دکتر مجید قاسمی رییس هیات مدیره انجمن مدیریت ایران و رییس شورای سیاست گذاری کنفرانس ضمن تأکید بر اهمیت بسزای فرهنگ در سازمان ها گفت: خداوند را شاکرم که توانستیم کنفرانس فرهنگ سازمانی را برگزار کنیم. کنفرانسی که بتواند توجه استادان و مدیران اجرایی را به این واقعیت جلب کند که فرهنگ سازمانی چه غوغایی در سازمان می کند.
رییس دانشگاه خاتم تصریح کرد: محور اصلی و شاخص این کنفرانس که به همت انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم سامان یافته، پرداختن به مفهوم فرهنگ با تأکید بر نقش انسان و هویت فردی بر فرهنگ سازمانی و فرهنگ اجتماعی است.
از این روی، دست یابی به ارزش ها و الگوهای مناسب رفتار حرفه ای در توسعه پایدار در سه حوزه فردی، سازمانی و اجتماعی، اشاعه مهارت های نوین فرهنگی با تکیه بر ضرورت های آینده نگرانه، بررسی نقش تعلق، تعهد و وفاداری سازمانی و کارگروهی در توسعه فرهنگ کسب و کار، اثرات فرهنگ ملی بر فرهنگ سازمانی و بالندگی اجتماعی و عشق به میهن، به عنوان هدف ها و محورهای این همایش علمی انتخاب و تعیین شده اند.
رییس کنفرانس فرهنگ سازمانی افزود: کنفرانس برای پیشبرد این هدف ها، از همکاری و مشارکت ارزشمند قریب به 30 نفر از استادان برجسته و صاحبنظران عرصه مدیریت کشور که سال های طولانی، بعضاً به درازای یک عمر، در این عرصه به پژوهش و آموزش اشتغال داشته اند، به عنوان اعضای هیأت علمی بهره جسته است.
دکتر قاسمی تصریح کرد: سخنرانی پروفسور دانیل دنیسون به عنوان یکی از صاحبنظران برجسته بین المللی در حوزه فرهنگ سازمانی به صورت ویدئو کنفرانس، رونمایی از نقشه راه ارتقاء فرهنگ سازمانی در نظام اداری کشور برای نخستین بار و معرفی سه کتاب تخصصی جدیدالانتشار در حوزه مدیریت، از دیگر رخدادهای این کنفرانس است.
مدیرعامل بانک پاسارگاد خاطرنشان کرد: علاوه بر این، همزمان با این رویداد علمی، کوشش شده است با پرداختن به مفهوم مسئولیت های اجتماعی سازمانی، این نکته ظریف تبیین شود که این مفهوم گران سنگ بسیار فراتر از انجام امور عام المنفعه و خیریه، از آن پایه از کفایت برخوردار است که در جایگاه یک رویکرد مدیریتی ارزشمند، همه ابعاد اصلی سازمانی را در برگیرد.
وی در ادامه افزود: در همین زمینه، با هدف ایجاد رقابتی سازنده میان سازمان ها و بنگاه های اقتصادی، چارچوبی بدیع و نوآورانه برای ارزیابی عملکرد سازمان ها با عنوان جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت طراحی و معرفی شده که هدف آن از یک سو تبیین هر چه بیشتر این رویکرد مدیریتی در سطح سازمان های ایرانی و از سوی دیگر شناسایی سازمان های برتر و معرفی و قدردانی از آنها و نیز تشویق دیگر سازمان ها برای گام نهادن در این مسیر پر خیر و برکت بوده است.
رییس انجمن مدیریت ایران ادامه داد: در نخستین دوره از این جایزه با سپاس از حضور خانواده های گرامی آتشنشانان دلاور و فداکار کشورمان که در راه حفظ مال و جان هموطنانمان در حادثه پلاسکو بی پروا به قلب آتش زده و ققنوس وار آسمانی شدند و به شهیدان پیوستند، به عنوان میهمانان ویژه، شایسته است با یادآوری خاطره از خودگذشتگی ها و جانفشانی های این رادمردان، بار دیگر از سوی همه فرهیختگان، مدیران عالی و حاضران در این نشست و هم چنین از سوی آحاد جامعه، از مجاهدت ها و ایثارهای وصف ناشدنی این قهرمانان قدردانی نماییم.
