک های گوگل موفق بوده اند و این شرکت موفق به خرید شرکت نِست نیز شده است؛ شرکتی که به خاطر ترموستات های هوشمندش شناخته می شود.
اما به چالش کشیدن سیطره اپل در سطوح بالای بازار تلفن همراه، کاری چالش برانگیز است. در زمان معرفی گلکسی اس ۲، شرکت کره ای سامسونگ با مورد تمسخر قرار دادن هواداران پروپاقرص اپل، نشان داد که چطور باید این کار را انجام داد. حقیقتی که در قلب آگهی های تبلیغاتی سامسونگ وجود داشت، ایجاد احساسات شدید ضد اپلی بود. سامسونگ نیز با موفقیت از این احساسات استفاده کرد.
گوگل نیز در چند سال اخیر موفق شده است با کمک آژانس های تبلیغاتی، آگهی هایی بسیار خوبی جهت امور خیریه تولید کند، ولی ساخت آگهی های موفق برای گوشی های این شرکت، بزرگ ترین چالش بازاریابی گوگل خواهد بود. پرداخت میلیاردها دلار به مهندسان زبده، نخستین قدم در این زمینه است. ما نیز مطمئن هستیم که نسل جدید گوشی های خانواده پیکسل، جذاب و با کیفیت خواهند بود. اما آیا گوگل خواهد توانست تصویری بزرگ از گوشی های خانواده پیکسل ارائه دهد؟ ما برای گوگل آرزوی موفقیت می کنیم، چرا که با موفقیت گوگل، اپل نیز تلاش بیشتری از خود نشان خواهد داد.