شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

رئیس هیأت مدیره گروه dnaunion در نشست خبری بررسی فرصت ها و تهدیدهای خصوصی سازی واقعی عنوان کرد: کشورمان به شرکت های خصوصی ای نیاز دارد که در بازار آزاد توان رقابت کردن را داشته باشند. در بازار آزاد، برندها بر مشتریان خود متمرکز و با قدرت بیشتری حضور دارند. این نشست خبری در مردادماه سال ۹۶ با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف برگزار شد.

در این نشست، دکتر ناصر پاشاپور نیکو مدیرعامل گروه dnaunion، دکتر محمد موسوی عضو هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباط تصویر اشاره و دکتر گرهارد بارکوس عضو هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سرتیوس به سوالات مختلفی پاسخ دادند که مشروح آن را می خوانید.

به گزارش ام بی ای نیوز ناصر پاشاپورنیکو در این نشست گفت: مبحث خصوصی سازی در حال حاضر یکی از داغ ترین موضوعات اقتصادی کشور است؛ مبحثی که در آن همه اقتصاددانان عنوان می کنند، دولت نباید فقط به نفت تکیه کند و باید وارد بازار فضای رقابتی شده و درآمد غیرنفتی تولید کند؛ درآمدی که منجر به شغل آفرینی نه کارآفرینی می شود.

بر این اساس خصوصی سازی را تنها راه نجات کشور می دادند. اکثر افراد این حوزه عنوان می کنند، علت اصلی نابودی برندهایی مانند ایران ناسیونال واگذاری از بخش خصوصی به دولتی بود، اما مگر محصولاتی مانند فرش یا زعفران در بخش خصوصی تولید و توزیع نشدند، چنین محصولاتی که در دست دولت نبوده اند، پس چرا آنها دچار تحول نشده اند. پس خصوصی سازی تنها راه نجات از اقتصاد نفتی نیست. خصوصی سازی زمانی خوب است که کشورمان نیز بستر اجرایی شدن آن را داشته باشد. بستر برای خصوصی سازی باید باثبات باشد و ایجاد ثبات در چنین شرایطی در دست دولت است.

پس مهم ترین سوال در حال حاضر این نیست که چرا خصوصی سازی اجرا نمی شود، سوال این است که چرا شرکت های خصوصی رشد نمی کنند. البته در این میان بخش خصوصی در مقابل بخش خصولتی نیز قرار دارد؛ بخشی که یکه تاز بازار است. این موضوعات در حالی مطرح می شود که کشورمان با بازار پرهیاهویی مواجه است که همه برندها به آن چشم دوخته و از آن سهم می خواهند.

بنابراین برندها برای کسب سهم بیشتر از بازار با یکدیگر رقابت می کنند، اما نکته مهم این است که برندگان رقابت کسانی هستند که می توانند، در تولید محصول و برندشان ارزش آفرینی کنند. برندها برای ارزش آفرینی باید درک دقیقی از مصرف کننده و بازار داشته باشند و همین طور باید پاسخ های خلاقانه و نوآورانه به مشتریان بدهند.

چنین برندهایی باید با تمرکز بر مشتریان، تضمین سطح کیفیت محصول، استمرار در نوآوری، ارائه محصولات به صرفه، خلق ارزش برتر برای ذی نفعان و پیشرفت مستمر بتواند با رقبای خارجی رقابت کند. در راستای این موضوعات، پیاده سازی مارکتینگ صحیح نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ پیاده سازی که نیاز به مطالعات دقیق بازار دارد. در مجموع برای اجرای خصوصی سازی واقعی موضوعات مختلفی تاثیرگذار است که یکی از آنها پیاده سازی مارکتینگ صحیح توسط شرکت های این حوزه برای برندهای موجود در بازار است.

دارنده نشان عالی رهبران کارآفرین در ادامه این نشست افزود: با گذشت زمان، بازار ایران روز به روز در حال رقابتی تر شدن است. این روند را از دهه ۷۰ تاکنون به راحتی می توانید، حس کنید. هر چقدر بازار رقابتی تر شود، برندها نیز به همان نسبت مباحث مارکتینگ را جدی تر می گیرند.

