بسیاری از ما هنگامی که صحبت از تولید و سرمایه گذاری در صنعت تولید موکت می شود ناخودآگاه به یاد کف پوش های نوستالژیک دوران کودکی خودمان که هرسال نزدیک نوروز آنها را می شستیم می افتیم، بی آنکه از خودمان بپرسیم سرمایه گذاری در زمینه تولید این کف پوش چقدر بوده و چگونه می تواند به اقتصاد یک منطقه کمک کند؟
احسان عقیلی، مدیرفنی و بازرگانی گروه صنعتی نقش آور که در زمینه طراحی و ساخت خطوط تولید موکت فعال است در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: به طور کلی صنعت نساجی در حوزه کلان به دو بخش بافته ها مثل البسه و نبافته ها تقسیم می شود که تولید موکت یکی از د ه ها زیرمجموعه بخش نبافته ها است.
موکت فقط یک کف پوش ساده نیست
عقیلی در ادامه می افزاید: برخلاف تصور متداول در جامعه صنعت تولید موکت فقط تولید یک زیرانداز ساده با طرح ها و رنگ های متفاوت نیست، چون امروز صنایع مختلفی از آرایشی و بهداشتی گرفته تا خودروسازی و راه سازی به تولید انواع موکت مخصوص وابسته هستند. به همین دلیل هر چهار سال یک بار نمایشگاه بین المللی بزرگی در اتحادیه اروپا صرفا برای تولیدکنندگان تجهیزات و محصولات مختلف موکت برگزار می شود که تمامی شرکت های مطرح در آن حضور دارند و دستاوردهای نوین خود را به نمایش می گذارند.
عقیلی میزان وابستگی صنعت تولید موکت ایران را به خارج از مرزها نزدیک به 50درصد می داند و می گوید: به رغم اینکه تولید کنندگان ماشین آلات تولید موکت سعی کرده اند با استفاده از توانمندی های موجود هرچه بیشتر میزان وابستگی را به خارج از مرزها کاهش دهند، اما هنوز به دلیل تدوین نشدن سیاست های کلان و کمبود برنامه ریزی در این زمینه می بینیم وابستگی وجود دارد.
درحالی که اگر سیاست کلان اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم، می بینیم با استفاده از تخصص و توانمندی موجود حجم قابل توجهی از خروج ارز منتفی خواهد شد و ارزش افزود قابل ملاحظه ای برای کشورمان به ارمغان می آید.
15هزار متر فضا برای پهن کردن کسب وکار موکت
به اعتقاد این کارشناس صنفی، برای یک سرمایه گذاری منطقی در جهت تولید موکت با حجم تولید 12 تا 15 هزار متر مربع در ساعت، بودجه ای نزدیک به 3میلیارد تومان نیاز است که فضایی نزدیک به 4هزار متر مربع نیاز دارد، اما نکته اصلی درباره این سرمایه گذاری بحث منابع مالی در گردش سرمایه گذاران است. چون به طور کلی صنعت نساجی به میزان بسیار زیادی وابسته به گردش مالی بالاست و بسیاری از تولید کنندگان و سرمایه گذاران به رغم اینکه خطوط تولید و امکانات کافی در اختیار دارند به همین دلیل نمی توانند به تولید خود ادامه دهند چون سرمایه در گردش قابل ملاحظه ای ندارند.
مدیرفنی و بازرگانی گروه صنعتی نقش آور می افزاید: میزان ارزش افزوده سرمایه گذاری در صنعت موکت در شرایط مناسب اقتصادی می تواند بسیار قابل توجه باشد. اما در شرایط فعلی نه اینکه ارزش سرمایه گذاری نداشته باشیم ولی سودآوری مختصری را در این سرمایه گذاری تجربه خواهیم کرد.
به عنوان مثال امروز هزینه تولید یک مترمربع موکت مخمل طرح دار در ایران تقریبا 50سنت است درحالی که قیمت صادراتی موکت با این مشخصات در بازارهای بین المللی تقریبا یک تا 1.2دلار تعیین شده است.
22 واحد تولیدی موکت در کشور فعالیت می کنند
عقیلی می گوید: ارزش افزوده موکت های صادراتی ایران در بازارهای سنتی مثل عراق و افغانستان بسیار بالاتر از این موارد است، چون با درنظر گرفتن هزینه واسطه گری در این زمینه امروز شاهد آن هستیم که قیمت یک مترمربع موکت صادراتی ایران در این بازارها حتی به نزدیک 7000هزار تومان نیز می رسد.
به این ترتیب سودآوری بالا و ارزش افزوده مناسب درصورت حمایت های قانونی دولت می تواند زمینه اشتغال بسیار بالایی برای جوانان و متخصصان کشورمان ایجاد کند. به اعتقاد این متخصص صنفی با درنظر گرفتن اطلاعات و امتیازهای سرمایه گذاری در این زمینه دور از واقعیت نیست اگر بگوییم نقطه سربه سر سرمایه گذاری در تولید موکت می تواند به یک دوره تقریبا 18 ماهه تبدیل شود، ولی همان طورکه اشاره شد باید زیرساخت ها و حمایت های اصولی مسئولان در آن دخالت مستقیم داشته باشد.
وی با اشاره به فعالیت 22 واحد تولید موکت با استانداردهای مناسب تولیدی در کشورمان و حجم تولید حدودا 20میلیون مترمربع در سال می افزاید: از آنجا که صنعت نساجی در طول دوره های گذشته همواره مظلوم واقع شده است، واردات بی رویه و سیاست های غیر اصولی باعث شده این تعداد کارخانه با تقریبا 30درصد از ظرفیت خود فعالیت کنند.
همین موضوع نه تنها در قیمت تمام شده، بلکه در زمینه حضور در بازارهای صادراتی نیز تاثیرگذار است درحالی که اگر بتوانیم زمینه رونق اصولی و تولید پرتیراژ را برای تولیدکنندگان فراهم کنیم، ارزش افزوده بسیار بالایی در اقتصاد کشورمان ایجاد می شود که این موضوع اجرای دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.