همه ما می دانیم که محتوا پادشاه است، با این حال اشتباه بزرگ این است که این امر تنها به محتواهای استاندارد اطلاق می شود. درواقع نباید تصور کنید که هر موضوعی می تواند در این رابطه کارساز باشد. بدون شک در جهان امروز همه افراد در معرض بمباران اطلاعات قرار دارند، با این حال با نگاهی به وضعیت تولیدکنندگان محتوا، متوجه این واقعیت خواهید شد که تنها برخی از آنها با اقبال عمومی و کسب موفقیت مواجه می شوند. همین امر نیز باعث شده است تا این سوال مطرح شود که اصول یک محتوای حرفه ای چیست؟ نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید به مدتزمان ماندگاری در ذهن نیز توجه داشته باشید. در این رابطه صنعت سینما می-تواند مثال ملموس تری باشد. درواقع برخی از فیلم ها را حتی یک روز پس از مشاهده نمی توان به صورت کامل به خاطر آورد، با این حال در رابطه با برخی از شاهکارهای سینمایی، میزان تاثیرگذاری به حدی بالا است که تا چند روز به صورت غیرارادی ذهن افراد درگیر آن باقی مانده و تا پایان عمر خود قادر به یادآوری کامل آن هستند. درواقع هدف این است که محتوای شما چنین وضعیتی را پیدا کند. در همین راستا به بررسی پنج ویژگی خواهیم پرداخت.
1-ویدئو
تفاوتی ندارد که حجم محتوای شما چقدر است، شما باید از ویدئو برای افزایش تاثیر خود استفاده کنید. درواقع این نوع از محتواها، محبوب ترین ها نیز محسوب می شوند. علت این امر به این خاطر است که مشاهده یک ویدئو یک ساعته، ابدا برای افراد سخت نخواهد بود. با این حال اگر از آنها بخواهید تا یک کتاب را برای مدت یک ساعت مطالعه کنند، بدون شک با خستگی زیادی مواجه خواهند شد. به همین خاطر بسیار مهم است که در تمامی محتواها، از آن استفاده کنید. این امر قدرت انتخاب مخاطب را نیز افزایش خواهد داد.
مطلب مرتبط: ویژگی های یک محتوای خوب چیست؟
برای مثال ممکن است در ابتدا علاقه ای به موضوع شما نداشته باشد، با این حال پس از مشاهده ویدئو، با اشتیاق کافی متن را مورد مطالعه قرار دهد. در این رابطه اگرچه توصیه می شود که شخصا اقدام به تولید ویدئو ها کنید، با این حال در صورت عدم وجود وقت و امکانات لازم، بدون شک با یک جست وجوی ساده، موارد کاملا مناسبی را پیدا خواهید کرد. برای کسب اطمینان از معجزه این اقدام، تنها کافی است که آمار یک ماه بعد از به اجرا گذاشتن این طرح را با قبل مقایسه کنید.
2-پاسخ دهی
محتواهای برتر باید حداقل به یک سوال پاسخ دهند. این موضوع باعث خواهد شد تا برای مخاطب، ارزشمند بوده و یک مسئله را برطرف کند. به همین خاطر ضروری است تا هدفی را برای خود مشخص کنید. برای مثال بررسی 12 راهکار بهبود سرعت سایت، یکی از این موارد محسوب می شود. در این رابطه حتی اگر سوال خود را وارد تیتر موضوع کنید، بدون شک در زمینه سئو سایت نیز دستاوردهای بهتری را خواهید داشت. درواقع تنها کیفیت محتوا ملاک نبوده و چگونه نمایش دادن آن نیز کاملا حیاتی است. برای موفقیت در این بخش توصیه می شود تا اصول سئو سایت را به صورت کامل مطالعه کرده و یا از فردی خبره در این زمینه استفاده کنید. این امر حتی در زمینه پیداکردن موضوعات مورد علاقه جامعه هدف نیز کارساز خواهد بود.
3-اصالت
منظور از این بخش این است که محتوای شما باید کاملا معتبر، درست و موثق باشد. این امر در حالی است که بسیاری از افراد با انتخاب تیترهای نادرست و جنجالی، در تلاش برای جذب سریع مخاطب هستند. اگرچه این امر تا حدودی نتیجهبخش است، با این حال توجه داشته باشید که این موضوع تنها باعث رشد موقت شما خواهد شد. بدون شک پس از آنکه اعتماد جامعه هدف خود را از دست بدهید، حتی سال ها تلاش نیز نمی تواند اعتباری را برای شما به همراه داشته باشد. به همین خاطر توصیه می شود که از این سیاست نادرست فاصله گرفته و تنها ارائه مطالبی را در دستور کار خود قرار دهید که کاملا درست و قابل دفاع هستند. در این رابطه موتورهای جست وجوگر نظیر گوگل نیز سیاست های سختگیرانه ای را دارند. به همین خاطر حتی ممکن است تلاش های شما به یک باره حذف شود. در نهایت لازم است تا به کیفیت بیش از کمیت محتواهای خود توجه داشته باشید.
4-تعاملی
محتواها باید درست براساس نیاز جامعه هدف و درجهبندیشده براساس سن و جنسیت باشد. در غیر این صورت با استقبال لازم همراه نخواهد بود. همچنین لازم است تا به نحوی باشند که به تعامل بیشتر مواجه شود. نمونه ساده آن را می توان مطرح کردن یک پرسش در بخش پایانی مطالب دانست که باعث می شود مخاطب نیز نظر خود را ارسال کند، با این حال هدف شما در این بخش باید ایجاد تمایل برای رفتار مشابه از سوی مخاطبان باشد. از این بخش تحت عنوان ایجاد چالش نام برده می شود. برای مثال اگر به عنوان یک رستوران، توصیه هایی را برای پخت بهتر یک وعده غذایی معرفی می کنید، لازم است تا با تشویق مخاطب، از تجربیات آنها نیز در مطالب خود استفاده کنید. در این رابطه فضا برای فعالیت بسیار گسترده بوده و می توانید خلاقیت های بسیار خوبی را ارائه دهید. در نهایت شما باید به شبکه های اجتماعی نیز توجه داشته باشید. این امر باعث می شود تا شانس دیده شدن مطالب شما افزایشی چشمگیر را پیدا کند. درواقع در فضای اینترنت اغلب افراد بیشتر در شبکه های اجتماعی خود حضور دارند.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوای موفق با رفع 6 اشتباه رایج
5-جهانی
اگر تنها به یک زبان تولید محتوا می کنید، بدون شک شما شانسی را برای موفقیت نخواهید داشت. در این راستا ضروری است تا حداقل یک زبان بین المللی را مورد توجه خود قرار دهید. این امر باعث می شود تا از مرزهای محدود خود فاصله گرفته و محبوبیتی جهانی را پیدا کنید. فراموش نکنید که سایت هایی که به حداقل دو زبان تولید محتوا می کنند، از نظر سئو سایت نیز در جایگاه بالاتری قرار می گیرند. همچنین شما باید اهداف بلندمدتی را برای محتواهای خود داشته باشید تا همه آنها در راستای یک هدف کلی قرار داشته باشد. در غیر این صورت نظم کاری به وجود نخواهد آمد.