بنابراین مارکتینگ معلول بازار رقابتی است. مارکتینگ مانند چراغ راهنما در بازار رقابتی عمل می کند. بارها پیش آمده با صاحبان برندها تماس و به آنها گفته ایم که روند تحقیقاتی نشان می دهد، برندتان در وضعیت متناسبی نیست؛ موضوعی که برند جدی نگرفته و بعد از مدتی از بازار حذف شده است. بازار کشورمان در دهه های اخیر شکست های سنگینی را شاهد بوده است برای مثال در صنعت لوازم خانگی برندهایی مانند پارس، شهاب، ارج و … از بازار حذف شده اند. باید از شکست آنها درس گرفت.

رئیس هیأت مدیره گروه dnaunion با تشریح بیشتر لازمه های خصوصی سازی واقعی افزود: اشتغال زایی، ارزآوری و قدرت سیاسی اقتصادی از مزایای اصلی خصوصی سازی واقعی است. همچنین باید در نظر گرفت که خصوصی سازی به طور کامل در همه صنایع پیش نمی رود و دولت باید پتانسیل های بازار را شناسایی و با سرمایه گذاری بر آنها خصوصی سازی را اجرا کند.

پاشاپورنیکو افزود: در کشورمان همیشه بر خودکفایی تاکید می شود، اما خودکفایی یک چیدمان تدافعی است. این در حالی است که دولت به جای چیدمان تدافعی، باید تهاجمی عمل کند. باید مانند شرکت های مطرح بتوانیم محصولات مان را صادر کنیم. برندهای بزرگی مانند سامسونگ و ال جی فقط برندهای داخلی ما را ضعیف نکرده اند آنها در مقابل برندهایی مانند سونی نیز ایستاده اند، بنابراین در بازار به جای تدافعی باید تهاجمی عمل کرد.

در ادامه این نشست دکتر گرهارد بارکوس، عضو هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سرتیوس درباره سرمایه گذاری در بازار ایران گفت: برخی عنوان می کنند که سرمایه گذاری در ایران با ریسک بالایی همراه است، این در حالی است که در ایجاد ریسک عوامل مختلفی دخیل است. برخی از این عوامل قابل کنترل و برخی دیگر غیرقابل کنترل هستند. مسائل سیاسی، قانونی و … فاکتورهایی هستند که توسط بخش خصوصی قابل تغییر نیستند، اما می توان به فاکتورهایی توجه کرد که ریسک شکست را برای سرمایه گذار کاهش دهد.

مسائل فرهنگی و عدم شناخت برندها از بازار ایران از موارد مهمی هستند که باعث شکست سرمایه گذاری می شود و ریسک را بالا می برد که در این زمینه کمک های زیادی می توان به سرمایه گذاران برای شناخت بازار محلی کرد. بارکوس گفت: ۲۵ سال پیش تولیدکنندگان فقط تولید و مشتریان نیز می خریدند، اما یک دهه بعد از آن بحث فروش و شبکه توزیع مطرح شد. حال حاضر عصر رقابت است و خلاقیت کلید پیروزی است.

دکتر محمد موسوی، عضو هیأت مدیره گروه dnaunion و مدیرعامل شرکت ارتباط تصویر اشاره در این نشست گفت: سرمایه گذاران هنوز با گام های محتاطانه ای در کشورمان قدم برمی دارند. همین نکته باعث شده که سرمایه گذاران سراغ صنایع زودبازده بروند. مطمئنا با بهبود روابط خارجی و برجام شرایط بهتر خواهد شد.

وی افزود: در دو سال اخیر برندهای زیادی نسبت به حضور در بازار ایران علاقه نشان داده اند، اما آنها باید بدانند که بازار ایران با بازار کشورهای منطقه فرق دارد و نباید با همان نگاه به مشتریان ایرانی خدمات ارائه کنند. امیدوارم برندها با نگاهی دقیق تر که برگرفته از تحقیقات بازار ایران است، قدم به کشورمان بگذارند.

لازم به ذکر است، این نشست بازتاب گسترده ای در رسانه های مختلف داشت. همچنین در این نشست خبری، از خبرنگاران همانند روز خبرنگار تقدیر شد.

برچسب ها : فرصت کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/j0AZsyEU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه