به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی بازار خودرو در مردادماه نشان از ثبات تقریبی قیمت ها دارد. بر این اساس اگر چه قیمت ها در دومین ماه از تابستان، ثبات تقریبی را تجربه کرده، با این حال تفکیک بازار مونتاژی ها و محصولات داخلی بیانگر این موضوع است که قیمت خودرو های متعلق به بخش خصوصی تقریبا رو به کاهش بوده، حال آنکه بهای خودروهای داخلی با شیب بسیار کم روند صعودی را طی کرده است.
«دنیای اقتصاد» برای رصد بازار خودرو، قیمت 18 خودروی داخلی و خارجی را در بازه های زمانی اول، 15 و 31 مرداد بررسی کرده است. در این بین از ابتدا تا انتهای ماه میانی تابستان امسال بهای هفت خودروی داخلی با کمی افزایش همراه بوده و قیمت یک خودروی داخلی ثابت مانده است. همچنین در میان خودروهای مونتاژی بهای سه خودرو رشد و قیمت هفت خودرو افت داشته است. آنچه مشخص است در مردادماه شاهد اتفاقات و تصمیماتی در حوزه خودرو بودیم که روی قیمت محصولات موجود در بازار تاثیرگذار بوده است. برای مثال در پنجمین ماه از سال، بعد از مدت ها بلاتکلیفی بالاخره تکلیف قیمت گذاری خودروهای مونتاژی روشن شد. اردیبهشت ماه سال جاری بود که شورای رقابت برای اولین بار به موضوع قیمت گذاری محصولات خودروسازان خصوصی ورود کرده و قیمت این محصولات را اعلام کرد.
موضوعی که البته مورد پذیرش این خودروسازان قرار نگرفت و ماه ها کش و قوس بین شورای رقابت و مونتاژکاران ادامه داشت، اما با وجود این چالش ها در نهایت در اوایل مردادماه قیمت این خودروها تعیین تکلیف شد و شورای رقابت با افزایش نسبی بهای تعیین شده، در این کشمکش عقب نشینی کرد. این اتفاق را می توان نقطه پایان بلاتکلیفی ها در مورد قیمت خودروهای مونتاژی دانست. همین موضوع یکی از موارد موثر بر بازار خودروهای مونتاژی بود و توانست بازار این دست از خودروها را به آرامش تقریبی برساند. در این مدت نیز تقریبا شاهد کاهش مداوم بهای این خودروها در بازار بودیم. حال با ورود لایحه واردات خودروهای کارکرده به هیات دولت و همچنین ترخیص خودروهای وارداتی می توان گفت افت قیمت در بازار مونتاژی ها حاکی از بروز رکود در بازار محصولات خودروسازان خصوصی است.
موضوع دیگر موثر بر بازار خودرو در مردادماه، بی شک تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده و تدوین آن در وزارت صمت است. واردات این خودروها قرار است با هدف تنظیم بازار خودرو و کاهش التهابات بازار، آزاد شود. همین موضوع باعث شده خریداران خودرو سعی کنند تا رسیدن خودروهای کارکرده به بازار، خرید خود را به تعویق بیندازند. درواقع متقاضیان خرید خودرو امیدوارند که بتوانند با واردات دست دوم ها خودروهایی با قیمت مناسب و کیفیت بالاتر خریداری کنند. همین موضوع باعث شده فروشندگان سعی کنند تا پیش از ورود این خودروها به کشور و کاهش احتمالی قیمت خودرو، خودروی خود را به فروش برسانند. نتیجه چنین وضعیتی قطعا کاهش نسبی یا ثبات قیمت است؛ به خصوص مونتاژی ها که از نظر قیمتی به خودروهای وارداتی نزدیک تر هستند.
