فرصت امروز: Prime day یک روز از سال است که با نخستین اعضای شرکت همانند افراد VIP رفتار می شود. اعضای غیر Primeمی توانند برای یک معامله آزاد 30 روزه از این سرویس ثبت نام کنند تا بتوانند برای معاملات روز نخست اقدام کنند.
برخی ممکن است ادعا کنند که نخست روز، بهانه دیگری برای فروش در اواسط تابستان است و آمازون با سایر خرده فروشانی که سعی در افزایش درآمد در طول ماه های تابستان دارند، فرقی ندارد. اما مدیرعامل اجرایی شرکت Session، پاتریک رینولدز، Prime day را به عنوان مثال از یک استراتژی رشد برتر و پیش نمایش وفاداری آینده می بیند.
رینولدز توضیح می دهد که سه راه اصلی برای رشد یک کسب و کار وجود دارد؛ مشتری های جدید، مشتری های موجود برای خرید بیشتر و افزایش فرکانس خرید توسط مشتریان موجود.
رینولدز در ادامه بیان می کند که نخستین روز آمازون با موفقیت در تمام سه استراتژی اجرا می شود. طبق گزارشCNBC، در سال 2016 دومین روز primeمعاملات بیش از انتظارات این شرکت بود.
آمازون در همان زمان ادعا کرد که بزرگ ترین روز فروش را داشته است. رینولدز تخمین می زند که در سال2017 فروش 10 درصد بیشتر از سال 2016 بوده است. علاوه بر تولید درآمد اضافی که آمازون از مبلغ عضویت 99 دلار جمع آوری می کند، اعضای prime همچنین بیشتر از غیر عضوها هزینه می کنند.
طبق گزارش مصرف کنندگان اطلاعات تحقیقاتی مشتری(CIRP)، 80 میلیون از اعضای آمازون تقریبا معادل 1300 دلار هر سال در مقایسه با اعضای غیر عضو، که به طور متوسط 700 دلار صرف می کنند، پرداخت می کنند. در واقع، 60درصد از مشتریان ایالات متحده آمریکا عضو prime هستند و هزینه حمل و نقل رایگان محصولات از درآمد اضافی که آمازون از بخش عضویت به دست می آورد، جبران می شود.
1- افزایش فرکانس خرید
رینولدز توضیح می دهد که هوش مصنوعی برای پیش بینی آنچه مشتریانش نیاز دارند (قبل از اینکه حتی بدانند که به آن نیاز دارند) طراحی شده است و این نشانه یک خرده فروش خوب است. بنابراین آمازون شرکتی است که به نیازهای مشتری پاسخ می دهد و نیازهای دیگر را پیش بینی می کند. آمازون با استفاده از اطلاعات تاریخچه خرید مشتری، می تواند اطلاعات دقیقی را به مصرف کنندگان ارائه دهد که حتی خودشان ممکن است از عادت ها و نیازهای خرید خود آگاهی نداشته باشند.
2- افزایش میزان خرید
تجربه فوق العاده شخصیPrime، باعث ایجاد وفاداری مشتریانی می شود تا بیشتر از آمازون خرید کنند. این فرآیند باعث افزایش بودجه آمازون و کناره گیری خرده فروشان دیگر می شود.
3- دریافت مشتریان جدید
ارائه تخفیف رایگان 30 روزه یک راه مؤثر برای جلب خریداران است تا عضویت prime را امتحان کنند. رینولدز می گوید: برای رقابت و موفقیت، خرده فروشان کوچک باید تمرکز خود را روی تجربه در فروشگاه داشته باشند. این مسئله می تواند شامل هر چیزی از خرید شخصی، بسته بندی هدیه رایگان، کلاس ها یا قدردانی از تجربه های دیگر مشتریان باشد. از آنجایی که آمازون تنها بر محصولات کالاهای رقابتی رقابت می کند، پس خرده فروشان کوچک می توانند بر محصولاتی غیر معمول مانند کالاهای دست ساز یا یک کالای خاص تمرکز کنند.