وی در ادامه با تأکید بر اهمیت فرهنگ در سازمان ها تصریح کرد: فرهنگ پدیده ی شگرف و پیچیده ای است که همیشه و در همه حال و از همه سو ما را در احاطه دارد و به عنوان مجموعه ای به هم آمیخته و متعامل از باورها، هنجارها و ارزش های مشترک، مبنای اندیشیدن و چگونگی رفتار شده تا جایی که موجودیت ما را وابسته به خود کرده است.
وی ادامه داد: به باور بسیاری از پژوهشگران، نسبت فرهنگ به سازمان مانند نسبت شخصیت است به فرد و لذا اعتقاد بر آن است که ایجاد بالندگی سازمانی و بالندگی جامعه، مستلزم پرداختن مطلوب و مستحکمی برای حرکت و پویایی سازمان ایفای نقش نماید و یا به مانعی در راه هرگونه پیشرفت و تعالی تبدیل شود.
وی با تأکید بر این موضوع که صحنه اجرا، به آنچه که ما در خصوص تئوری های مدیریت در کتا ب ها مطالعه کرده ایم، عمق داده و آن را تکمیل می کند ادامه داد: سازمان بی فرهنگ، سازمانی بی هویت است. سازمان بی فرهنگ، سازمانی گسسته، متزلزل، نابودکننده و مخرب است. سازمانی که یک فرهنگ غنی نداشته باشد، نمی تواند به اهداف خود برسد.
وی تصریح کرد: هر کاری که با کلام «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز نشود، ابتر است. تصور می کنیم که به اهداف خود رسیده ایم اما در حقیقت اگر با این کلام آغاز می کردیم، خدا می داند که به چه اهداف والاتری نایل می شدیم. این مهم، نقطه آغاز فرهنگ سازمانی بانک پاسارگاد است. پس از آن «عشق» است. عشق است که سبب شده بانک پاسارگاد در مدت 11 سال موفق شود رتبه 175 را در بین 500 برند برتر بانکی دنیا کسب کند. در شرایط تحریم، عشق است که باعث شده ، برترین های بیوتکنولوژی توسط گروه مالی پاسارگاد، از قلب غرب دنیا به کشورمان منتقل شود. پایه فرهنگ، «عشق» است و «فرهنگ» پایه و تار و پود هر سازمانی است.
وی در ادامه تأکید کرد: باورها، اعتقادات و ارزش ها از مقوله های بسیار مهم در فرهنگ است. اعتقاد و باورهاست که باعث شده جوانان ما از جان خود بگذرند تا از آب و خاک کشورشان محافظت کند. همین اعتقادات است که باعث شد بدترین شرایط تحریم را با سربلندی بگذرانیم.
وی ادامه داد: به فرهنگ سازمانی توجه ویژه ای کنید؛ نه تنها توجه کلی، بلکه به جزئیات آن نیز توجه کنید. روزی ما در حال تبیین نقشه راه بانک پاسارگاد بودیم، خود را روی فرهنگ سازمانی متمرکز کردیم. این بحث بسیار مهمی بود که تا سال 1384 حداقل بنده ندیده بودم که جایی تعریف و تبیین شده باشد.
عنوان شغلی ما بر اساس فرهنگ سازمانی تبیین شده است. همکاران ما بر اساس فرهنگ سازمان نام برده می شوند. ما عباراتی مانند شماره پرسنلی و شماره کاربری نداریم. همکاران ما هر یک، دو شناسه همکاری و سهامداری دارند. نام بانک پاسارگاد نیز مهم ترین بخش فرهنگ سازمانی ما است. نامی که مملو از معنویت، افتخار و تاریخ ایران است. نامی که همه ایرانیان از سراسر دنیا از ما درخواست می کنند تا لوگو و نشان آن را به سینه بزنند؛ همین به فرهنگ جهت می دهد.