تویوتا از نظر ساختار سازمانی و مدیریتی یکی از متفاوت ترین خودروسازان جهان به شمار می آید، شمار کارکنان این شرکت در سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۳۳ هزار نفر اعلام شد و به عنوان بزرگ ترین خودروساز جهان شناخته می شود. در ادامه این متن اطلاعات جالبى درخصوص نحوه مدیریت این خودروساز بیان شده است.
به گزارش دیجیاتو، به طور میانگین در هر سال حدود ۷۰۰,۰۰۰ پیشنهاد از طرف کلیه پرسنل ارائه می شود كه ۹۹درصد از این پیشنهادات، به اجرا در می آید.
نظام پیشنهادات (Suggestion System ~ SS)، یکی از اجزای اصلی و حیاتی سیستم مدیریت تویوتا است. در نظام پیشنهادات (SS)، پرسنل برای ارائه پیشنهادات مفید، «آموزش» می بینند.
در SS، پرسنل به ازای هر پیشنهاد مفید و اجرایی که بدهند، متناسب با منافع حاصله، منفعت می برند و مدیران نیز به همین ترتیب «عاشق» گرفتن پیشنهادات هستند؛ پیشنهاداتی که بعضا، حتی طرز مدیریت آنها را زیر سوال می برد، اما در نهایت منجر به «مدیر نمونه» شدن ایشان می شود! در SS، تمام پرسنل، در همه زمینه ها (از تولید و مهندسی گرفته تا مواد شوینده و حتی نظافت سرویس هاى بهداشتى) اجازه مطرح کردن پیشنهادات خود را دارند.
خصوصا که اغلب این پیشنهادات، از پایین دست ها است. دلیل این كار این است كه سیستم مدیریت تویوتا باور دارد که ۹۷درصد از مشکلات و نواقص، تنها توسط پرسنل قابل شناسایى هستند.
سیستم مدیریت تویوتا معتقد است که فهم مدیران از مشکلات و معایب، در حالت خوشبینانه، فقط 3درصد است، به همین دلیل به مشارکت «تمام پرسنل»، اعتقاد و التزام عملی دارند. این اعتقاد و التزام، برآمده از یک قاعده ساده است كه مى گوید، عقل «من»، کوچک تر-مساوی عقل «ما» کارایی دارد.
اینکه چرا آنها تویوتا هستند و ما نیستیم، با همان قاعده ریاضی که تویوتا به آن اعتقاد و «تعهد» دارند، به سادگی مشخص می شود.
و اما در پایان، بد نیست بدانید كه ۷۰۰هزار پیشنهاد در «سال»، مساوی است با اینکه در هر «ساعت» از شبانه روز، ۸۰ پیشنهاد تولید و تقدیم شود. فقط تصور کنید اگر تویوتا فاقد یک چنین «سیستم مدیریت» بود، این خودروساز تا چه میزان در پیشرفت دچار وقفه می شد.
یک مدیر به سبک کلاسیک بدون چنین سیستم هوشمندانه ای با چه میزان آگاهی و نبوغ ممکن است بتواند در هر «شبانه روز»، بیش از ۱۹۰۰ ایده «بهبود» ارائه دهد، آن هم به شکلی که ۹۹درصد آن ایده ها، عملی باشند!