هر ارزش آفرینی روزی ممکن است قصد خروج از استارت آپ و کسب و کار خود را داشته باشد؛ بهتر است از پیش برای این کار آماده باشید.
اگر به روزهای اول تأسیس استارت آپ خود بازگردید، مطمئنا به یاد می آورید که هیچ گاه قصد خروج از آن نداشتید. شما ایده بزرگی داشتید؛ مهارتی که هیچ فرد دیگری نداشت و امید به این داشتید که دنیا را تغییر دهید. اگر در آن زمان سرمایه گذاری از شما می پرسید که آیا قصد فروش کسب وکار خود را دارید، به او پاسخ می دادید تا زمانی که استارت آپ فروش دارد، آن را ترک نخواهید کرد.
می توان گفت تقریبا تمام مؤسسان استارت آپ همین حس و حال را در ابتدای کار دارند، اما اداره کردن کسب و کار بسیار دشوار است و ساعت های زیاد کاری، بیماری های روحی و روانی و حتی دور شدن از خانواده، بخشی از عواقب آن هستند. احتمال دیگر برای ترک استارت آپ و شرکتی که بنا کرده اید، این است که بالاخره شما روزی بازنشسته می شوید یا حتی فوت می کنید. وقتی به این حقیقت پی ببرید که شما تا ابد نمی توانید کسب و کار خود را اداره کنید، باید برنامه ای از پیش تعیین شده برای مواقع خروج از آن در نظر بگیرید. در این مقاله به نقل از زومیت، راهکارهایی معرفی می کنیم که شما را برای خروج از استارت آپ آماده می کنند.
۱- هیأت مدیران یا مشاوران را از همان روز اول تشکیل دهید
مطمئنا این کار برای شما که در مراحل اولیه و بوت استرپ استارت آپ هستید، دشوار است. شما نمی خواهید پیش از جذب سرمایه گذار فرد دیگری در تصمیمات دخالت کند یا مجبور باشید به کسی پاسخ دهید. در این شرایط، تشکیل دادن یک هیأت مشاور یا ناظر بسیار مفید است. این افراد قدرت رأی ندارند اما می توانند در آینده به هیأت مدیره تبدیل شوند. این افراد را به صورت تیم جمع کنید و امتیازاتی شبیه هیأت مدیره به آنها بدهید تا ساختار مدیریتی استارت آپ از همان ابتدا شکل بگیرد. برنامه های ماهانه هیأت نظارت را تنظیم و در این جلسات در مورد نقاط اساسی تمرکز برای پیشرفت کسب و کار بحث کنید.
2- به صورت ماهانه به سرمایه گذاران و هیأت مدیره گزارش دهید
یادداشت نقاط عطف مورد نظر در پیشرفت کسب و کار، به اندازه تعهدی که به هیأت مدیره دارید مهم است. اگر اهداف و دستاوردهای خود را ننویسید، اثبات کردن اینکه به آنها دست پیدا کرده اید دشوار است.
برنامه ای برای ارسال منظم گزارش به سرمایه گذاران و مدیران داشته باشید و در آن موفقیت های خود را نسبت به ماه گذشته مقایسه کنید. علاوه بر آن، نقاط عطف ماه آینده و نیازهای خود را در آن یادداشت کنید. این کار نه تنها ذهن باز شما و آمادگی برای نظرات و انتقادات را به سرمایه گذاران نشان می دهد، بلکه مجموعه ای از اسناد گزارشی در اختیار شما قرار می دهد که در آینده بسیار مفید خواهد بود.
3- با رقبای خود دوست شوید
در هر صنعتی که فعالیت کنید، قطعا رقیبانی دارید. شرکت قبلی خودتان یا فعالان پیشگام صنعت، رقبای حتمی شما خواهند بود. به عنوان یک ارزش آفرین، علاوه بر شناخت رقبا باید با آنها زمان بگذرانید. خودتان را به فعالان صنعت نشان دهید و در جلسات و گردهمایی ها شرکت کنید. به دنبال فرصت هایی برای سرمایه گذاری مشترک یا تشکیل گروه های تجارت صنعتی باشید.
اگر در آینده قصد تغییرات بنیادی یا ترک صنعت داشته باشید، رقبای شما نخستین افرادی هستند که برای خرید دارایی ها اقدام می کنند. اگر موفق بشوید و آنها شکست بخورند نیز شما می توانید دارایی های آنها را خریداری کنید. در هر دو حالت، ایجاد ارتباطات قوی با فعالان صنعت، شما را در خروج بی نقص یاری خواهد کرد.
۴- به کارمندان خود سهام مالکیت پیشنهاد دهید
وقتی زمان برنامه ریزی خروج فرا می رسد، در قدم اول به دنبال خریدار بالقوه هستیم. آمارها نشان می دهند اغلب، کارمندان یک شرکت آن را خریداری می کنند.
پیشنهاد سهام به کارمندان، وفاداری را در داخل شرکت رواج می دهد و به شما کمک می کند که تنوعی از خریداران آتی در اطراف خود داشته باشید. حتی اگر قصد فروش شرکت را هم نداشته باشید، ارائه سهام به کارمندان و برنامه ریزی برای ترفیع آنها، اعتماد را در شرکت جاری می کند.
در نهایت، چه بخواهید شرکت را بفروشید و چه بخواهید تا بازنشستگی در آن باقی بمانید، این رفتارها در آینده به شما کمک خواهند کرد. موفقیت آتی شما می تواند استراحت با خیال راحت پس از ترک شرکت یا کنترل کردن آن با قدرت هرچه بیشتر باشد.