وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دانشجویان بدون کسب مهارت لازم وارد بازار کار می شوند، گفت: برخی متغیرها می توانند تحصیلات را به سمت سوادی ببرند که بتواند وضع جامعه را بهتر کند.
به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی گفت: بدون تردید تعداد فارغ التحصیلان و مهندسان ما در مقایسه با شاخص های جمعیتی و GDP (تولید ناخالص داخلی) از جوامع توسعه یافته بیشتر است، اما علت اینکه دوران گذار ما به سمت توسعه اینقدر طولانی است به سواد و مهارت برمی گردد. امیدوارم بتوانیم این خلاءها را پر کنیم.
وی با بیان اینکه دانشجویان بدون کسب مهارت لازم وارد بازار کار می شوند و مسئله اصلی در کشور سواد و مهارت است، ادامه داد: کدام متغیرها می توانند تحصیلات را به سمت سوادی ببرند که بتواند وضع جامعه را بهتر کند و آسیب های اجتماعی کاهش یابد؟ امروز باید به جامعه باسواد هم فکر کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم «تکنولوژی» خودش را به زندگی ما تحمیل کرده است، گفت: وقتی سواد استفاده از دیجیتال را نداشته باشیم، مصرف ما در فضا و محیط مجازی به انحراف می رود. این تکنولوژی چه بخواهیم و چه نخواهیم خودش را به زندگی ما تحمیل کرده است. چگونه باید از این محیط برای آموزش برتر استفاده کنیم؟ نگاه انتقادی به فضای مجازی دارم و باید درست استفاده کردن از آن را بدانیم.
ربیعی ادامه داد: امروز فرزندانی پر از وسعت اطلاعات داریم ولی بسیار کم عمق هستند. فضای دیجیتال عمق سواد را کم و وسعت اطلاعات را زیاد کرده است.
شور معلمی و آموختن در فضای دیجیتالی وجود ندارد. میان خواندن رمان، دیدن فیلم آن در سینما و حتی دیدن آن در تلویزیون با یکدیگر تفاوت وجود دارد و احساس کودک از خواندن ژول ورن و رفتن به عمق دریا و ماه با دیدن فیلم آن بسیار متفاوت است. بارها فیلم بینوایان را دیده ایم، اما خواندن آن مزه دیگری داشت. دیجیتال دارد این مزه را از ما می گیرد.