خودروهای بدون راننده این قابلیت را خواهند داشت که جنبه های زندگی شهری و بین شهری و صنعت حمل و نقل را به زودی در سراسر جهان تغییر دهند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دو شرکت که سال گذشته اعلام کرده بودند 100مینی ون نیمه برقی کرایسلر را برای این منظور طراحی خواهند کرد، حالا می گویند که مرحله آزمایشی این پروژه در سه ایالت آریزونا، کالیفرنیا و میشیگان با موفقیت انجام شده است.
وایمو، که نام پروژه خودروهای بدون راننده گوگل است، گفته که به صدها نفر از مردم شهر فینیکس در ایالت آریزونا اجازه خواهد داد سوار این مینی ون ها شوند. شهروندان فینیکسی می توانند با رفتن به وب سایت وایمو، برای این برنامه نام نویسی کنند.
گوگل همچنین اعلام کرد که تعداد این خودروها را از 100 به 500 افزایش خواهد داد. پروژه وایمو که در سال ۲۰۰۹ در مقر گوگل در شهر مونتین ویو در نزدیکی سان فرانسیسکو شروع به کار کرد، تجربیات حمل و نقل عمومی را در مقیاس های کوچک تر داشته است، اما شهر فینیکس بزرگ ترین شهری است که وایمو در فضای عمومی آن امتحان خواهد شد و از اتومبیل های مدل پاسیفیکا، ساخت کرایسلر در آن استفاده می شود.
البته این نخستین پروژه استفاده از خودروهای بدون راننده در فضای عمومی نیست؛ از پاییز سال گذشته، شرکت حمل و نقل مسافری اوبر در شهر پیتزبورگ و شرکت نوتونومی در شهر بوستون آمریکا و همین طور در کشور سنگاپور از خودروهای بدون راننده استفاده می کنند، البته در تمام این موارد یک راننده -به عنوان پشتیبان- در ماشین حضور دارد.
وایمو می گوید می خواهد با بررسی نوع تعامل شهروندان فینیکسی با این خودروها بفهمد که مردم چطور با این وسایل نقلیه ارتباط برقرار می کنند و خواهان چه نوع اطلاعات یا کنترلی هستند.
خودروی پاسیفیکا در شهر ویندسر کانادا، آن سوی مرز دیترویت- پایتخت خودروسازی در آمریکا- ساخته می شود. سپس نرم افزارها و سخت افزارهای وایمو مانند گیرنده ها و دوربین ها در یک مرکز فنی در آمریکا به این خودرو اضافه می شوند. مقر فیات کرایسلر در شهر آبرن هیل، در ایالت میشیگان است.
جان کرافسیک، مدیر پروژه وایمو می گوید همکاری بین دو شرکت به هر دو طرف کمک می کند تا نحوه عرضه خودروهای بدون سرنشین به بازار مصرف را دریابند و همین طور به امنیت و مزایای این فناوری در عرصه حمل و نقل پی ببرند. به گفته کرافسیک، مسافران اولیه یعنی افرادی مانند شهروندان فینیکس، نقش مهمی در نحوه عرضه فناوری خودروهای بدون سرنشین به دنیا در زمینه های مسافرت با اتومبیل های شخصی یا حمل و نقل عمومی خواهند داشت.
خودروهای بدون سرنشین این قابلیت را خواهند داشت که تمام جنبه های زندگی شهری و بین شهری و صنعت حمل و نقل را به زودی در سراسر جهان تغییر دهند. وایمو اعلام کرده است قصد ورود به عرصه ساخت خودرو را ندارد، اما با شرکت های خودروسازی که بخواهند از این فناوری استفاده کنند، همکاری خواهد کرد.