عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با بیان اینکه تا سال 97 تعداد هشت استاندارد برای خودروهای ساخت داخل اجباری خواهد شد، گفت: این استانداردها موجب افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل می شود.
به گزارش ایسنا، دکتر شهرام آزادی روز یکشنبه هشتم اسفندماه، در سمینار نقش خودروها در آلودگی هوا که در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر برگزار شد، با بیان نقش فناوری ها در بهبود کیفیت هوا و کاهش مصرف سوخت خودروها، افزود: در حال حاضر با مسئله گرم شدن هوا به دلیل افزایش انتشار منواکسیدکربن مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه افزایش میزان منواکسیدکربن با مصرف سوخت خودروها مرتبط است، اظهار کرد: یکی از معضلات جهانی افزایش میزان منواکسیدکربن است. از این رو در دنیا مطالعات خود را در حوزه کاهش میزان تولید این گاز متمرکز کرده اند.
آزادی با تاکید بر اینکه استفاده از این فناوری ها در دستور کار صنایع خودروسازی کشور قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با تحولاتی که صورت گرفته است، خودروسازها متوجه معضلات زیست محیطی شدهاند و استراتژی های خود را روی این حوزه متمرکز کرده اند، ضمن آنکه قوانین و مقرراتی در زمینه استانداردهای خودرو وضع شده است.
عضو هیأت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر اضافه کرد: براساس این مقررات تا سال 1397 در کشور هشت استاندارد برای خودروها اجباری خواهد شد. این استانداردها موجب بهبود کیفیت خودروها و ارتقای فناوری های به کاربرده در آنها خواهد شد.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری های نوین در ارتقای کیفیت خودروها، یادآور شد: فناوری های مدنظر در این زمینه، شامل بخش های الکتریکی برای خودروهای برقی و هیبریدی است که در این زمینه پروژه هایی در شرکت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو در دستور کار است.
آزادی با تاکید بر اینکه این پروژه ها وارد فاز اجرایی شده است، گفت: با استفاده از فناوری های کسب شده، محصولات جدید این شرکت ها که در دست طراحی هستند، به سمت الکترونیکی شدن حرکت خواهند کرد.
وی با بیان اینکه این جهت گیری براساس سیاست گذاری های دولت و سازمان استاندارد است، اظهار کرد: امیدوارم در آینده نزدیک شاهد محصولات جدید شرکت های خودروساز داخلی باشیم.
آزادی به بیان موانع گسترش خودروهای الکتریکی در کشور پرداخت و افزود: زیرساخت ها یکی از موانع است. در کنار سرمایه گذاری هایی که در صنعت خودروسازی انجام شده است، کشور باید روی زیرساخت ها به منظور پیاده سازی این فناوری ها سرمایه گذاری کند.
وی ایستگاه های شارژ را یکی از این زیرساخت ها نام برد و یادآور شد: اگر خودروهای برقی بخواهند به صورت گسترده در کشور تردد داشته باشند، باید ایستگاه های شارژ متعددی ایجاد شود.
آزادی با اشاره به تجربه کشور برای افزایش تردد خودروهای گازی در کشور، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن باید مدیریت انرژی برق در کشور صورت گیرد، چراکه شارژ باتری خودروهای برقی بار مضاعفی روی نیروگاه ها ایجاد می کند. از این رو باید مدیریت انرژی در کشور صورت گیرد و سیستم هایی برای مدیریت این بار طراحی شود.
این محقق تامین زیرساخت ها را از وظایف دولت دانست و ادامه داد: در کنار این اقدامات باید از سوی دولت حمایت هایی برای افزایش توجه مردم به این خودروها صورت گیرد.
آزادی، تولید خودروهای الکتریکی داخلی با قیمت های پایین را از دیگر زیرساخت ها برای گسترش این خودروها در کشور نام برد و گفت: در حال حاضر تعداد محدودی خودروی برقی و هیبریدی با قیمت بالا عرضه می شوند که در این صورت مصرف کنندگان این خودروها تعداد کمی هستند که لازم است استفاده از این خودروها را گسترش دهیم.
وی عرضه خودروهای برقی کوچک به عنوان خودروی دوم را از جمله راهکارهای مناسب در این زمینه نام برد و یادآور شد: استفاده از خودروهای برقی می تواند در کشور فرهنگ سازی شود که افراد برای احترام قائل شدن به طبیعت از آن استفاده کنند.
آزادی، تعامل با صنعت خودروسازی و فرهنگ سازی را از مهم ترین عوامل توسعه خودروهای برقی در کشور ذکر و اظهار کرد: باید صنعت خودروسازی کشور به سمتی حرکت کند که اقدام به تولید خودروهای مناسب کشور کنند.