جنبش «نگذارید به خاطر سوددهی مردم از شما متنفر شوند» (Stop Hate for Profit) همچنان به شدت سرعت میگیرد. به دنبال شرکت پوشاک «North Face»، نامهای بزرگی نظیر استارباکس، یونیلیور و کوکاکولا موقتا از تبلیغات در فیس بوک انصراف دادهاند. در همین حین این شبکه اجتماعی مدعی شده است که اقداماتی را برعلیه محتوای بد و ناپسند انجام میدهد. این نوع محتوا بذر نفرت را در دل مردم خواهد نشاند.
بیش از ۵۳۰ برند به این جنبش پیوستند
در پاسخ به اعتراضات بر علیه نژادپرستی، سازمانهای حقوق مدنی آمریکا خواستار تحریم فیس بوک و پلتفرم خواهرش، اینستاگرام، برای مدت چند هفته شدند. تحت شعار «نگذارید به خاطر سوددهی مردم از شما متنفر شوند»، آنها مدعیاند که رسانههای اجتماعی با انتشار پیام های نفرتانگیز درآمد کسب میکنند. در ادامه آنها از فیس بوک میخواهند تا موضوع سختگیرانهتری بر علیه انتشار محتوای نژادپرستانه بر روی پلتفرم خود اتخاذ کند، به خصوص در وضعیت کنونی که روز به روز بیش از گذشته به انتخابات مهم ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا نزدیک میشویم.
به عنوان یکی از بزرگترین برندهایی که به این جنبش پیوستند، North Face به این درخواست پاسخ داد. در ادامه رقیبش، پاتاگونیا و برند بستنی «بن اند جریز» از آن پیروی کردند. چند روز بعد، شرکت مادر «بن اند جریز» یعنی یونیلیور نیز از این درخواست متابعت کرد. تحت فشار فزاینده، یک سری غولهای تبلیغاتی مثل استارباکس و کوکاکولا نیز در مقابل این موضوع دست به موضعگیری زدند.
در حالی یونیلیور دیگر تا پایان سال جاری میلادی بابت پخش آگهی تبلیغاتی به فیس بوک، اینستاگرام و توییتر پولی نمیپردازد که کوکاکولا فقط وقفهای ۳۰ روزه برای پخش آگهیهای تبلیغاتی خود در فیس بوک و سایر رسانههای اجتماعی در سراسر جهان تعیین کرده است. استارباکس به گفته خود با شبکه های رسانه های اجتماعی و سازمانهای حقوق مدنی تعامل خواهد داشت تا ببیند چگونه میتواند در این زمینه مشارکت داشته باشد. در همین حین، این کافیشاپ زنجیرهای جلوی روند پرداخت هزینه برای ارسال پستهای تبلیغاتی را خواهد گرفت.
مطلب مرتبط: روزهای سیاه فیس بوک
از جمله برندهای دیگری که این درخواست را مورد لحاظ قرار دادهاند میتوان به مایکروسافت، Vans (یک شرکت تولیدکننده کفش) و سونی اشاره کرد. با توجه به اطلاعات دریافتی از «Sleeping Giants»، یکی از سازماندهندگان و برگزارکنندگان این کمپین، بیش از ۵۰۰ کسب و کار و سازمان از قبل، خبر از توقف تبلیغات در فیس بوک دادهاند.
ضرر ۵۶ میلیارد دلاری
در این اثنا، بنیانگذار فیس بوک، مارک زاکربرگ، اعلام کرد که در سیاست خود یک نوع تغییر اعمال کرده است: تبلیغاتی که بر روی برخی گروهها یا افراد برچسب تهدید فیزیکی یا سلامتی میگذارند، ممنوع خواهند شد. این در حالی است که فیس بوک قصد حمایت بهتر از مهاجران در برابر پیامهایی را دارد که ممکن است آنها را پست و شهروند درجه دو جلوه دهد.
بعضی از پیامها هستند که فیس بوک آنها را قابل انتشار تشخیص می دهد. این نوع پیامها حتی اگر قوانین این رسانه اجتماعی را نقض کرده باشند، باز هم اجازه دارند که در فیس بوک باقی بمانند. با این وجود زدن یک برچسب به مخاطبان هشدار میدهد که این پیامها ناقض سیاست فیسبوک هستند. زاکربرگ به طور خاص به اظهارات سیاستمداران بزرگ در دنیا فکر میکند. به این ترتیب، او میخواهد نقش شبکه اجتماعی به عنوان یک پلتفرم خبری را حفظ کند: هر خبری که در روزنامهها منتشر میشود نیز باید (و ترجیحا ابتدا) در فیسبوک انتشار یابد.
در بازار سهام، پس از اعلام گزارشهایی مبنی بر تحریم فیس بوک، ۱۰ ٪ از ارزش سهام این شبکه اجتماعی کاسته شد و در نتیجه فیس بوک (موقتا) ۵۶ میلیارد دلار ضرر کرد. به گزارش بلومبرگ، گفته میشود که مارک زاکربرگ جایگاه خود به عنوان یکی از سه ثروتمند برتر جهان را از دست داده است. با وجود 8 میلیون تبلیغکننده و بیش از ۶۷میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی، مدل درآمد این پلتفرم همچنان تضمین شده است. به علاوه، صدها تبلیغکننده بزرگ در دنیا از درآمد حاصل از بازاریابی در فیس بوک فقط ۶٪ سهم دارند: بخش عمده ای از این درآمد از تبلیغات توسط شرکتهای محلی کوچکتری تامین می شود که نمیتوانند حضور تبلیغاتی پررنگی داشته باشند، در این عرصه خوب عمل کنند و در نتیجه برای بازاریابی به رسانه اجتماعی وابسته هستند.