به گزارش فرصت امروز به نقل از مشرق نیوز، چند روزی است که اخبار خودرو از موضوع واردات کمی فاصله گرفته است و بیشتر تمرکز مردم و رسانه ها روی موضوع کیفیت کم خودروهای تولید داخل و عملکرد نامناسب سازمان استاندارد متمرکز شده است.
از سوی دیگر خبر آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در کنار اخبار کیفیت کم محصولات داخلی باعث شد تا هر دو بازار خودروهای داخلی و مونتاژی نزولی شوند.
با این حال نامه دیروز وزارت صمت به انجمن خودروسازان مبنی بر تامین ارز خارج از سامانه نیما شوک جدیدی به بازار خودرو بود و ممکن است موج افزایشی را به بازار بازگرداند.
مطابق با قیمت های اعلامی وبسایت کارنامه، بازار خودروهای داخلی و مونتاژی امروز روند نزولی را در پیش گرفت.
با توجه به انتشار خبر عدم تخصیص ارز نیمایی به خودروسازان داخلی، می توان انتظار افزایش قیمت خودروهای داخلی را در درب کارخانه و بازار آزاد داشت، چراکه با عدم تخصیص ارز نیمایی توسط دولت به خودروسازان، این تولیدکنندگان برای تامین قطعات خود باید از ارز بازار آزاد استفاده کنند که این عامل به تنهایی منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار می شود.
در سوی دیگر مطابق با اعلام حسن کاظم زاده کارشناس بازارهای مالی، خودروسازان داخلی امسال برای تولیدات خود به ۱۲ میلیارد دلار ارز نیاز دارند که احتمالاً برای تامین این مقدار، خودروسازان به بازار آزاد ارز مراجعه خواهند کرد.
در چنین شرایطی خودروهای داخلی دو بار شامل افزایش قیمت می شوند، یک بار به دلیل افزایش قیمت تمام شده خودرو در کارخانه و یک بار هم به دلیل کم شدن ارز در بازار آزاد و افزایش قیمت آن.