به نظر می رسد شرکت فولکس واگن در برنامه خودروهای برقی، از تسلا عقب افتاده است و خود به این امر اعتراف می کند. حدود یک ماه پیش بود که مدیرعامل فولکس واگن، هربرت دیِس، اعلام کرد که فولکس واگن به دلیل داشتن توانایی های بیشتر، از تسلا عقب نخواهد ماند.
مسلما با نگاهی کوتاه به مقیاس بزرگ فولکس واگن در جهان، می توان ادعای دیِس را تا حدودی قبول کرد. محصولات گروه خودروسازی فولکس واگن، بیشترین فروش جهانی را دارند؛ به طوری که تولید دو روز فولکس واگن با تولید تسلا در یک سال برابر است.
البته به این معنی نیست که فولکس واگن بی رقیب است، به خصوص در مورد بازار خودروهای برقی، فولکس واگن رقبای سرسختی دارد. وقتی که در مورد رقیب اصلی فولکس واگن از هربرت ویِس سوال شد، او جواب داد: اگر بخواهم رقبای دنیای قدیمی را بگویم، تویوتا، هیوندای و فرانسوی ها هستند. در دنیای جدید، رقیب ما تسلا است.
تسلا توانایی هایی دارد که ما هنوز به آنها دست نیافته ایم و به همین خاطر باید بسیار تلاش کنیم. از پس آن برخواهیم آمد. ما عمدا خود را با تسلا مقایسه می کنیم. هدف ما نه فقط رسیدن به رقبا، بلکه سبقت گرفتن از آنها است.
گفته های امروز دیِس خیلی متفاوت هستند. به هر حال هر کدام از این دو شرکت، توانایی هایی دارند که دیگری ندارد.
فولکس واگن تجربه بسیار بالا و تسلا فناوری خودروهای برقی را دارد. فولکس واگن سال گذشته ۵,۹۸۷,۸۰۰ دستگاه خودرو به فروش رسانده است و تسلا فقط ۸۳,۹۲۲ دستگاه. این دو شرکت با مشکلات متفاوتی روبه رو هستند. فولکس واگن هنوز تحت تأثیر رسوایی آلایندگی خودروهای خود قرار دارد و تسلا با مخالفت فروشگاه ها در برابر روش فروش بی واسطه روبه رو است.
همچنین تلاش اتحادیه ها برای به کنترل گرفتن بخش هایی از شرکت و در نظر نگرفتن تسلا به عنوان یک شرکت مستقل از جمله مشکلات مهم تسلا است. البته تسلا در اذهان عمومی هنوز هم به عنوان استارتاپی که قابلیت کسب درآمد ندارد شناخته می شود.