در هر کسب و کاری، معامله با سرمایه گذاران یا دیگر شرکای تجاری اجتناب ناپذیر است. هر چقدر کیفیت قرارداد بیشتر باشد، میزان درآمد برند نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
مشارکت، جنبه لازم و ضروری همه کسب و کارها است. گاهی اوقات همکاری با شرکت های بزرگ می تواند باعث افزایش اعتبار شرکت های کوچک تر شود، بنابراین در شرایط خاص باید نهایت استفاده را برد و با شرکت های بزرگ تر یا سرمایه گذاران قرارداد همکاری امضا کرد.فرانک تالاریکو (Frank Talarico) مدیرعامل شرکت Goodwill تا به حال با برندهای زیادی همکاری کرده است.
ما در ادامه این مقاله به نقل از زومیت راهکارهای او را برای ایجاد یک همکاری خوب و ارزشمند با شرکت های دیگر بررسی کرده ایم.
۱- آنها باهوش تر از شما نیستند
هیچ فرصتی را تنها با این احتمال که شاید فرد مورد نظر علاقه ای به همکاری نداشته باشد از دست ندهید. اکثر کسب و کارهای نوپا یا استارت آپ ها تنها به این دلیل که کوچک یا متفاوت هستند، احساس می کنند شرکت های بزرگ تر نمی خواهند با آنها وارد معامله شوند. بستن یک قرارداد تنها زمانی امکان پذیر می شود که خودتان را به عنوان عضوی از کسب و کار آنها در نظر بگیرید. هیچ موقع از آنها نپرسید که آیا مایل به همکاری هستند یا خیر. در عوض ببینید چگونه می توانید به آنها کمک کنید که به اهداف شان برسند و اینکه آنها چگونه می توانند شما را در رسیدن به اهداف تان یاری کنند.
۲- از مراحل بالا شروع کنید
فرانک تالاریکو به عنوان متخصصی که تا به حال قراردادهای زیادی امضا کرده، می گوید: «من همیشه از بالاترین مقام در سلسله مراتب یک شرکت شروع می کنم. البته ریسک مذاکره با روسا بالا است و ممکن است هرگز دیده نشوید، اما از طرف دیگر صحبت کردن با یک مدیرعامل به شما کمک می کند که صحبت های خود را واضح، مختصر و مفید بیان کنید. این کار همچنین این مزیت را دارد که افراد بالارتبه از ابتدای کار در جریان شرایط شما قرار بگیرند.»
۳- آنها را بخشی از کار خود بدانید
این قرارداد آغاز یک رابطه کاری است و طرف قرارداد هرگز نباید رقیب شما شود. در تمامی مراحل شفاف باشید و هرگز منافع خود را قربانی نکنید. شرکت طرف قرارداد باید در تمامی سود و زیان ها با شما شریک شود. در این صورت آنها هم از هیچ کوششی برای پشت سر گذاشتن چالش ها دریغ نمی کنند و با تمام وجود برای موفقیت شما و خودشان تلاش می کنند. تلاش های هر دو گروه باعث می شود که هر دو برند به موقعیت بهتری در بازار دست پیدا کنند.
۴- استراتژی مناسبی برای روابط عمومی داشته باشید
فراموش نکنید که شما قراردادی را برای افزایش مزیت هر دو طرف امضا کرده اید. این مزایا شامل افزایش روابط عمومی شرکت ها نیز می شود. هر چقدر روابط عمومی قوی تر باشد، برند شما بیشتر دیده خواهد شد. این موضوع به نفع شرکت است و امکان همکاری های آینده را افزایش خواهد داد. حتی بعد از گذشت مدتی مشاهده می کنید که شرکت های دیگر خودشان برای همکاری با شما پیش قدم خواهند شد.
۵- پیروزی ها را با هم جشن بگیرید
شما و همکارتان هر دو برای پیروزی تلاش کرده اید بنابراین این موفقیت را با هم جشن بگیرید. اعضای هر دو تیم را در یک رستوران دور هم جمع کنید و تجربیات خود را با هم به اشتراک بگذارید. این کار سبب آشنایی کارمندان با یکدیگر و محکم شدن روابط میان آنها می شود. هر چقدر آشنایی اعضای تیم بالاتر رود میزان اعتماد آنها نیز به یکدیگر بیشتر خواهد شد.
همه ما از همکاری با افرادی که دوست شان داریم لذت می بریم و این موضوع در مورد شرکت ها نیز صدق می کند. پروژه ها را با یکدیگر تقسیم کنید و بهترین عملکرد خود را ارائه دهید. هر چقدر روابط میان اعضای دو تیم بیشتر باشد، مدت همکاری میان آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.