از سوی دیگر خودروهای وارداتی که حالا به یک سالگی آیین نامه خود نزدیک می شوند در مردادماه یک گام به سمت بازار داخلی خودروی ایران نزدیک تر شدند. در ماه میانی تابستان بالاخره بعد از مدت ها انتظار، خودروهای وارداتی از گمرک ترخیص شدند تا روی قیمت خودرو و به خصوص خودروهای مونتاژی موثر باشند. تاثیر بیشتر این موضوع روی محصولات خودروسازان خصوصی به علت نزدیکی بازه قیمتی پیش بینی می شود. اما همان طور که گفته شد بهای قیمت محصولات داخلی در مردادماه با شیب کمی افزایش یافته است. شاید بتوان علت اصلی این موضوع را کاهش عرضه خودروسازان به بازار دانست. آمار و ارقام منتشر شده از طرف نهادهای مختلف نشان می دهد فروش و عرضه خودروسازان از تیر ماه رو به کاهش گذاشته و نشانه ها حاکی از آن است که این افت عرضه در مرداد نیز ادامه داشته است. بنابراین می توان گفت فاصله عرضه و تقاضا طی ماه گذشته در مورد خودروهای داخلی تعمیق شده که منجر به رشد نسبی این دست از خودروها شده است.
افت و خیز بازار خودرو
همانطور که اشاره شد «دنیای اقتصاد» برای بررسی بازار خودرو در مردادماه روند تغییرات قیمتی 18 خودروی پرطرفدار داخلی و مونتاژی را بررسی کرده است. از میان خودروهای داخلی مورد بررسی بیشترین رشد قیمت اتفاق افتاده مربوط به شاهین و سپس دناپلاس دنده ای است. شاهین که قیمت آن در اول مردادماه 540میلیون تومان بود در انتهای این ماه به 570میلیون تومان رسید تا ضمن رشد قیمت 30میلیون تومانی و 5/ 5درصدی، بیشترین افزایش قیمت را بین خودروهای مورد بررسی به خود اختصاص دهد. قیمت این محصول در 15 مردادماه 555میلیون تومان بود. دناپلاس دنده ای در رتبه دوم رشد قیمت خودروهای داخلی است. این خودرو در ابتدای ماه گذشته در بازار 605میلیون تومان خرید و فروش می شد، اما 15 مردادماه بهای آن به 625میلیون و در انتهای این ماه به 630میلیون تومان رسید. بنابراین قیمت این خودرو از ابتدا تا انتهای مردادماه 25میلیون تومان معادل 1/ 4درصد رشد داشته است. کمترین تغییرات قیمت بین خودروهای داخلی مربوط بهپژو 206 تیپ 2 ساخت سال 1401 است. این خودرو ابتدای ماه میانی تابستان 515میلیون تومان خرید و فروش می شد، در 15 مردادماه بهای این خودرو با 15میلیون تومان افزایش به 530میلیون تومان رسید، اما باز هم در 31 مرداد قیمت آن کاهش داشته و دوباره به 515میلیون تومان رسیده است.
در میان خودروهای مونتاژی بیشتری افت قیمت مربوط به لاماری ایما است که گرچه قیمت آن از یکم تا پانزدهم مرداد روی یک میلیارد و 800میلیون تومان ثابت مانده بود، اما از پانزدهم تا سی و یکم مرداد قیمت این خودرو به یک میلیارد و 700میلیون تومان رسید تا با کاهش 100میلیون تومانی، افت 5/ 5درصدی را ثبت کند. آریزو6 اکسلنت در این مدت 90میلیون تومان و جک S5 70میلیون تومان افت قیمت داشته اند. با این وجود سه محصول مونتاژی نیز با افزایش قیمت همراه بوده اند که دومورد از آنها هایما هستند. هایما S7 از ابتدا تا انتهای مرداد 10میلیون تومان و هایما S8 در این مدت زمان 30میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند. به طور کلی می توان گفت قیمت خودرو در مردادماه از ثبات نسبی برخوردار بوده است. با این وجود شاید نتوان این وضعیت را مستمر دانست. در واقع با تغییرات رخ داده در رأس وزارت صمت، خودروسازان به نوعی منتظر تغییر و تحولات مدیریتی هستند. همین موضوع تا حدی خودروسازان را دچار بلاتکلیفی کرده که می تواند در ادامه وضعیت بازار خودرو را از ثبات خارج کند.