از رکود فصلی برای انجام کارهایی که کیفیت و صرف زمان درآن بسیار مهم است و لزوما فوری نیست استفاده کنید. برای بسیاری از مدیران ارشد، تابستان زمانی است که هر کاری با سرعت کم پیش می رود و همچنین این فصل برای شان با کاهش منظم جلسات و تعاملات نامربوط به خاطر تعطیلات همراه است و اغلب مواقع باعث می شود که با آغاز سه ماه دوم سال نسبت به سه ماه سوم سال سرمایه چندانی به دست نیاورند. مدیران می توانند در این شرایط قرار نگیرند؛ در واقع با کمی برنامه ریزی و دوراندیشی، تابستان می تواند تاثیرگذار تر از هر فصل دیگری باشد.
کلید به حداکثر رساندن کارایی روز های گرم تابستان این است که تفاوت بسیار مهم بین کار فوری و مهم را بدانیم(گاهی اوقات به عنوان جعبه آیزونهاور از تابستان یاد می شود). بیشتر ماه های سال، وقت مان را با کار های فوری پر می کنیم. ماه های تابستانی را به عنوان یک فرصت، برای انجام کار هایی که به زمان کافی و کیفیت نیاز دارند، مهم بدانید. (کار های مهم اما نه لزوما فوری).
در اینجا به چند توصیه شخصی برای داشتن تابستانی کارآمد خواهیم پرداخت.
1- ماموریت ها، چشم اندازها و ارزش های سازمان خود را نقد و برسی کنید. (MVV)
اگر شما بخشی از زمان خود را صرف اندیشیدن به اینکه برای سازمان تان چه کاری بیش از کارهای دیگر اهمیت دارد می کنید، در اینجا شما می توانید در قله کوه که همان اوج کارتان است با برسی ماموریت ها، چشم اندازها و ارزش های سازمان تان شروع خوبی داشته باشید. آیا موضوعات آن برای تان روشن است؟ یا اینکه آن ماموریت ها، ارزش ها و چشم انداز ها را نگه می دارید؟ آیا آنها مانند یک ستاره شمالی سازمان شما را هدایت می کنند؟ شاید اهداف تان آرمانی است یا اینکه بدتر، بدون هیچ هدفی پیش می روید؟
2- اهداف سالانه سازمان تان را برسی کنید
مطمئنا شما به برسی ماهانه و سه ماهه KPH و OKR ها می پردازید. (یا دیگر ارزش ها و معیار هایی که شما در سازمان تان استفاده می کنید). اما به محیطی که این بررسی ها در آن انجام می شود نیز فکر کنید؛ در فشار کاری زیاد، در بین فعالیت های طبیعی سازمان و در بین کار های فوری و فشرده. بنابراین بهتراست از ماه های تابستان برای بررسی اهداف سالانه سازمان خود با ذهن آزاد تر، آرام تر و عصبانیت کمتر استفاده کنید و همچنین در محیطی که فشار روی شما کمتر از فشاری باشد که در دفتر کار تحمل می کنید. سپس به بررسی کلی برنامه های سازمان تان نسبت به هدف سالانه اش برای ارتقا و پیشرفت بیشتر بپردازید.
شما شگفت زده خواهید شد از اینکه می بینید چگونه در محیط جدید، زمانی که مجبور به تصمیم گیری و محاسبه از نمای ماهانه یا سه ماهه نیستید، متفاوت تر فکر و تفسیر می کنید (در مورد آنچه سازمان تان نیاز دارد تا به اهدافش برسد).
3- به بررسی و تنظیم مجدد SPG شخصی بپردازید
براساس یک OMG یک هدف اساسی با زمان متوسط(MEDIUM TERM GOAL)بین ماموریت ها،چشم اندازها و ارزش های تان و بالاتر از مهارت های فردی تنظیم می شود. مثال های خوب از SPGهایی که تاکنون دیده ام:
•مدیر عامل شرکت تصمیم گرفته است خط تولید شرکت تولیدی خود را از چوب به آلومینیوم تغییر دهد.
•پیدا کردن یک شریک تجاری یا ادغام شرکت خود با شرکت های رقیب.
•تغییر منابع مالی از حمایت های مالی به کمک مالی حامیان.
•طراحی و راه اندازی یک حمایت تجارت الکترونیک برای تکمیل کسب و کار خرده فروشی.
اگر شما یک SPG دارید آن را در این تابستان بررسی کنید. همان سوالات زمانی که شما به بررسی MVV سازمان می پردازید اعمال می شود. اگر شما هیچ SPG ای نداشته باشید در حال حاضر تابستان پیش رو زمانی مناسب برای ایجاد آن است.
4- دستگاه تصمیم گیری سازمان به سوخت نیاز دارد
سازمان شما برای یک هدف تشکیل شده است. برای ساخت و اجرای یک کیفیت بالا مبتنی بر تصمیمات تیمی، ساخت و اجرای تصمیمات مداوم و صحیح باعث رشدتان می شود. تصمیم گیری ضعیف یا شکست در به اجرا در آوردن تصمیم گیری خوب باعث شکست تان می شود. در اصل سازمان تان یک ماشین برای تصمیم گیری است.
مانند هر وسیله ای دارای قطعات متحرک است و این دستگاه برای تصمیم گیری نیاز به تعمیر و نگهداری منظم و همیشگی دارد. اگر کسی تاکنون از چگونگی کار با این دستگاه تصمیم گیری به شما چیزی نگفته است می توانید سراغ دفترچه راهنما بروید. راهنمای تعمیر و نگهداری از آن در دفترچه راهنما آمده است. یکی از ضرورت های حیاتی برای یک ماشین تصمیم گیری، سوخت آن است که ما در کتابچه راهنما در مورد چگونگی و حفظ آن مطالعه می کنیم.
5- از محیطی که از آن راضی نیستید خارج شوید
منظور این نیست که از جایی که در آن راحت هستید بیرون بیایید، بلکه به عنوان یک مدیر ارشد باید بگوییم شما در طول روز در محیطی که در آن راحتید و کار می کنید، با اتفاق های غیر قابل پیش بینی، عدم اطمینان و تغییر سریع اولویت های تان به طور طبیعی رو به رو هستید. باید به خودتان بیاموزید برای این اتفاقات آماده باشید، در غیر این صورت در همین جایی که اکنون هستید باقی خواهید ماند.
در اینجا نکته ای وجود دارد: همه آن شرایط با ناراحتی یا عدم اطمینان به وسیله شما به پایان می رسد.شما هدایت کننده هرج و مرج در اطراف خودتان هستید. همه آن ابهام ها و عدم قطعیت زمانی اتفاق می افتد که شما در حال مدیریت آن هستید.در این تابستان سعی کنید خودتان را در موقعیت هایی قرار دهید که باعث درد و ناراحتی در آن شما نیستید یا جایی که شما توانایی اداره نتیجه پایانی را ندارید.
مثلا برای نجات حیوانات اهلی در منطقه تان برای یک هفته داوطلب شوید یا برای نگهداری یک بچه در مهد کودک کاری انجام دهید که شما را از محدوده ناراحت کننده مدیریت خارج کند.
ارتباط با نویسنده: S.kiumarsi92@gmail.com