یک نهاد نظارتی در اسپانیا فیس بوک را به علت جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران خود ۱.۲میلیون یورو جریمه کرده است. به گزارش مهر به نقل از سی ان بی سی، فیس بوک از این اطلاعات برای شناسایی دقیق تر ویژگی های افراد و ارسال تبلیغات هدفمند برای کاربران خود استفاده می کرد.
جریمه مذکور پس از آن صورت می گیرد که نهادهای نظارتی در اسپانیا، بلژیک، فرانسه، آلمان و هلند تحقیقات مفصلی را در مورد نحوه گردآوری و استفاده فیس بوک از داده های خصوصی کاربران و میزان رعایت حریم شخصی آنان به عمل آوردند.
۱.۲ میلیون یورو جریمه فیس بوک بخش ناچیزی از درآمد ۸ میلیارددلاری آن در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ و سرمایه آن در بازار سهام به میزان ۴۳۵میلیارد دلار محسوب می شود.
مقامات اسپانیایی می گویند فیس بوک در سه مورد اطلاعات جزئی کاربران مانند جنسیت، اعتقادات مذهبی، سلائق شخصی و سابقه استفاده آنها از مرورگرهای اینترنتی را بدون کسب اجازه کاربران مورد استفاده تبلیغاتی و بازاریابی قرار داده است. فیس بوک هنوز در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده است.
این مقامات از اینکه فیس بوک اطلاعات کافی در مورد نحوه استفاده از اطلاعات جمع آوری شده کاربران را در اختیار آنان قرار نمی دهد و داده های یادشده را در اختیار اشخاص و شرکت های ثالث قرار می دهد، اظهار نارضایتی کرده اند.
همچنین شواهدی به دست آمده دال بر اینکه فیس بوک تا ۱۷ ماه بعد از آنکه برخی کاربران سابقش حساب های کاربری خود را در این شبکه اجتماعی حذف کرده اند، از حذف داده های مربوط به آنها خودداری کرده است.