مشاور نمونه بازاریابی و کسب و کار کشور، توسعه فردی را واژه منحصر به فردی در بنیان مدیریت کسب و کار دانست و گفت: هر مدیر کارآفرین برای خارق العاده بودن و اثرگذاری در آینده مدرن باید به آن واقف باشد.
محسن طالبی شلیمکی طی گفت وگویی توسعه فردی را واژه منحصر به فردی در بنیان مدیریت کسب و کار دانست و اظهار کرد: هر مدیر کارآفرین برای خارق العاده بودن و اثرگذاری در آینده مدرن باید به آن واقف باشد.
وی با بیان اینکه توسعه فردی از شما یک پدیده مدیریتی می سازد، افزود: به تمام مشاوران، مدیران و نخبگان حوزه کسب و کار توصیه می کنم به این اصل بپردازند تا مابقی پایه های مدیریتی بر پایه این نگرش پیاده سازی شود.
مشاور نمونه بازاریابی و کسب و کار کشور تصریح کرد: اگر خود را بشناسیم و با فراز و فرودهای مان آشنا باشیم، می توانیم راه تغییر و پیشرفت را طی کنیم.
طالبی با بیان اینکه یک مدیر کارآفرین باید همیشه از خود بپرسد که برای تغییر چه باید کرد، گفت: چگونه می توان اطمینان یافت به طور حرفه ای در مسیر درستی حرکت می کنیم؟ برای ترقی و پیشرفت کدام روش را باید پیش بگیریم؟
وی خاطرنشان کرد: برای این منظور باید بدانیم که چگونه می توانیم هوش هیجانی خود را بالا ببریم و روابط اجتماعی مان را بهبود ببخشیم.
مشاور نمونه بازاریابی و کسب و کار کشور با بیان اینکه مدیر کارآفرین برای تحقق این مهم نیاز به هدف، برنامه ریزی و الگو دارد، بیان کرد: یک مدیر اقتصادی باید هدف گذاری و برنامه ریزی داشته باشد، به دانش و مهارت های جدیدتر و بیشتری مجهز شود و مجهز باقی بماند، اولویت بندی داشته و متمرکز باشد.
این فعال صنعتی خطاب به کارآفرینان تصریح کرد: منابع محدود و با ارزش خود را تلف نکنیم، مزیت رقابتی داشته باشیم، ارزش آفرینی کنیم و مرتب موفقیت و پیشرفت را ارتقا دهیم.
مشاور بازاریابی و کسب و کار در ادامه تأکید کرد: متأسفانه باور اکثر کارآفرینان این است که تنها راه پیشرفت، برون رفت از نقش کنونی است.
طالبی عدم نگاه به گذشته را بدترین حالت برای یک کارآفرین دانست و اظهار کرد: برخی از کارآفرینان تصور می کنند که ماندن به صورت دراز مدت در یک شغل، نشانه ای منفی و حاکی از بی کفایتی یا ناآگاهی است و بدتر این است که وقتی از پله های سلسله مراتب بالا می روند امکان پایین آمدن را از دست می دهند چون پایین آمدن، از دید آنها و از دید دیگران، نشانه تنزل و شکست است.
وی برنامه ریزی توسعه فردی را مانند برنامه ریزی های دیگر دانست و خاطرنشان کرد: در تجارب موفق جهان مراحل و ظرائف خاصی برای این کار پیشنهاد شده است.
مشاور بازاریابی و کسب و کار با بیان اینکه برنامه توسعه فردی به این معنی نیست که فرآیند طراحی و اجرای این برنامه را کاملا شخصی و انفرادی انجام دهیم، افزود: دیگران می توانند کمک زیادی کنند تا ما در طول این فرآیند، از جمله در مرحله هدف گذاری و تعیین چشم انداز مطلوب، موفق تر و کامل تر عمل کنیم.
این مشاور حوزه بازاریابی و کسب و کار بیان کرد: بازخوردی که در مورد رفتار و عملکردمان از دیگران دریافت می کنیم، فقط به ما نمی گوید که در حال حاضر کجا هستیم و چه کارنامه ای داریم، بلکه به ما می گوید که از دیدگاه بازخورددهندگان خوب است که کجا باشیم.
طالبی جهل و غرور را دو مانع اساسی برای یادگیری و توسعه شخصی یک کارآفرین دانست و اظهار کرد: جهل به این معنی است که در مورد خودمان کم می دانیم و بعضی ضعف ها، کمبودها و نیاز های آموزشی خودمان را نمی شناسیم و غرور به این معنی است که از دیگران کمک نمی خواهیم تا خودمان را دقیق تر و بهتر بشناسیم.
وی در پایان تأکید کرد: در پایان این مرحله باید یک چشم انداز آرمانی شخصی تدوین كنیم كه نشان می دهد برای موفقیت در آینده و برآمدن بر چالش ها و تحولات آینده باید بدانیم به چه دانش، مهارت و رفتارهایی مجهز شویم و یا كدام یک از مهارت ها و شایستگی ها را در خود تكمیل و تقویت کنیم.